راهنمای انتخاب شاسی بلند کوچک

از شاسی بلندهایی که به درد آف رود می خورند گرفته تا خودروهای خانواده… به نظر شما کدام یک از انواع بسیار زیاد شاسی بلند مناسب شماست؟

طبق شنیده ها از بازار خودرو ، چه خانواده های بچه دار ، چه زوج های بدون بچه و چه افراد مجرد همگی به یک اندازه به خرید شاسی بلندهای کوچک روی آورده اند .
خریداران روز به روز بیشتر به سمت خودروهایی جذب می‌شوند که هم به عنوان وسایل نقلیه خانوادگی کاربردی باشد ، هم درست و حسابی و امن و در ضمن  هزینه هایش هم بالا نباشد . اینطور که معلوم است قابلیت آف رود کردن با شاسی بلند برای اکثر خریداران اصلاً معیار نیست.
ما داده های مربوط به شاسی بلندهای موجود در را در سایت دادزن مورد بررسی قرار دادیم تا ببینیم کدام یک از شاسی بلندها جز محبوب ترین ها هستند  . بعد این داده ها را تجزیه تحلیل کرده و به چند مدل خریدار اصلی دسته بندی کردیم.
اما توجه داشته باشید که اینها مشخصات روی کاغذ هستند و باید آنها را به عنوان یک نوع راهنمایی تلقی کنید نه وحی منزل. برای اینکه بدانید عملاً رانندگی کردن با این خودروها چگونه است حتما مقالات مرتبط بیشتری رو مطالعه کنید .
کسانی که قابلیت یدک کشیدن برایشان مهم است
توقع نداشته باشید که بتوانید یک کاروان چند چرخه ی مخصوص آف رود را به خودرو به این کوچکی وصل کنید و بعد هر جا دلتان خواست بروید. اما اگر توقعتان را در حد یک تریلر کوچک که کمی وسایل در آن گذاشته باشید پایین نگه دارید، چندین نوع شاسی بلند کوچک برایتان پیدا می شود . حتی می توانید روی حمل یک قایق سبک تا اسکله (رمپ قایق) هم حساب کنید.
طبق اطلاعات ما در دادزن درباره ی شاسی بلندهای کوچک ، سانگ یانگ کوراندو از لحاظ مجموعه ی قابلیت یدک کشیدن ، گشتاور و دو دیفرانسیل بودن ، بهترین عملکرد را دارد. مدل XS این خودرو که دارای موتور دیزلی است گشتاور بسیار مناسب ۳۶۰ نیوتن متر را تولید می کند و با داشتن یک دنده ی اتوماتیک شش سرعته خارج شدن از حالت پارک در حالی که یک کاروان به خودرو متصل است دردسر چندانی نخواهد داشت.
کوراندو ۴.۴ متر طول و ۱.۸۳ متر عرض و بین محور جلو و عقب ۲.۶۵ متر فاصله دارد که همگی باعث به حداکثر رسیدن پایداری خودرو می شود. اندازه های محور جلو و عقب سانگ یانگ در کلاس خودش یکی از بهترین هاست. کوراندو همانقدر که نسبتاً بزرگ است، سنگین تر هم هست و اما وزن ناخالص ۲۲۶۰ کیلوگرمی این خودرو مساوی است با ظرفیت ترابری کمی بیشتر از ۵۰۰ کیلو. این ظرفیت ترابری در این کلاس، بهترین محسوب نمی شود اما اگر قابلیت یدک کشیدن تا ۲۰۰۰ کیلو را هم در نظر بگیریم این خودرو خیلی از حد متوسط بالاتر می رود.
کوراندو ۳۲,۹۹۰ دلار قیمت دارد و با ضمانت ۵ ساله/۱۰۰ هزار کیلومتر و خدمات جاده ای آرامش خیال را برای راننده به ارمغان می آورد. هر ۱۲ ماه یا هر ۱۵ هزار کیلومتر سرویس کردن خودرو، در این کلاس، مدت زمان خاصی محسوب نمی-شود ولی از بسیاری دیگر از مدل ها بهتر است.
و حرف آخر در این مقوله اینکه توجه داشته باشید برخی شاسی بلندها، از جمله دو مورد از شاسی بلندهای ذکر شده در لیست زیر، دیفرانسیل جلو هستند اما ظرفیت یدک کشی مناسبی دارند. و با توجه به رتبه بندی این خودروها می توانید قایق های کوچک را تا رمپ قایق حمل کنید (چون چرخ های جلو که متحرک هستند در قسمت خشک رمپ قرار می گیرند) اما واضح است که برای یدک کشیدن چیزی در دشت و جنگل و برای آف رود روی این خودروها نباید حساب کنید.

