دشت ارژن؛ تفرجگاهی در طبیعت سرزمین فارس

در طبیعت وسیع و خوش‌آب‌ورنگ ایران، سرزمین‌های کوچکی وجود دارند که همانند پاتوقی دنج و جمع‌وجور، با سادگی و زیبایی خود، آرامشی دلچسب را به آدمی منتقل می‌کنند. در حاشیه جاده شیراز به قائمیه، جایی بین دو شهر شیراز و کازرون، یکی از این پاتوق‌های طبیعت جا خوش کرده است. دشت ارژن یکی از باصفاترین مناطق شهرستان شیراز است که مردم شهرهای حوالی آن، ازجمله کازرون و شیراز، شیفته‌ی گشت‌وگذار و وقت‌گذرانی در آن هستند. در ادامه همسفر ما برای رفتن به این دشت رویایی شوید و به دور از هیاهوی شهرنشینی، آرامش را در دل طبیعت تجربه کنید.

کازرونی‌ها و شیرازی‌ها، بعد از خروج از شهر، تقریباً باید ۶۰ کیلومتر برانند تا به این بهشت کوچک فارس برسند و در طبیعت سبز آن لذت زندگی را لمس کنند. زیبایی دشت ارژن علاوه بر مردم شهرستان شیراز، بسیاری از گردشگران را شیفته‌ی خود کرده و هر ساله مسافران بسیاری راهی آن می‌شوند.

حال‌وهوای دل‌انگیز دشت ارژن

دشت ارژن پر از حس‌وحال خوب است و مسافران و اهالی شهرهای شیراز و کازرون، با یک ساعت رانندگی خودشان را به این باغ دوست‌داشتنی می‌رسانند. در دشت سرسبز و باغ‌های آن استراحت می‌کنند و با صرف غذا در رستوران‌ها و کافه‌های این منطقه، خوش‌گذرانی خود را کامل می‌کنند.

دشت ارژن یکی از جاذبه‌های دیدنی و از دشت‌های زیبا و خاص ایران است که رشته‌کوه‌های جنوبی زاگرس، در نزدیکی آن قد برافراشته است. این دشت دیدنی‌های خاص خود را دارد؛ آبشار، دریاچه و حیوانات، پوشش گیاهی متنوع و درختانی که در زمینه‌ی سبز آن جلوه‌گری می‌کنند، منظره‌ی بهشتی از ارژن را به نمایش می‌گذارند.

آبشار چرونیز؛ ملکه‌ی یخی زمستان‌های شیراز

آبشار ارژن - دیدنی های دشت ارژن

آبشار ارژن که محلی‌ها به آن چرونیز می‌گویند، از ارتفاعات صخره‌های خوش‌قدوقامت این منطقه به پایین سرازیر می‌شود و صدای آرامش‌بخش جریان آب، اطرافش را دربرمی‌گیرد. این صدا، شنیدنی‌ترین سمفونی طبیعت در ارژن است. در زمستان هم این آبشار نمایشی دیدنی دارد و در دمای زیر صفر این منطقه، کوه را با باریکه‌های کریستالی یخ تزیین می‌کند. زمستان، چرونیز را تا قبل از هیاهوی بهار، به ملکه‌ی یخی ارژن تبدیل می‌‌کند.

زیبایی آرامش‌بخش دریاچه و تالاب ارژن

جاهای دیدنی دشت ارژن - دریاچه ارژن

هر کجا که اثری از آب باشد، نیروی حیات در گوشه‌وکنار آن یافت می‌شود و حسی سرشار از زندگی به آدمی منتقل می‌شود. در دشت ارژن علاوه بر آبشار چرونیز، باز هم رنگ آبی پیدا می‌شود و وجود دریاچه ارژن و تالاب آن، نشان دیگری از حضور آب در این منطقه است.

این دریاچه آب شیرین، با وسعتی در حدود دوهزار هکتار، اهمیت زیادی دارد و با پرواز پرندگان مهاجر بر فراز آن، زیبایی منحصربه‌فردی پیدا می‌کند. تالاب این منطقه با نیزارهای بلند خود، دریاچه ارژن را زیبایی بخشیده و علاوه بر جریان آب رودخانه دالکی، به‌واسطه‌ی بارندگی‌ها نیز جان تازه می‌گیرد و پرآب می‌شود.

متأسفانه امروزه با دخالت‌های بشر، این تالاب مورد نامهربانی قرار گرفته و بخشی از نیزارهای آن در اثر شخم زدن زمین توسط کشاورزان و همچنین آتش‌سوزی‌های به‌وجودآمده، از بین رفته است.

