۱۰ نکته مهمی که خانم ها باید برای موفقیت در زندگی شخصی و شغلی خود بدانند

پانزده سال است در حوزه‌ی فناوری مشغول به کار هستم . ابتدا در پی‌پال، سپس در ای‌بی و اکنون در فیس بوک ، تجربیات ارزشمندی به دست آورده‌ام که به من کمک کرده در جایگاهی باشم که امروز هستم. با امید به اینکه تجربیاتم در موفقیت زنان در هر حرفه و شغلی نتیجه‌بخش باشد، آنها را با شما به اشتراک می گذارم. با بلاگ دادزن همراه باشید تا از ۱۰ نکته مهمی که همه زنان باید برای موفقیت در زندگی شخصی و شغلی بدانند مطلع شوید.

اول : اعتمادبه‌نفس داشته باشید

یکی از مواردی که مدام با آن درگیر هستم، راهنمایی و آموزش افرادی است که اعتمادبه‌نفس کافی ندارند، افرادی که قوی‌تر از آنچه هستند که فکر می‌کنند. من تصور می‌کنم چیزهایی که می‌گویم هیچ تغییری در احساس آنها نسبت به خودشان به‌وجود نمی‌آورد چون آنچه دیگران در آنها می‌بینند، خودشان نمی‌بینند و ترس از شکست دارند. نباید فکر کنید وظایفی به شما داده می‌شود تا شکست بخورید؛ بلکه مدیران وظایفی را به شما پیشنهاد می‌دهند چون ظرفیت انجام آن را در شما می‌بینند.

دوم : تبعیض‌های جنسیتی را جدی بگیرید

شاید چون با یک خانم مواجه هستند این حرف را می‌زنند اما این باعث نمی‌شود چیزی از حقیقت آن کم شود. من در تمام سالیان حرفه‌ای‌ام بازخوردهای زیادی دریافت کرده‌ام. واکنش من این است که تمام آنچه به یک کارمند مرد در همان مقام شغلی گفته نمی‌شود، جدی نگیرم. چندین سال به من گفته می‌شد صمیمی و قابل نزدیک شدن نیستم و من به این نتیجه رسیدم بی‌توجهی یا سازگاری را انتخاب کنم. درنهایت تصمیم گرفتم سازگار شوم چون این طرز تفکر مرا عقب می‌انداخت. تظاهر به اینکه مهم نیست هیچ چیز را عوض نمی‌کرد.

سوم : به بازخوردها توجه کنید

به بازخوردها توجه کنید، اما چیزهایی را که تغییر می‌دهید با دقت انتخاب کنید. در برخی مواقع وقتی بازخوردی به‌ویژه بازخوردهای منفی  دریافت می‌کنیم، واکنش‌مان تغییر در برابر آن است، اما این تغییرات سبب می‌شود از خودِ منحصربه‌ فردتان دور شوید. بنابراین باید انتخاب کنید چه کسی می‌خواهید باشید و یادتان باشد شاید این انتخاب‌ها با توجه به جایگاه‌تان به مرور زمان تغییر کند.

چهارم : مبتلا به سندروم ایمپاستر نباشید

برخی‌ها بهتر از دیگران ادای چیزی را درمی‌آورند. سندروم ایمپاستر یک مشکل روانی است که در آن افراد نمی‌توانند موفقیت‌هایشان را بپذیرند. من رهبری را در تیمم آموزش می‌دادم که با نقش جدید و ارتقا یافته‌اش مشکل داشت. کمبود اعتماد‌به‌نفس او در طرز حرف زدن و رهبری‌اش هویدا بود. یک بار خصوصی از او پرسیدم مشکل چیست. او گفت به کارشناس بودن عادت کرده و فکر می‌کند از عهده‌ی مدیریت یک تیم برنمی‌آید. به او گفتم درباره‌ی کاری که هر روز می‌کنم هیچ ایده‌ای ندارم. او شگفت‌زده شد و به این اطمینان رسید که در این مسیر تنها نیست. همه‌ی ما به این درک می‌رسیم اما افرادی که عمیقا باور می‌کنند از عهده‌اش برمی‌آیند به موفقیت می‌رسند.

پنجم : نگران چیزهایی که روحیه‌تان را خراب می‌کند نباشید

خودتان را رها کنید. احساس گناه و نگرانی‌هایی که زنان بدون هیچ دلیلی به دوش می‌کشند، آنها را به جایی نمی‌رساند. من تصمیم گرفتم این احساسات را کنار بگذارم چون این هیجانات، در بیشتر موارد به افکار منفی درباره‌ی کسی که می‌توانستید باشید یا کاری که می‌توانستید انجام دهید، منجر می‌شود. درواقع تصمیم گرفتم به جای افسوس خوردن کاری انجام دهم.

ششم : دنبال تأیید شدن نباشید

در بیشتر موارد مدیران زن نگران تایید شدن هستند و می‌خواهند دوست داشته شوند، این مساله سبب می‌شود نفوذ داشتن برایشان سخت باشد. من بارها با این مشکل مواجه شده‌ام؛ این‌که می‌بینم مشکلی وجود دارد، اما می‌ترسم درباره‌اش حرف بزنم چون نمی‌خواهم به همکاری نکردن و حمایت نکردن متهم شوم. من به خاطر اینکه دنبال تایید شدن و دوست داشته شدن بودم، چیزی را که واقعا فکر می‌کردم درست است بیان نمی‌کردم. با این‌که هنوز هم نگرانم دیگران مرا چگونه می‌بینند، اما باور کرده‌ام ابراز وجود و بیان نظرات و خواسته‌ها خیلی بهتر است.

