رقابت نفس‌گیر چینی‌ها

مقایسه بسترن B30 با خودروهای هم‌سطح

زمان ورود بسترن B30 در ایران با زمان حضور خودروهای هم‌وطنش در گروه‌های مختلف با کیفیت‌های متفاوت یکی شد. درواقع پس از سال‌ها تکرار و دوری از خلاقیت در بازار خودروهای داخلی، گروه‌های واردکننده یا مونتاژی‌ها بر آن شدند تا جای خالی خلاقیت و نوآوری در بازار خودروی داخلی را با محصولات موفق چینی پر کنند. بسترن B30، MG360، جک J4 و برلیانس H330 در این گروه قرار می‌گرفتند که رقابتی سنگین و نفس‌گیر هم در بازار خودروی کشور راه انداخته بودند. 

مقایسه با MG360 دنده‌اتومات
MG360 ارزان‌ترین تولید موریس گاراژ چینی با عقبه انگلیسی است که توسط پارس‌ موتورز تبریز وارد ایران شد. این خودرو که در تبریز مونتاژ می‌شود، سدان کوچکی است که جایگزین MG360 نه‌چندان موفق شده است. در بخش ظاهری باید گفت MG360 چهره‌ای سراسر عاریه‌ای دارد و در هر قسمتش از یک برند تقلید کرده که
باعث عدم هویت یکپارچه در خودرو شده است. سپر برآمده و گل‌گیرهای بادکرده در کنار جلوپنجره نامتناسب هم‌خوانی لازم را ندارند و در عقب نیز ارتفاع خودرو گویی بالاتر از باقی قسمت‌هاست. در این قسمت باید گفت طراحی منطقی و معقول بسترن B30 که نمایی لوکس و مدرن به آن بخشیده، برنده رقابت خواهد بود. 
اما وضعیت داخل کابین دو خودرو برابر پیش می‌رود. هر دو دارای امکانات و تجهیزات کافی هستند و ارگونومی در هر دو به‌خوبی رعایت شده است. کیفیت مونتاژ و متریال نیز قابل‌قبول است، اما قاب‌بندی کرومی در بسترن B30 کمی فضا را جذاب‌تر کرده است. هرچند نوع طراحی داخلی این خودرو باعث شده که قسمت عقب آن کوچک باشد و فضای کافی برای پای سرنشینان عقبی وجود نداشته باشد. همچنین سر افراد قدبلند با سقف تماس دارد. در بسترن B30 قابلیت تا شدن کامل صندلی‌های عقب فضای بزرگ صندوق‌بار را بزرگ‌تر هم می‌کند و این امکان در MG360 دیده نمی‌شود. بنابراین می‌توان گفت در این بخش انتخاب خودروی برتر به خریدار و نیازها و سلیقه‌اش واگذار می‌شود.
در قسمت مشخصات فنی و مقایسه موتور دو خودرو باید گفت هرچند حجم موتور MG360 کم‌تر از بسترن B30 است، اما قدرت خروجی دو خودرو یکی است که نشان از مصرف کم‌تر MG360 دارد. اما جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک بسترن B30 نقطه قوتش به‌شمار می‌رود، چراکه نتیجه آن نرمی بسیار در رانندگی است. هماهنگی موتور و جعبه‌دنده تجربه لذت‌بخشی را نصیب راننده می‌کند که به‌نسبت قیمت خودرو رضایت‌بخش است. درحالی‌که جعبه‌دنده ۴ سرعته MG360 از نسلی رو به انقراض است و عدم هماهنگی آن با موتور خودرو آزاردهنده به‌نظر می‌رسد. همچنین قیمت دو خودرو در بهمن‌ماه ۹۷ تفاوت حدود ۲۰ میلیون تومان در نمونه‌های صفر و کارکرده مشابه دارد، به این ترتیب که MG360 دنده‌اتوماتیک گران‌تر خریدوفروش می‌شود. 

مقایسه با جکJ4  
جک J4 که حاصل همکاری کرمان‌ موتور و کمپانی موفق چینی جک است، چند سالی است به‌عنوان نمونه یک سدان اقتصادی در ایران عرضه می‌شود. این خودرو که مونتاژ کرمان‌ موتور موفق و خوش‌نام است، از بازار خوبی برخوردار بوده است و تقریباً اصلی‌ترین رقیب بسترن B30 محسوب می‌شود. 
در قسمت طراحی ظاهری باید گفت در بیش‌تر نقدها و بررسی نظرات کارشناسی بسترن B30 دارای چهره‌ای هماهنگ‌تر در عقب و جلو است و تناسب بهتری در آن دیده می‌شود. درون کابین بسترن B30 نیز کیفیت مونتاژ و متریال بهتر به‌نظر می‌رسد. 
در مورد مشخصات فنی دو خودرو نیز باید گفت جک J4 با موتور ۱۵۰۰ سی‌سی و جعبه‌دنده CVT توان تولید ۱۰۳ اسب‌بخار قدرت را دارد و ۱۴۶ نیوتن‌متر گشتاور. مصرف این موتور ضعیف‌تر نیز کم‌تر از موتور ۱۶۰۰ سی‌سی بسترن B30 است و اختلاف مصرف سوخت ترکیبی ۱ لیتری آن‌ها مورد مهمی برای یک خودروی اقتصادی محسوب می‌شود. 
اما قیمت دو خودرو نیز در بهمن‌ماه ۹۷ تفاوت قابل‌توجه‌ای پیدا کرده است و جک J4 با قیمت ۹۰ میلیون تا ۱۱۰ میلیون تومان برای نمونه‌های صفرش گزینه نه‌چندان ضعیف‌تر اما بسیار ارزان‌تری نسبت به بسترن B30 با حدود ۱۵۰ میلیون تومان قیمت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.