فرزند شرور خانم فورد و آقای شلبی

۷۶۰ اسب‌ بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن‌متر گشتاور. فقط این اعداد را ببینید تا متوجه شوید موستانگ شلبی GT500 ابدا یک خودرو کوپه ساده برای دور دور کردن با رفقا نیست و واقعا می‌تواند دمار از روزگار فراری‌ها، لامبورگینی‌ها، برادران مک‌لارن، بنز و پورشه‌های خوش‌قیافه در بیاورد. این در حالی است که هنسی از تیونرهای مشهور آمریکایی هم قول داده نسخه‌های قوی‌تری از آخرین نسل هیولای شلبی را روانه بازار کند. خب؛ پس روزگار دوج چارجر هلکت و شورولت کوروت جدید سیاه است چون فورد این بار از تلفیق اسب موستانگ و هیولای کشنده شلبی، موجود مخوفی خلق کرده ‌ که کمتر خودرو زیر ۲۰۰ هزار دلاری قادر به رقابت با آن است!‌

فورد در توضیح ویژگی‌های جی‌تی۵۰۰ جدید توضیحات جالبی داده است. سازنده آمریکایی درباره موستانگ شلبی GT500 جدید به رسانه‌ها اعلام کرده موتور V8 ‌ این کوپه با حجم دقیق ۵.۲ لیتر پتانسیل بسیاری برای تیونینگ دارد. روی این خودرو موتور سوپرشارژری هم نصب می‌شود تا قدرت بیشتری باتوجه‌ به حجم خود بتواند تولید کند. فورد اعلام کرده در موتور جدید، دیگر از میل‌لنگ تخت خبری نیست و سامانه تازه‌ای برای آن تدارک دیده شده است.

در اینگونه میل‌لنگ‌ها دو سیلندر به‌طور همزمان احتراق دارند که البته خیلی طرح معمولی نیست و به‌دلایل مصرف سوخت زیاد، خودروسازان بسیاری این مدل موتور را کنار گذاشته بودند؛ اما آمریکایی‌ها هنوز هم گاهی از این نوع طراحی استفاده می‌کنند. ‌نکته‌‌ بعدی درباره‌‌ سیستم انتقال نیروی GT500 است که در آن، از جعبه‌دنده‌‌ هفت‌سرعته‌‌ دوکلاچه استفاده خواهد شد. براین مبنا شانس جی‌تی۵۰۰ برای عبور از مرز سرعت ۱۱۰۰ کیلومتر در زمانی کمتر از ۳.۷ ثانیه بالاست. فورد ادعا کرده GT500 جدید توانسته مسافت ۴۰۰ متر را در کمتر از ۱۱ ثانیه طی کند در حالی که این خودرو آمریکایی قادر است سریعا تا حداکثر سرعت ۲۸۹.۶ کیلومتر ‌برساعت که البته محدود شده، مانور دهد. البته‌ هنوز اطلاعاتی درباره‌‌ سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر GT500 اعلام نشده ولی این عدد قطعا کمتر از چهار ثانیه خواهد بود.‌ این موضوع وقتی جدی می‌شود که بدانیم تنها موتور و گیربکس خودرو تغییر نکرده و کل ساختار شلبی جی‌تی۵۰۰ بازسازی شده است.

برای نمونه مهندسان فورد درکنار پیشرانه‌‌ جدید، با جدیت روی آیرودینامیک GT500 جدید نیز کار کرده‌اند. جلوپنجره‌ این خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند خنک‌کاری موتور را تا ۵۰ درصد بهبود ببخشد. بسته‌ای به‌نام Carbon Fiber Track نیز برای شلبی قابل سفارش‌ خواهد بود که در آن، یک بالچه‌ عقب بزرگ روی خودرو نصب می‌شود که توانایی تولید نیروی رو به ‌پایینی به میزان ۲۲۷ کیلوگرم را دارد. باله‌‌ عقب، تنها بخشی از این بسته است و چرخ‌های فیبر کربنی و صندلی‌های اسپورت ریکارو نیز از دیگر امکانات موجود در بسته‌‌ مذکور هستند. وضعیتی که خبر از یک تعادل و پایداری مناسب برای این سوپرخودرو آمریکایی می‌دهد. خب، همه چیز برای تاختن و دریفت کشیدن و شکست رقبا توسط فرزند شرور خانم فورد و آقای شلبی آماده است!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.