تست و بررسی سوناتا هیبریدی مدل ۲۰۱۸

تا همین چند سال قبل باور عمومی بر این بود که آینده از آن خودروهای هیبریدی است و در این زمینه تویوتا پیشگام صنعت خودروسازی محسوب می‌شد. باوری که با پیشرفت شگفت‌انگیز خودروهای تمام برقی تغییر یافت و اکنون باید آینده جهان را در تسخیر خودروهای الکتریکی تصور کنیم.

با این وجود و علیرغم حرکت خودروسازان به سمت تولید محصولات تماماً برقی، باید اعتراف کرد که تلاش هیوندای برای ساخت رقیبی برای تویوتا کمری هیبرید به راستی شجاعانه بوده است.

ماحصل این تلاش البته در نسل دوم خود به ایران نیز راه یافته است و حالا می‌توان نمونه‌های شخصی و تاکسی از هیوندای سوناتا هیبریدی را در خیابان‌های کشور مشاهده کرد؛ سدانی که سوژه نقد و بررسی خودرو این هفته « دادزن » شده است.

طراحی ظاهری سوناتا ۲۰۱۸

به تازگی نسل جدید هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ با طراحی ظاهری جنجالی معرفی شده است ولی با توجه به ممنوعیت واردات خودرو به کشورمان، امید چندانی برای راه یافتن این مدل به بازار ایران وجود ندارد و جدیدترین سوناتاهای موجود در کشور، مربوط به نسل قبلی این خودرو هستند که در قالب مدل‌های بنزینی و هیبریدی به ایران وارد شده‌اند.

واقعیت این است که نسل اولیه سوناتای هیبریدی نیز درست مانند مدل ۲۰۲۰ در زمان ورود به بازار با نقد و بررسی های تندی از سوی کارشناسان و مشتریان مواجه شده بود و برهمین اساس نیز مورد چند بازنگری زودتر از موعد قرار گرفت.

سوناتاهای فیس‌لیفت از طراحی ظاهری قابل قبولی برخوردارند و مدل‌های هیبریدی چند اختلاف ظاهری برجسته با مدل بنزینی دارند که بر حس و حال مواجهه با این خودرو نیز تاثیر می‌گذارد. برای مثال رینگ‌ها در راستای کاهش مصرف سوخت و بهبود آیرودینامیک مورد بازنگری قرار گرفته‌اند. البته در هیوندای سوناتا هیبریدی مدل ۲۰۱۸ شباهت‌های مدل‌های بنزینی و هیبریدی به یکدیگر بیشتر شده و تفاوت‌های ظاهری محدود به رینگ‌ها و درج نوشته هیبرید بر روی بدنه می‌شود. با این حال کمی بعید است که این مدل را با نسخه‌های بنزینی اشتباه کنید.

در مجموع با توجه به تغییرات اعمال شده بر روی مدل ۲۰۱۸، می‌توان گفت که تغییرات مثبت بوده‌اند و حالا نمای کلی بدنه هماهنگ‌تر و زیباتر از مدل پیش از فیس‌لیفت به نظر می‌رسد. البته این بهبود در حدی نیست که اختلاف قیمت بیش از یکصد میلیونی بین این دو مدل را توجیه کند.

طراحی کابین و امکانات رفاهی سوناتا هیبرید

خودروهای هیبریدی معمولاً گران‌قیمت‌تر از نسخه‌های پایه هستند و ظاهراً همین مسئله باعث شده تا دست مهندسان هیوندای برای خلق یک کابین بسیار با کیفیت در این کلاس باز باشد. از این رو می‌توان گفت که برخلاف کابین نسبتاً ارزان‌قیمت تویوتا کمری هیبرید، که تاحدودی حس مواجهه با یک خودرو اقتصادی را به سرنشینان القا می‌کند، کابین هیوندای سوناتا هیبریدی بسیار جذاب و مدرن شکل گرفته و تا حد زیادی می‌تواند خودرویی نیمه لوکس را نمایندگی کند.

استفاده از قطعات پلاستیکی نرم و اجزای طرح چوب در تریم داخلی در این زمینه نقش به سزایی داشته‌اند و به لطف وجود سقف شیشه‌ای پانوراما، فضای داخلی وسیع و دلباز به نظر می‌رسد.

