سادگی در «آینده پیچیده» مرسدس موج می‌زند

بنز همین‌قدر ساده و همین‌قدر رویایی و جذاب است. عکس یادگاری گوردون واگنر کنار کانسپت سیمپلکس با آن خنده مغرورانه خبر از موفقیت تمام‌عیار ستاره آلمانی در دستیابی به اهدافش در زمینه‌های مختلف دارد. همین دیروز بود که از برتری تمام‌عیار مرسدس بنز در چین بر رقبای دیرینه‌اش کادیلاک، ب.ام.و، لکسوس و آئودی در بازار چین در زمینه فروش نوشتیم و حالا پس از شوک معرفی کانسپت EQS در جریان نمایشگاه IAA2019 فرانکفورت، معرفی خودرو هیجان‌انگیز و مفهومی ویژن سیمپلکس (Vision Simplex) باعث توجه دوباره جهان به ستاره آلمانی شده است. درباره این خودرو حرف و حدیث بسیار است. با اینکه بسیاری از رسانه‌ها خط و ربط مفهومی تازه بنز را به اتومبیل قدیمی بنز وصل کردند اما سایت رسمی دایملر AG اعلام کرده طراحان خودرو ویژن سیمپلکس دست روی تاریخ مرسدس گذاشته‌اند. گوردون واگنر، مدیر ارشد طراحی گروه مرسدس بنز هم در این باره معتقد است: فقط برندی مثل مرسدس بنز این قدرت را دارد که هم‌زیستی فرمی و ساختاری میان گذشته و آینده را با هم در یک کالبد ارائه کند.

خودرو دو سرنشینه، سبک و روباز بنز که ایده سادگی در رانندگی را با تکنولوژی‌های پیچیده طراحی تلفیق کرده، از موتور برقی احتمالا استفاده خواهد کرد ضمن اینکه با استفاده از رنگ‌های آبی روشن، مشکی متالیک، طلایی و سفید مروارید، بنز سعی کرده جلوه مجللی به این خودرو مفهومی بدهد. در عین حال کل فضای داخل کابین ادای احترام به خودرو مسابقه‌ای سیمپلکس است. طراحی ستون فرمان و کلیدهای داشبورد ظاهرا هم از طراحی موتورسیکلت و هم قایق الهام می‌گیرد. ضمنا تضاد شدیدی بین رنگ سیاه‌و‌سفید و بخش‌های داخلی به رنگ آبی ایجاد شده که جلوه‌گری این محصول را دوچندان کرده است.

البته همه خبر به ویژن سیمپلکس محدود نمی‌شود و موضوع اصلی این است که مرسدس بنز درکنار ساحل جنوبی لوکس نیس فرانسه، مرکز طراحی جدیدی افتتاح کرده که عملیات مخوفی را آنجا انجام می‌دهد. این منطقه‌ در پارک علم و فناوری سوفیا آنتیپولیس واقع شده و همگان آن را با لقب سیلیکون‌ولی فرانسه می‌شناسند. حضور طراحان آلمانی هم در این منطقه به‌بهانه‌ تفریح و خوش‌گذرانی نیست؛ زیرا منطقه‌‌ نیس به‌عنوان مهد این برند خودروسازی شناخته می‌شود. در واقع امیل یلینک که در سال ۱۸۹۹ در مسابقات اتومبیلرانی در کوت د آزور (Côte d’Azur) با نام دخترش Monsieur Mercédès شرکت کرد، در حقیقت در همین منطقه متولد شده و نام «مرسدس» هم از اینجا می‌آید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.