آثاری تاریخی در همسایگی دریاچه ارژن

بیشاپور از دیدنی های دشت ارژن

حدود ۶۵ کیلومتر از دریاچه ارژن تا شهر باستانی بیشاپور در مرکز کازرون فاصله است. این شهر تاریخی که هوش ایرانیان را در طراحی شهری به رخ می‌کشد، اثر ارزشمند به‌جامانده از دوران ساسانیان است. سنگ‌نبشته و نقش برجسته‌ی بیشاپور، قدمت باستانی و سرگذشت تاریخی شهر را برای باستان‌شناسان روایت می‌کند.

در دره‌ی بیشاپور، یکی دیگر از آثار ارزشمند تاریخی ساسانیان به‌نام معبد آناهیتا وجود دارد که به شکل مکعبی بدون سقف، با سبک‌وسیاق معماری خاص هخامنشی ساخته شده و از بندبند آن می‌توان شکوه تاریخ پرقدمت ایران را مشاهده کرد.

غار شاپور از دیدنی های دشت ارژن

همچنین در نزدیکی شهر بیشاپور جاذبه‌ی دیگری به‌نام غار شاپور واقع شده است که در طول سفر به دشت ارژن نباید فرصت رفتن به آن را از دست داد. در قسمت ورودی غار مجسمه‌ای از شاپور یکم خودنمایی می‌کند. این مجسمه‌ی باستانی، حاصل تراش هنرمندانه‌ی سنگ‌تراشان، به‌روی یکی از ستون‌های غار است و مهری دیگر بر تأیید هوش و هنر مردمان ایران باستان است.

حیواناتی که دشت ارژن را ارزشمند کرده‌اند

دشت ارژن فارس

در گذشته نام دشت ارژن با شیر ایرانی شناخته می‌شد و در منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی این دشت، این گونه‌های نادر زادوولد داشند. اما متأسفانه امروزه از سکونت شیرهای ایرانی در این منطقه خبری نیست. به‌خاطر شکار و همچنین نامهربانی‌های انسان در تغییر شرایط زیست‌محیطی، امکان زادوولد این شیران از بین رفته است. اما با وجود این، ارژن هنوز زیبایی‌های خاص خود را دارد و بسیاری از حیوانات در منطقه‌ی حفاظت‌شده ارژن دیده می‌شوند. گاو، گوسفند، آهو و گوزن، نمونه‌ای از این موجودات دوست‌داشتنی هستند.

زیبایی تحسین‌برانگیز دریاچه پریشان

دریاچه پریشان - عکس از فرید عطار - دشت ارژن

بعد از ارژن‌گردی باید به‌سراغ دریاچه پریشان در کازرون رفت و از حس‌وحال خوب و آرامش‌بخش این دریاچه سرشار شد. دریاچه پریشان در حدود ۶۰ کیلومتری دشت ارژن واقع شده است. مسیر منتهی به دریاچه در فصل بهار بسیار خاص و دیدنی است و زیبایی این دریاچه را کامل می‌کند. دریاچه‌ی آب شیرین پریشان که با نام فامور هم شناخته می‌شود، در آغوش دیوارهای بلندقد کوه جا خوش کرده است.

شوق خرید در بازارچه‌های دشت ارژن

عکس از محمدرضا دهداری - - بازارچه های دشت ارژن

دهستان ارژن به‌واسطه‌ی بازاچه‌های محلی آن بسیار شناخته‌شده است و خریدگردی در این منطقه از جاذبه‌های سفر به دشت ارژن محسوب می‌شود. در این بازارهای محلی که در فصل سفر هیاهوی خاصی دارد، می‌توانید انواع خوراکی‌ها و خوشمزه‌های بومی منطقه، همچون ترشی، لواشک‌های محلی، قره‌قروت، میوه‌های خوش‌رنگ فصلی و… را تهیه کنید و از این خریدگردی لذت ببرید.

این بازارچه بهشت کسانی است که عاشق ترشیجات هستند. این‌جا مقر انواع طعم‌های ترش و خوش‌رنگ است که حسابی دهان‌تان را آب می‌اندازد و شما را وسوسه به خرید می‌کند.

پیش به‌سوی دشت ارژن

طبیعت گردی در دشت ارژن - عکس از وحید بهادری

سفر به دشت ارژن بدون شک یکی از دل‌پذیرترین سفرهایتان می‌شود و مناظر دیدنی این طبیعت گردی در ذهن‌تان ماندگار خواهد شد. در این دشت سرسبز وقت بگذرانید و به سراغ آبشار، دریاچه و تمام زیبایی‌های آن بروید و در کنار گردش و تفریح، مراقب سلامت و حفظ این گنج سبز شیراز باشید.

ارژن در غرب شیراز و شرق کازرون واقع شده و منتظر گردشگرانی است که شیفته‌ی طبیعت‌گردی هستند. در سفرتان به این دشت سرسبز عکاسی را فراموش نکنید و چگونگی این سفر مهیج را برای کسانی که قصد رفتن به این مکان دیدنی را دارند، بازگو کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.