خودروهایی که در این دسته بندی قرار می گیرند:
میتسوبیشی ASX (دیزلی، اتوماتیک دو دیفرانسیل، ظرفیت یدک کشیدن تا ۱۴۰۰ کیلوگرم)
نیسان قشقایی (دیزلی، گیربکس CVT، ظرفیت یدک کشیدن تا ۱۵۰۰ کیلوگرم)
پژو ۳۰۰۸ (دیزلی، اتوماتیک دیفرانسیل جلو، ظرفیت یدک کشیدن تا ۱۵۰۰ کیلوگرم)
سوزوکی ویتارا (دیزلی، اتوماتیک دو دیفرانسیل، ظرفیت یدک کشیدن تا ۱۲۰۰ کیلوگرم)

کسانی که دوست دارند هر از گاهی تفریحی آف رود کنند
برای کسانی که حرفه ای آف رود می کنند شاسی بلند کوچک اصلاً مناسب نیست. حتی شاسی بلندهای کوچکی که دیزلی هستند هم به حد کافی برای سرازیری و سربالایی تند و مسیرهای تنگ و در هم پیچیده و رد شدن از رودخانه قدرت کافی را ندارند و نمی توانید با آنها از یک قله با شیب تند عبور کنید و کف ماشین را نمالید.
اما اگر هدف فقط این باشد که در دشت کمی با خودرویتان خوش بگذرانید و قرار نیست کل خانواده را دنبال خودتان بکشید و ببرید، سوزوکی جیمنی جداً از پس این کار بر می آید. اگر می توانید با امکانات و تجهیزات بسیار ابتدایی یک خودرو کنار بیایید، جیمنی برای آف رود بی رقیب است.
نیرو و گشتاور جیمنی چندان زیاد نیست (تنها ۶۲.۵ کیلووات قدرت و ۱۱۰ نیوتن متر گشتاور که به وسیله ی یک موتور بنزینی ۱.۳ لیتری تولید می شود) اما یک کمک گیربکس دوگانه دارد که کمبود نیرو را جبران می کند. سیستم کمک گیربکس خیلی هم خوب عمل می کند و می توانید ضریب دنده ی سبک تر را در حالت دیفرانسیل جلو یا دو دیفرانسیل انتخاب کنید یا از دنده ی سنگین در حالت دو دفرانسیل بهره ببرید. بنابراین معمولاً بعید است کشش خودرو مشکل زا باشد.
جیمنی با تنها ۱۰۶۵ کیلوگرم وزن (وزن خالص) بر خلاف اکثر خودروها در سر بالایی گیر نمی کند. در ضمن، جیمنی آنقدر کوچک هست که می تواند از جاهای خیلی تنگ و باریک هم عبور کند. دایره ی چرخش این خودرو زیر ۱۰ متر است و با داشتن ۳.۷ متر طول و فاصله ی ۲.۲۵ متری دو محور، هنگام دور زدن انتهای خودرو زیاد به بیرون پرت نمی شود. عرض جیمنی زیر ۱.۸ متر است و در بخش شاسی بلندهای کوچک یکی از باریک ترین خودروها به حساب می آید. و با همه ی کوچک بودنش فاصله ی شاسی از زمین، ارتفاع بسیار مناسب ۱۹۰ میلیمتری است.

