بیمه مسئولیت ساختمانی ، هر آن چیزی که لازم است بدانید!

باید گفت که برای کارگران و کارکنان هر گونه پروژه ساختمانی و یا عمرانی ممکن است خطراتی ناشی از کار موجب خسارات جانی و بدنی شود. این مسئله می تواند حتی در کمترین احتمال ها نیز باز پیش بینی شود. به همین دلیل است که در چنین شرایطی چیزی با نام بیمه مسئولیت ساختمان مطرح شده و به میان می آید. در این مطلب از بلاگ دادزن تصمیم داریم که این بیمه را مورد بررسی قرار دهیم و هر آن چه که در این زمینه باید بدانید را به شما انتقال دهیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.


اهمیت بیمه مسئولیت ساختمانی

برای کارفرمای پروژه هایی که ذکر کردیم، قوانین کشور ما مسئولیت های سنگینی را در مقابل حوادث برقرار کرده است و اگر هم که ثابت شود که حوادث و خسارات ناشی از کار بوده سازمان تامین اجتماعی برای دریافت خسارات از کارفرما اقدام خواهد کرد، به همین دلیل هم هست که پس از این سازمان تامین اجتماعی جهت مطالبات خود پیگیر شده و اقدام خواهد کرد. به همین دلیل جایگاه بیمه مسئولیت ساختمان و بیمه مدنی پررنگ تر و مهم تر جلوه خواهد یافت.

اهمیت این مسئله را از جهت دیگری نیز می توان بررسی کرد. ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی که به این مسئله اشاره کرده است از مواردی است که لازم است تمامی کارفرمایان از آن اطلاع داشته باشند. در این ماده چنین آمده است که:

در زمان وقوع حادثه و در پی آن خسارات آن حادثه اگر ناشی از عدم رعایت موارد و مقررات فنی در حین کار و یا بروز بیماری ناشی از عدم رعایت بهداشت از سوی کارفرما و متصدیان وی باشد. سازمان تامین اجتماعی تمامی هزینه‌ها و غرامات را پرداخت نموده و سپس طبق ماده ۵۰ این قانون جهت دریافت آن از کارفرما پیگیر خواهد بود.

بیمه مسئولیت مدنی چیست؟

به طور کلی می توان گفت که بیمه مسئولیت مدنی یکی از انواع بیمه مسئولیت است. در این بیمه کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی متراژی که جواز ساخت برای آن گرفته شده نقش پیدا می کند، به همین دلیل واضح است که این بیمه نامه به محل و مکان مورد نظر در جواز داده خواهد شد. با توجه به این که رابطه استخدامی رافع مسئولیت کارفرما نیست کارکنان اعم از قراردادی، استخدامی، روزمزد و… در زمان وقوع حوادث حین کار در مسئولیت کارفرما دخیل هستند.

در بسیاری از منابع آمده است که «با توجه به ماهیت کار، ارائه لیست اسامی کارگران این پروژه‌‌ها برای بیمه مسئولیت ساختمانی کاری سخت و عملا غیر ممکن است، بنابراین بیمه مسئولیت ساختمانی (بیمه مسئولیت کارفرما) بدون ذکر نام و با توجه به متراژ جواز ساخت برای محل مورد بیمه عنوان شده در جواز ارائه می‌گردد. پوشش بیمه‌ای منحصر به حوادثی است که ناشی از اجرای کار در محل مورد بیمه اتفاق افتاده باشد. بطور کلی در این بیمه نامه خسارات جانی و صدمات بدنی ناشی از کار را تا سقف دیه پوشش می‌دهد».

