چطور ایزوگام و عایق‌بندی پشت‌بام را بررسی کنیم

یکی از بخش‌های مشاع ساختمان که هنگام بازدید کمتر سراغ آن می‌روند پشت‌بام است. خیلی‌ها حتی بعد از خرید یا اجاره یک خانه و بعد از اسباب‌کشی به پشت‌بام سر می‌زنند. یادتان باشد که غفلت از پشت‌بام و عایق‌بندی آن می‌تواند بزودی هزینه سنگینی روی دستتان بگذارد. مهم‌ترین چیزی که در بازدید از پشت‌بام باید به آن توجه کرد عایق‌بندی آن است. در زمان‌های قدیم سقف بیشتر ساختمان‌ها را قیرگونی می‌کردند، اما حالا ایزوگام جایگزین آن شده است. دلیلش هم که گفتن ندارد؛ ایزوگام هم نصب راحتی دارد و هم کثیف‌کاری نخواهد داشت. عایق یکدست‌تر و مقاوم‌تری هم به حساب می‌آید. خواندن نکاتی که در اینجا به شما گفته‌ایم کمک می‌کند که بررسی دقیق‌تری از این عایق‌بندی پشت‌بام داشته باشید. 

مزیت‌های بیشتر ایزوگام نسبت به قیرگونی باعث شده که این روزها برای عایق‌بندی ساختمان بیشتر از ایزوگام استفاده کنند. قیرگونی در حقیقت کشیدن چند لایه قیر و گونی روی محل مورد نظر برای عایق‌بندی است، اما ایزوگام به صورت یک ورقه چند لایه عرضه می‌شود که آن را به شکل رول‌های بزرگ درآورده‌اند.

عمر مفید ایزوگام چقدر است؟
در بازدید از ایزوگام پشت‌بام خانه باید خراب بودن یا نبودن آن را بررسی کنید. یادتان باشد ایزوگام‌ها به مرور در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید خراب می‌شوند. در حالت کلی بدانید که عمر مفید بهترین ایزوگام‌ها حدود ۱۰ سال است. یعنی اگر ۱۰ سال از عمر یک خانه گذشته و ایزوگام تعویض نشده، بزودی مجبور به انجام این کار خواهید شد. درضمن ایزوگام‌های نامرغوب و ارزانی هم در بازار موجود است که فقط یک لایه الیاف دارند و نهایت عمر آن‌ها ۵ سال است. البته این موضوع با مشاهده ظاهری قابل تشخیص نیست، اما بدانید که ایزوگام‌های مرغوب از دو لایه الیاف (الیاف تیشو نخدار و الیاف شیشه) به همراه ۳ لایه قیر تشکیل شده است.

اگر در نقاط مرطوب کشور زندگی می‌کنید، فقط به سقف توجه نکنید
عایق‌بندی با استفاده از قیرگونی یا ایزوگام فقط مخصوص پشت‌بام نیست. اگر ساختمان در منطقه‌ای با آب و هوای مرطوب باشد، باید علاوه بر سقف، دیوار‌ها و کف ساختمان را ایزوگام یا قیرگونی کنند. بنابراین اگر می‌خواهید در شهری با رطوبت بالا، خانه‌ای اجاره کنید یا بخرید حتما درباره عایق‌بندی دیوارها و کف هم بپرسید. 

دنبال رد رطوبت باشید
یک راه تشخیص خوب بودن وضعیت ایزوگام ساختمان این است که نگاهی دقیق به دیوارها و سقف (البته سقف واحد طبقه آخر) بیندازید. اگر رطوبت به ساختمان نفوذ کرده باشد، علائم پوسیدگی در دیوارها و سقف نمایان می‌شود. در ضمن نفوذ رطوبت، بوی نامطبوعی هم ایجاد می‌کند.

سطح رویی ایزوگام را بررسی کنید
یک راه‌حل تشخیص خراب بودن یا نبودن ایزوگام این است که به سطح رویی آن دقت کنید، اگر نخ‌های لایه الیاف رویی که همان الیاف تیشو نخدار است قابل رویت باشد، یعنی عمر مفید ایزوگام تمام شده است و باید بزودی تعویض شود.

زنگ خطری به نام چروک‌خوردگی لایه‌های ایزوگام
چروک‌خوردگی لایه‌های ایزوگام هم نشان‌دهنده خراب شدن آن است. همچنین ایزوگام‌های خراب در کناره‌های پشت‌بام هم دچار ترک‌خوردگی شده و از دیواره جدا می‌شوند. اگر این علائم را در پشت‌بام دیدید بدانید که عمر ایزوگام تمام شده است.

ارتباط تمیز یا کثیف بودن پشت‌بام با سلامت ایزوگام
تمیز بودن یا کثیف بودن پشت‌بام هم معیار خوبی برای تشخیص کیفیت ایزوگام است. اگر پشت‌بام و مخصوصا زیر کولرها هر ماه نظافت نشود، ایزوگام به سرعت آسیب می‌بیند و خراب می‌شود. پس اگر پشت‌بام بیش از اندازه کثیف بود، بدانید که یا ایزوگام خراب شده یا بزودی خراب خواهد شد. اگر کولرها هم نشت آب داشته باشند، می‌تواند یک نشانه از خراب شدن ایزوگام باشد، چون نشست آب کولر به سرعت به فویل ایزوگام آسیب می‌زند.


قطعا هیچ‌کس دوست ندارد در یک خانه جدید درگیر تعمیر ساختمان شود، پس لازم است با دانستن نکات بالا حتما نگاهی به ایزوگام سقف ساختمان بیندازیم. با این‌ کار مطمئن می‌شویم که عایق‌بندی سقف آپارتمان در آینده‌ای نزدیک دردسرساز می‌شود یا اینکه می‌توان با خیال راحت رویش حساب کرد. فقط یادتان باشد که برای بازدید از یک خانه حتما در روشنایی روز بروید که بتوانید موارد گفته شده را بررسی کنید. 

برای مشاهده آگهی خدمات ایزوگام و پشت بام میتوانید به اپ و سایت دادزن مراجعه کنید . در دادزن هستند افرادی که حتی خدمات خود را به صورت اقساط ارائه میدهند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.