در نسخه فیس‌لیفت ۲۰۱۸ چند تغییر جزئی نسبت به کابین مدل‌های ۲۰۱۷ رخ داده که البته موارد چندان مهمی نیستند، اما از جمله شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به جایگزینی فرمان سه شاخه به جای مدل قبلی چهار شاخه و تغییر در طراحی مجموعه پشت آمپر (نشانگر وضعیت سیستم هیبریدی) اشاره کرد. همچنین هیوندای در خصوص امکانات رفاهی نیز خساست به خرج نداده و محصولش را به آپشن‌هایی مانند فرمان برقی حساس به سرعت، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، تهویه صندلی‌های جلو، گرم‌کن فرمان، نمایشگر لمسی، ورودی USB و AUX، بلوتوث، تودوزی چرم مصنوعی، غربیلک فرمان چرمی، سقف پانوراما با سانروف برقی ۳ حالته، تهویه خودکار دوگانه، خروجی تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، صندلی‌های برقی جلو، حافظه صندلی راننده، ورود و استارت بدون کلید، سیستم هشدار نقطه کور، سنسورهای پارک جلو و عقب، صندوق پران، پرده عقب برقی، پرده‌های جانبی عقب، سنسورهای نور و باران، کروز کنترل، آینه‌های تاشوی برقی، دوربین دید عقب، شارژر بدون سیم تلفن همراه، نمایشگر فشار باد تایرها، سیستم‌های ترمز ABS و EBD، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، ترمز پارک برقی، سیستم کمکی ایستایی در سربالایی، ایربگ‌های راننده و سرنشین جلو به همراه جانبی و پرده‌ای تجهیز کرده است.

با این حساب می‌توان گفت که هیوندای سوناتا هیبریدی در زمینه کابین و امکانات در مقایسه با اکثر رقبای موجود در بازار برتری نسبی‌ای را ارائه می‌دهد. به خصوص که با توجه به ممنوع شدن واردات، کیا اپتیما هیبرید عملاً شانسی برای عرضه اندام در کشورمان پیدا نکرده است.

ایمنی سوناتا ۲۰۱۸

با توجه به آپشن‌های پرشمار امنیتی که در بخش قبلی به آن‌ها اشاره شد و گزارش مناسب موسسه ایمنی بزرگراه‌های امریکا IIHS، که خبر از استحکام بالای بدنه و شاسی سوناتا می‌دهد، میتوانیم از بابت ایمنی سوناتا هیبرید ۲۰۱۸ این محصول هم آسوده خاطر باشیم.

پیشرانه هیبریدی و مشخصات فنی سوناتا هیبرید

هیوندای سوناتا از پیشرانه هیبریدی نزدیک به محصولات تویوتا بهره می‌برد. یک پیشرانه چهار سیلندر ۲ لیتری با قدرت ۱۵۴ اسب‌بخار که از طریق جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک نیروی خود را به چرخ‌های جلو می‌رساند، اما در حد واسط پیشرانه و جعبه‌دنده سنتی، یک موتور برقی قرار گرفته که می‌تواند در نقش ژنراتور نیز ایفای نقش کند.

در مدل‌های هیبریدی پایه سوناتا، این موتور برقی توانایی تولید ۵۱ اسب‌بخار و ۲۰۴ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این درحالی است که پیشرانه بنزینی استاندارد نیز قادر به تولید ۱۹۰ نیوتن‌متر گشتاور است و بنابراین در زمان درگیر بودن هر دو موتور برقی و بنزینی، شاهد گشتاور قابل توجه تجمیعی ۳۲۰ نیوتن‌متری هستیم که به شتاب‌گیری مناسب سوناتا هیبرید (۹٫۳ ثانیه) منجر می‌شود.

باتری لیتیوم پلیمر این سدان کره‌ای، از ظرفیت چندان بالایی برخودار نیست و در نتیجه با این‌که به واسطه این باتری ۱٫۷۶ کیلووات ساعتی می‌توان از هدر رفت سوخت در ترافیک‌های شهری جلوگیری کرد، اما پیمایش مسافت بالایی به صورت تمام برقی امکان‌پذیر نخواهد بود. 

از همین رو میانگین مصرف سوخت هیوندای سوناتا به شکل رسمی در حدود ۴٫۷ لیتر در یکصد کیلومتر اعلام شده که در برابر هیبریدی‌های مطرح جهان، رقم چندان شگفت‌انگیزی به حساب نمی‌آید؛ اما در مقایسه با خودروهای هم‌سایز غیر هیبریدی می‌توان گفت که شاهد صرفه‌جویی ۳ الی ۴ لیتر در هر صد کیلومتر هستیم.