هفتم : به کلیشه‌ها اهمیت ندهید

من سه فرزند به دنیا آورده‌ام؛ در هر یک از شرکت‌های فناوری که کار کرده‌ام یک نوزاد داشتم، به همین خاطر اغلب همکارانم مرا در وضعیت کمبود خواب و تلاش برای اراده زندگی با بچه‌های قد و نیم‌قد می‌دیدند. از همان ابتدا به این نتیجه رسیدم که هیچ دلیلی ندارد روی این موضوع سرپوش بگذارم، حتی با وجود اینکه مادر بودن تاثیر زیادی روی سوگیری‌ها دارد. تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که صاحب بچه هستند در مقایسه با زنانی که مادر نیستند در زمان جستجوی شغل، با شرایط سخت‌تری مواجه هستند. حتی علائم مادری، از جمله نام بردن از عضویت در انجمن اولیا و مربیان در رزومه شغلی، احتمال استخدام را ۷۹ درصد کاهش می‌دهد و حتی در صورت استخدام هم حقوق پیشنهادی حدودا ۱۰۰۰۰ دلار کمتر است.

من تاکنون مادران زیادی را در فیس‌بوک استخدام کرده‌ام. من تصمیم گرفتم اطلاعاتی را درباره‌ی خانواده‌ام به اشتراک بگذارم تا ثابت کنم مادرها هم به اندازه‌ی زنانی که فرزند ندارند متعهد هستند. مهم این است که برای تغییر کلیشه‌ها، تبدیل به الگو شویم و هیچ‌وقت از کلیشه‌ها فرار نکنیم.

هشتم : هیچ‌گاه تسلیم نشوید

داده‌ها نشان می‌دهد میزان انصراف زنان از تکنولوژی دو برابر مردان است. با توجه به اینکه تنها ۲۰ درصد مدارک مهندسی و علوم کامپیوتر متعلق به زنان است، سهم رهبران زن در تکنولوژی بیش از مردان کاهش می‌یابد. خیلی از زنان فکر می‌کنند فشار کار بیرون و خانه بدون هیچ حمایتی غیر قابل تحمل است.

ده سال قبل، تقریبا یک سال بعد از به دنیا آمدن پسرم، از شغلم استعفا دادم و به معاونی که با او کار می‌کردم گفتم قصد دارم از این حوزه خارج شوم. در آن زمان فکر می‌کردم موقعیت شغلی‌ام به بن‌بست خورده و استرس مادر شدن ادامه‌ی راه را برایم سخت‌تر می‌کرد. فرد دیگری به جای من مشغول به کار شد اما الان که به گذشته نگاه می‌کنم می‌بینم می توانستم به جای استعفا دادن به صورت نیمه‌وقت کار کنم و خودم را به چالش بکشم. من کاملا احساس شما را درک می‌کنم که قرار گرفتن زندگی در سراشیبی اطمینان نداشتن از اینکه انجام کاری ارزش دارد یا نه، چگونه است، اما به شما اطمینان می‌دهم، با گذشت زمان، ایجاد وقفه و حمایت حتما ارزشش را دارد.

نهم : سعی کنید مستقیما سوال کنید

من ۲۰ دقیقه با زنی در تیم کاری‌ام صحبت می‌کردم که سعی داشت از موضوعی که می‌خواست مطرح کند طفره برود. او از سوابق و رویاهایش گفت. من می‌خواستم بدانم خواسته‌اش چیست. درنهایت پرسیدم: «آیا می‌خواهی از من درخواست ترفیع کنی؟» او گفت: «بله.» اما از اینکه جواب منفی بشنود واهمه داشت. من به او توصیه کردم به جای طفره رفتن و رفتار این‌چنینی بگوید: «به نظر شما چطور می‌توانم به مرحله‌ی بالاتر بروم؟ برای رسیدن به آن چه کاری انجام دهم؟»

ما در بیشتر مواقع می‌ترسیم مستقیما سوال بپرسیم چون از قضاوت شدن می‌ترسیم. باید بدانید که با سوال نکردن فرصت پیشرفت و بازخورد گرفتن را از دست می‌دهید.

دهم : منطقه‌ی امن خود را پیدا کنید

لزلو باک، مدیر سابق بخش انسانی گوگل، در مورد تیم‌هایی با عملکرد بالا در گوگل تحقیقاتی انجام داد. او در مصاحبه با رادیو Freakonomics گفت: «اصلی‌ترین ویژگی یک تیم با عملکرد بالا این نیست که چه کسی آن را هدایت می کند یا چند نفر در آن هستند یا کجا قرار دارد. بلکه مهم ترین ویژگی امنیت روانی‌ای است که اعضای آن احساس می‌کنند.» پیدا کردن تیم یا شرکتی که احساس کنید می توانید در آن اشتباه یا ریسک کنید برای موفقیت تان لازم است.

همان زمانی که به فیس‌بوک ملحق شدم، تعدادی از همکاران سابقم در پی‌پال هم به فیس بوک آمدند. حمایت و همراهی آنان به من کمک کرد با اینکه عهده‌دار وظایف مادری هم بود، به پیشرفت برسم. از این رو همواره سعی می کنم در تیم خودم احساس امنیت و حمایت را پرورش دهم.

منبع: entrepreneur

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.