خودروهایی که در این دسته بندی قرار می گیرند:
جیپ رنگید تریل هاوک (بنزینی، اتوماتیک دو دیفرانسیل)
نیسان جوک (بنزینی، گیربکس CVT دو دیفرانسیل)
سانگ یانگ کوراندو (دیزلی، اتوماتیک دو دیفرانسیل)
فولکس واگن تیگوان ۱۴۰TDI (دیزلی، دنده ی DCT دو دیفرانسیل)

کسانی که به دنبال شاسی بلند امن و جادار برای خانواده هستند
برای خانواده هایی که به مرحله ی خاصی از زندگی رسیده اند یک شاسی بلند کوچک هم سالن غذاخوری است و هم جای بازی و سرگرمی. برای این خریداران، خودرو باید “آسان تمیز شود”، “با دوام باشد” و “کاربردی” و برایشان ویژگی هایی مثل “شیکی” و “پر قدرت بودن” و “دنج بودن” دیگر بی اهمیت می شوند.
تجهیزات امنیتی و جادار بودن شاسی بلندهای کوچک را چک کردیم و چند مدل از بقیه سر بودند. همه ی مدل ها دارای خروجی یدکی برق، پورت یو اس بی و جالیوانی هستند. به همین ترتیب اکثر این شاسی بلندها ویژگی های امنیتی مثل دوربین دنده عقب، برف پاک کن سنسور دار، کیسه ی هوای زانو برای راننده و سیستم کنترل خودرو در سربالایی است. (سیستمی که وقتی در سربالایی می خواهید از پارک خارج شوید اجازه نمی دهد خودرو به عقب برود.)
با اینکه میتسوبیشی ASX دارد قدیمی می شود، اما اتاق پر جایی دارد و جای بار ۳۹۳ لیتری این خودرو فقط با جای بار سوزوکی S-Cross (۴۳۰ لیتر) قابل مقایسه است.
ASX با طول ۴.۳ متری درست در محدوده ی مناسب برای این دسته بندی قرار می گیرد: هم از سوبارو XV طولش کمتر است هم از فیات ۵۰۰X و سوزوکی ویتارا طولش بیشتر. این اندازه ی مناسب باعث می شود پارک کردن در یک مرکز خرید در یک روز شلوغ یا برداشتن بچه ها از مدرسه کار راحتی باشد.

خودروهایی که در این دسته بندی قرار می گیرند:
فیات ۵۰۰X
اسکودا یتی
سوبارو XV
سوزوکی S-Cross

کسانی که می خواهند یک خودروی مد روز سوار شوند
چند وقت پیش از شرکت فورد مطلبی را خواندم که چرا به جای B – Max،  شاسی بلندهای EcoSport را در بازار استرالیا معرفی کرده است و مطلبی که در ادامه یافتم هیچ جای تعجب نداشت : به خاطر اینکه شاسی بلندها مد هستند و خودروهای مینی مد نیستند.
البته این بخش از خریداران علاقه ای به خودروهای بد شکل مثل سوزوکی جیمنی ندارند. این خریداران می خواهند خودرویشان در عین داشتن ویژگی های مدرن با فن آوری بالا که راحتی و آسایششان را فراهم می کند، ظاهر خاصی هم داشته باشد که توجه ها را به خود جلب کند.
در این دسته بندی تمام شاسی بلندها، به جز جیمنی، دارای اتصال بلوتوث هستند. این حداقل چیزی است که یک خودروی جدید می تواند به یک جوان قرن بیست و یکمی یا حتی به راننده های مسن تر ارائه کند که مدام باید به شبکه های اجتماعی متصل باشند. یک ویژگی صوتی پیشرفته ی دیگر که تبدیل به یک باید در تمام خودروها شده است رادیوی دیجیتال است. این ویژگی باعث می شود خودروهایی که در این دسته بندی جای می گیرند به شدت محدودتر شوند. فقط سیتروئن C۴ کاکتوس و میتسوبیشی ASX و نیسان جوک این ویژگی را دارند.
اگر خریداران بتوانند با ظاهر نیسان جوک کنار بیایند (ظاهر نیسان در مقابل سیتروئن مثل یک جفت چکمه ی سربازی در برابر یک جفت صندل ظریف است) در مقایسه با سیتروئن C۴ کاکتوس که تقریباً همان قیمت را دارد، ویژگی هایی را ارائه می کند که سیتروئن ندارد: شیشه ی عقب برقی، ورود و استارت بدون کلید. فقط حواستان باشد که جوک Ti-S را سفارش دهید که خیلی سطح بالاتر از مدل ST پایه است.

