قبل از رفتن به سفر نوروزی این نکات را در مورد خانه خود رعایت کنید

اگر می‌خواهید با خیال راحت به سفر نوروزی بروید، باید نکاتی را پیش از مسافرت رعایت کنید.

آمدن فصل بهار و رسیدن نوروز را می‌توان از تولد دوباره طبیعت و استشمام عطر بی‌نظیر گل‌ها و گیاهان بهاری به خوبی مشاهده کرد. دید و بازدیدهای نوروز و سفر نوروزی از جمله لذت‌بخش‌ترین اتفاقاتی است که در این ایام زیبا و دوست‌داشتنی رخ می‌دهد.

بسیاری از خانواده‌ها سفر نوروزی و رفتن به نقاط مختلف کشور را در اولویت کارهایی که قصد دارند در نوروز انجام دهند قرار داده و قطعا پیش از رسیدن نوروز، به تدارک و فراهم کردن شرایط سفر نوروزی و هرآنچه را که برای این مهم لازم است، می‌پردازند.

متاسفانه طبق آمار اعلام شده توسط مراجع قضایی، سرقت در روزهای تعطیل به‌ویژه در ایام نوروز به صورت قابل توجهی افزایش می‌یابد. همین امر سبب شده است تا مسافران نوروزی نتوانند با خیالی آسوده به سفر و لذت بردن از آن بپردازند.

البته علاوه بر رعایت کردن نکات ایمنی برای جلوگیری از دزدی، رعایت نکاتی که مانع از بروز حوادث و اتفاقات غیر منتظره در منزل آن هم هنگام خالی بودن خانه می‌شود، بسیار ضروری خواهد بود.

بنابراین اگر شما از آن دسته افرادی هستید که قصد دارید به سفر نوروزی بروید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از رفتن به سفر نوروزی، نکات زیر را در مورد خانه خود درنظر بگیرید تا از داشتن یک خانه‌ امن زمانی که در مسافرت هستید، مطمئن شوید.

محافظت از وسایل و اشیا با ارزش

همانگونه که می‌دانید، متاسفانه اشیا و وسایل با ارزش اولین دلیلی است که سارقان برای آن‌ها وارد منزل می‌شوند. بنابراین لازم است که این اشیا را قبل از رفتن به سفر نوروزی از خانه خود دور کنید.

مثلا اگر در منزل گاوصندوق ندارید، سپردن اشیا گرانبها به بانک‌ها کار عاقلانه‌ای است.  همچنین می‌توانید آن‌ها را نزد افراد مورد اعتماد خود به امانت بگذارید.

اگر در منزل گاوصندوق دارید، می‌توانید اشیا گرانبها را در آن بگذارید و هرگز رمز آن را به کسی نگویید.

درصورتی که نه گاوصندوق دارید و نه امکان آن است که اشیا گرانبها را در بانک نگهداری کنید، بهتر است آن‌ها را در جایی از خانه مخفی کنید که در معرض دید سایرین نباشد و در مورد مکان آن‌ها با کسی صحبت نکنید.

اگر منزل شما پنجره‌ای دارد که به راحتی می‌توان از بیرون به داخل خانه اشراف داشت، پرده‌ها را بکشید و وسایلی مانند لپ‌تاپ، اشیا عتیقه و … را از نزدیکی آن‌ها دور کنید.

سپردن خانه به فرد مطمئن

حتما در بین دوستان یا آشنایان فردی وجود دارد که به او مطمئین باشید. هنگام خروج از خانه و رفتن به سفر نوروزی، او را در جریان مسافرت خود قرار داده و کلید خانه خود را به وی بسپارید.

از او درخواست کنید تا به منزل شما سر بزند و درصورتی که کاغذهای تبلیغاتی یا پاکت پست‌ لابه‌لای در ورودی وجود داشت، آن‌ها را جمع کند؛ جالب است بدانید که یکی از مهم‌ترین نشانه‌های خالی بودن منزل مسکونی برای سارقان، وجود همین کاغذها لابه‌لای در است.

چراغ های خانه را روشن نگذارید

یکی از راهکارهای غلط قبل از رفتن به سفر نوروزی در مورد خانه، روشن گذاشتن چراغ‌های خانه است. متاسفانه این روشی برای مطمئن شدن سارقان از خالی بودن خانه خواهد بود؛ چراکه قطعا از شب تا صبح برق‌های هیچ خانه‌ای روشن نمی‌ماند.

بهترین راهکار استفاده از سوئیچ‌های تایمردار است. می‌توانید به راحتی این وسیله را تهیه کرده و از راه دور و با استفاده از تلفن همراه خود در ساعاتی که نیاز است، چراغ‌های خانه را روشن یا خاموش کنید. خوشبختانه هزینه این وسیله کاربردی، کاملا مناسب است و نیازی نیست مبلغ بالایی برای خرید آن، بپردازید.

خبر سفر نوروزی را برای همه بازگو نکنید

متاسفانه یکی از عادات ناپسندی که امروزه در بین مردم رواج یافته است، باخبر کردن تمامی آشنایان و دوستان از هر لحظه زندگی است. مثلا با به اشتراک گذاشتن عکس‌ و فیلم از لحظه لحظه سفر در فضاهای مجازی مانند تلگرام، ایستاگرام و … دیگران را از رفتن به سفر نوروزی مطلع می‌کنیم.