اصطلاحات مهم در بیمه مسئولیت ساختمانی

طبیعتا در زمینه بیمه اصطلاحات مخصوصی وجود دارد که رواج بسیاری دارند. این مسئله در زمینه بیمه مسئولیت ساختمانی نیز صدق می کند. در شرح این اصطلاحات در منابع مختلف چنین آمده است:

  • خسارات بدنی: هرگونه آسیب و خسارات وارده به کارگران و کارکنان از پروژه که منجر به جرح، نقص عضو و فوت گردد.
  • نقص عضو: آسیب وارده به کارکنان که منتهی به فوت نشده ولی دیه و دیه ارش برای آن لحاظ می‌شود.
  • دیه: خسارات بدنی و جانی که در دین مبین اسلام مقصر موظف به پرداخت آن است و ابتدای هر سال شمسی میزان آن مشخص و اعلام می‌گردد.
  • اشخاص ثالث: کلیه اشخاصی که به هیچ نوع ارتباطی با کار موضوع بیمه ندارد.
    اماکن وابسته: در اجرای یک پروژه ساختمانی اجزا و اماکن وابسته به اجرای پروژه مانند: رستوران، اقامتگاه کارگران و …
  • قاعده نسبی حق بیمه: در صورت ارائه سهوی اطلاعات غلط از جمله تعداد کارکنان در زمان وقوع حادثه و پرداخت خسارت، خسارت نسبت به تعیین ریسک واقعی متناسب به حق بیمه‌ایی که باید پرداخت می‌شده به حق بیمه حاضر پرداخت می‌گردد.
  • محدوده مورد بیمه: محل مورد بیمه و کلیه اماکنی که با توجه به نوع کار جزیی از کارگاه در محوطه مورد بیمه محسوب می‌گردد.
  • پیمانکاران فرعی: عواملی در اجرای و پیشبرد پروژه که به جز کارفرما و پیمانکاران اصلی هستند و اجرای بخش یا بخش هایی از پروژه را در دست دارند.
  •  

خسارات تحت پوشش بیمه مسئولیت ساختمانی

طبیعتا بیمه ساختمانی برخی از خسارات را تحت پوشش خود قرار می دهد. منابع حقوقی در رابطه با این مسئله به این خسارت ها اشاره کرده اند:

  • جبران هزینه های پزشکی جراحات: تا سقف مبلغی که در این بند در زمان خرید بیمه مسئولیت ساختمانی قید می‌گردد البته به میزان خسارت وارده‌،خسارت مورد دریافت است.
  • غرامت فوت در ماه‌های عادی و حرام: میزان دیه در ابتدای هر سال شمسی اعلام می‌گردد و این بیمه نامه می‌تواند با توجه به دیه اعلام شده در ماه‌های حرام و عادی خسارت تعیین گردد.
    نکته: با تغییر سال شمسی و تغییر میزان دیه دقت شود که در این بیمه نامه دیه باید تغییر کند و طی یک الحاقیه دیه بیمه مسئولیت ساختمانی به سقف دیه همان سال تغییر نماید‌. بنابراین هزینه بیمه حوادث ساختمانی برای این الحاقیه افزایش دیات به میزان دیه اعلام شده و زمان باقی مانده از بیمه نامه تعیین می‌گردد.
  • دیه ارش: توضیحی که در دیه ارش می‌توان داد که میزان این دیه را معمولا پزشکی قانونی تعیین می‌نماید و برای عضو آسیب دیده‌ایی هست که احتمالا امکان عملکرد قبل از آن سلب شده است‌.
  •  

هزینه بیمه مسئولیت ساختمانی

یکی از مسائل مهم در رابطه با بیمه مسئولیت ساختمانی، نرخ و هزینه آن است. به طور کلی می توان گفت که قیمت و هزینه بیمه مسئولیت ساختمانی به میزان دیه مورد درخواست و هزینه های پزشکی و همین طور پوشش های انتخابی، متراژ جواز ساخت و مرحله پیشرفت پرژه بستگی دارد. برای مشخص کردن قیمت بیمه ساختمان که در واقع همان حق بیمه ساختمان است باید فاکتورهایی را مورد بررسی قرار داد. این فاکتورها شامل میزان دیه، تعداد کارکنان، متراژ پروژه، سقف حداکثر دیه و کلوزها و… می شوند.

حالا شما به ما بگویید:

اگر شما هم تجربه مفیدی از قوانین بیمه مسئولیت ساختمانی دارید برای غنی تر شدن هر چه بیشتر این مطلب آن را از طریق دیدگاه های پایین همین مطلب با ما و سایر مخاطبان دادزن در میان بگذارید. بیش از بیش منتظر نظرات و پیشنهادات توسعه دهنده ی شما برای راهنمای معاملات مسکن هستم.

  •  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.