تجربه رانندگی سوناتا هیبرید ۲۰۱۸

نوبت به بررسی عملکرد این خودرو در جاده رسید. خودروهای هیبریدی معمولاً سنگین وزن‌تر از نسخه‌های معمولی هستند، اما در عین حال شتاب اولیه بالاتری را به لطف گشتاور قابل توجه موتورهای برقی ارائه می‌دهند. این مشخصات پشت فرمان هیوندای سوناتا هیبریدی نیز کاملاً قابل لمس است و از این رو می‌توان تجربه رانندگی با این سدان شرقی را نسبتاً جذاب توصیف کرد. به خصوص که جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک این خودرو نسبت به محصولات قدیمی هیوندای پیشرفت چشم‌گیری داشته و حالا با دقت و نرمی مثال‌زدنی، دنده‌ها را برای پیشرانه سرو می‌کند.

سواری خودرو هم با این‌که به خوبی تویوتا کمری هیبریدی نیست اما در مجموع شرایط قابل قبولی دارد؛ در واقع از کوبش‌های ناشی از دست‌اندازهای غیر عادی که بگذریم، عملکرد مجموعه تعلیق راضی‌کننده ارزیابی شد؛ این قضیه در کنار جادار بودن فضای داخلی و عایق‌بندی عالی کابین، آرامش مناسبی را برای سرنشینان به ارمغان آورده است.

در این میان نقاط ضعفی مانند عملکرد نسبتاً گنگ فرمان یا حس نسبتاً عجیب فشردن پدال ترمز نیز قابل توجه است که البته این مورد اخیر از ویژگی موتور/ ژنراتور مجموعه هیبریدی ناشی می‌شود. به بیان دیگر با فشردن پدال ترمز، این موتور برقی است که تبدیل به ژنراتور شده و سرعت حرکت خودرو را کاهش می‌دهد و به همین دلیل حس ترمزگیری با این خودرو تا حدی نسبت به نسخه‌های بنزینی متفاوت است، اما در ترمزگیری‌های سنگین، ترمز دیسکی به سرعت واکنش نشان می‌دهد و از این رو می‌توان توانمندی مجموعه ترمز را قابل قبول توصیف کرد.

ضمناً سوناتا هیبرید از نظر فرمان‌پذیری نیز با مشکل چندانی روبه‌رو نیست و اگر توقع زیادی از یک سدان خانوادگی نداشته باشید می‌توانید از پایداری این محصول لذت ببرید.

قیمت و شرایط بازار هیوندای سوناتا ۲۰۱۸

در ماه‌های ابتدایی عرضه سوناتا هیبرید در بازار ایران، شاهد قیمت‌گذاری حدود ۲۶۰ میلیونی برای این سدان پر آپشن و دوستدار محیط زیست بودیم، اما حالا و در پی تغییر نرخ ارز و ممنوع شدن واردات، قیمت‌هایی افزون بر ۶۶۰ میلیون تومان برای معامله هیوندای سوناتا هیبریدی مدل ۲۰۱۸ اعلام می‌شود و این در شرایطی است که به دلیل تعداد اندک واردات این مدل به کشور، نگرانی‌هایی از حیث تامین قطعات یدکی و گستردگی خدمات پس از فروش برای این خودرو وجود دارد.

بنابراین می‌توان گفت که این روزها کمتر فردی می‌تواند ریسک نگهداری از یک خودرو پیچیده و خاص را بپذیرد و از این رو شاید بازار انواع خودروهای غیر هیبریدی که از فناوری ساده‌تری برخوردارند، داغ‌تر از انواع هیبریدی باشد. به خصوص که با توجه به گران بودن خودرو و ارزان بودن سوخت در کشورمان، کم‌مصرف بودن (حداقل در این رده قیمتی) انگیزه چندانی برای خرید و فروش سوناتا هیبرید برای خریداران ایجاد نخواهد کرد.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۱۸

در مورد قطعات یدکی با توجه به وجود تعدادی از نسخه‌های تاکسی هیوندای سوناتا هیبریدی، می‌توان به تامین نیاز رانندگان این خودروها در بلند مدت امیدوار بود اما در شرایط فعلی، بهتر است در صورت تمایل به خرید این خودرو خاص، شرایط مربوط به هزینه‌های نگهداری و فراوانی قطعات یدکی این محصول را در شهر محل سکونت خود بررسی نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.