این درحالی است که برای پیشگیری از هر گونه سرقت از خانه، بهتر است تنها آشنایان و افراد بسیار نزدیک و صمیمی از موضوع سفر ما مطلع شوند.

از بسته بودن در و پنجره خانه مطمئن شوید

متاسفانه ممکن است به دلیل به موقع رسیدن به قطار، هواپیما و … مجبور شوید که لحظات آخر حضور در خانه را با عجله سپری کنید. در این زمان ممکن است فراموش کنید در و پنجره‌ها را بررسی و از بسته و قفل بودن آن‌ها مطمئن شوید.

سعی کنید تمامی کارهای پیش از سفر نوروزی را به لحظات آخر موکول نکنید تا زمان کافی برای قفل کردن درها و پنجره‌ها داشته باشید و آن‌ها را فراموش نکنید.

کلید خانه را در جای امن بگذارید

متاسفانه یکی دیگر از عادات بد و نادرستی که بسیاری از خانواده‌ها دارند، قراردادن کلید یدک زیر جاکفشی، داخل گلدانی که پشت در قرار دارد، زیر فرشینه‌ای که مقابل در ورودی پهن است و مکان‌هایی امثال این قرار می‌دهند.

این مکان‌ها نخستین جاهایی است که سارقان برای یافتن کلید یدک بررسی می‌کنند و شما با انجام این کار، کلید خانه خود را به راحتی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید. بنابراین بهترین راهکار سپردن کلید خانه به فردی مطمئن است.

در صورت امکان از آژیر خطر استفاده کنید

نصب آژیر خطر یکی دیگر از راهکارهایی است که می‌تواند امنیت خانه خود را زمانی که در سفر نوروزی به سر می‌برید، افزایش دهد. با توجه به آمارهایی که ارائه شده است، خانه‌هایی که مجهز به آژیر خطر بوده، کمتر از خانه‌هایی که بدون آژیر خطر است مورد سرقت قرار گرفته است. چراکه فعال شدن آژیر خطر هنگامی که در یا پنجره‌های خانه توسط سارقان شکسته شده است، باعث فرار کردن آن‌ها می‌شود بدون آنکه دزدان فرصتی برای سرقت داشته باشند.

از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنید

زمانی که برای مدتی در خانه نیستید و به سفر نوروزی می‌روید، می‌توانید از هدر رفتن انرژی که اغلب به وسیله وسایل برقی رخ می‌دهد، جلوگیری کنید.

به عنوان مثال می‌توانید تمامی وسایل برقی که در هنگام حضور در خانه به پریز برق متصل است را از برق بکشید. وسایلی مانند سرخ‌کن، مایکروفر، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، تستر، تلفن بی‌سیم، رایانه، تلویزیون و … از جمله وسایلی است که هنگام نبودن در خانه بهتر است از برق کشیده شود؛ مطمئن باشید با این کار، رقم قابل توجهی از قبض برق خانه کسر خواهد شد.

شیر اصلی آب و گاز را ببندید

احتمالا بارها خبر نشت گاز یا آبگرفتگی خانه‌ای را که ساکنین آن در مسافرت بوده‌اند، شنیده‌اید. برای پیشگیری از این مسئله بهترین کار این است که شیر اصلی آب و گاز را ببندید.

گیاهان را فراموش نکنید

در بسیاری از خانه‌ها گلدان‌ و درختان خانگی نگهداری می‌شود. اگر شما نیز در خانه خود از این موجودات زیبا و مفید نگهداری می‌کنید، مراقبت از آن‌ها را زمانی که در سفر نوروزی هستید، فراموش نکنید.

گیاهان به آب و نور خورشید برای رشد نیازمند هستند، سعی کنید از آبرسانی به آن‌ها در طول سفر نوروزی مطمئن شوید.

مثلا می‌توانید از سیستم آبیاری هوشمند استفاده کنید. اگر استفاده از این سیستم برای شما مقدور نبود، روش‌های ساده‌ای برای آبیاری گل‌ها و درختان خانه به‌کار گیرید.

به عنوان مثال آجرهایی را به تعداد گلدان‌ها تهیه کرده و آن‌ها را کاملا خیس کنید. هر کدام از این آجرها را داخل خاک گلدان قرار داده تا رطوبت و آب کافی در طول سفر به گیاهان برسد.

استفاده از شن‌های گیاهی که آب‌ را در خود ذخیره می‌کنند نیز راهکار دیگری است که می‌تواند به آبیاری گیاهان در طول سفر نوروزی کمک کند.

به‌کارگیری سیستم قطره‌ای خودکار با کمک یک بطری برای آبرسانی به گیاهان روشی است که می‌تواند از خشک شدن یا پژمرده شدن گیاهان شما جلوگیری کند.

برق خانه را بررسی کنید

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در سفر نوروزی برای خانه ایجاد شود، قطع ناگهانی برق است. متاسفانه با قطع شدن برق خانه، یخچال و فریزر خاموش شده و منجر به فاسد شدن مواد غذایی می‌شود. برای پیشگیری از این موضوع، بهتر است که از وصل بودن برق اصلی و خاموش نشدن آن مطمئن شوید.

با رعایت کردن تمامی نکاتی که ذکر شد می‌توانید با خاطری آسوده از سفر نوروزی لذت ببرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.