خودروهایی که در این دسته بندی قرار می گیرند:
سیتروئن C۴ کاکتوس
هولدن تراکس
مزدا CX-۳
میتسوبیشی ASX

کسانی که به دنبال یک شاسی بلند ارزان قیمت هستند
برای برخی خریداران یک شاسی بلند کوچک بهترین گزینه است. این افراد نه به دنبال فن اوری های خیلی سطح بالا هستند، نه قابلیت آف رود، نه ظاهر خیلی شیک برایشان مهم است.
این افراد فقط حداقل های یک وسیله ی نقلیه را می خواهند که از لحاظ هزینه برایشان به صرفه باشد. از آنجایی که اغلب خودروهای این دسته بندی از لحاظ امنیت و ارزش نسبتاً مناسب هستند، معمولاً مهم ترین سوالی که منجر به تصمیم گیری نهایی می شود این است: قیمت کدام برایم مناسب تر است؟
البته بگذارید یک سری معیارهای دیگر را هم مطرح کنیم. یک شاسی بلند باید حتماً یکی از انواع دنده ی اتوماتیک را داشته باشد. چرا که این چیزی است که اکثر خریداران این نوع خودروها می خواهند. قیمتش باید بدون احتساب هزینه های حین رانندگی زیر ۲۵ هزار دلار باشد و مصرف سوختش باید کمتر از ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر باشد.
در حالت ایده آل، اگر خودرو همراه با گارانتی درازمدت و فواصل طولانی بین سرویس کردن خودرو همراه باشد باعث آرامش خیال راننده خواهد بود. و در نهایت، اگر قیمت فروش خودروی کارکرده بالاتر از حد میانگین باشد، نور علی نور خواهد شد.
بر اساس اطلاعاتی که به دست اورم بهترین خودرو در این دسته بندی مزدا CX-۳ Neo است با قیمت ۲۱,۹۹۰ دلار. فورد EcoSport دارای سیستم تشخیص صدا و Follow-me-home lighting (سیستمی که اجازه می دهد در هنگام تاریکی زمانی که خودرو را پارک و خاموش می کنید و از آن پیاده می شوید چراغ های جلو چند ثانیه بیشتر روشن بمانند تا مسیرتان را تا خانه راحت تر طی کنید.) است که در مزدا وجود ندارد. اما در عوض مزدا دارای استارت بدون کلید است که ۸۰۰ دلار از مدل پایه ی EcoSport Ambient ارزان تر است.
رنگ متالیک برای مزدا هزینه ی اضافی ندارد، مگر اینکه CX-۳ را با آپشن Soul Red سفارش بدهید.
هم مزدا و هم فورد سه سال ضمانت دارند ولی ضمانت مزدا محدودیت کیلومتر ندارد در صورتی که ضمانت فورد حداکثر ۱۰۰ هزار کیلومتر را شامل می شود. فواصل سرویس کردن برای فورد ۱۵ هزار کیلومتر است که ۵۰۰۰ کیلومتر بیشتر از مزداست. اما از لحاظ زمانی هر دو هر ۱۲ ماه نیاز به سروریس شدن دارند.
بر اساس ازلاعات موجود  قیمت فروش CX-۳ کارکرده یک سر و گردن بالاتر از EcoSport است. قیمت فروش فورد کارکرده خیلی خوب نیست و به محض اینکه از فروشگاه بیرون بیاید ۴۰۰۰ دلار از قیمتش می افتد. در مقابل، CX-۳ فقط ۴۰۰ دلار از قیمتش کم می شود، یعنی یک دهم افت قیمت فورد.
اگر بحث هزینه را کنار بگذاریم، در این دسته بندی CX-۳ همچنان بهترین انتخاب است چرا که عملکرد خیلی خوب، مصرف سوخت و کیفیت ساخت مناسبی دارد و رانندگی با آن راحت است.

خودروهایی که در این دسته بندی قرار می گیرند:
فورد EcoSport
هوندا HR-V
سوزوکی S-Cross
سوزوکی ویتارا

تمام این دسته بندی ها بر اساس مشخصات خودروها روی کاغذ بود، نه چیز دیگر.
خریداران همیشه باید هم نظرات کارشناسان حرفه ای خودرو را در نظر بگیرند و هم عوامل دیگر مثل سلیقه ی شخصی.
اما اگر برای تصمیم گرفتن نیاز به کمک دارید و میخواهید خودرو های نو و دست دوم زیادی را با هم ببینید و مقایسه کنید سری به سایت دادزن بزنید و از قسمت وسایل نقلیه مشاهده کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.