جاهای دیدنی لرستان؛ زیبایی‌های اعجاب‌انگیز غرب ایران

ایران از سرزمین‌های بی‌نظیری است که هر نوع طبیعتی را در دل خود جای داده است و مثل کلکسیونی از گنجینه‌های طبیعی، در آسیا جلوه‌گری می‌کند.
یکی از گنج‌های چشم‌نواز خاک ایران، دیار لرستان است که با طبیعت منحصربه‌‌فرد خود، رنگی مرکب از زیبایی و شگفتی را به نمایش می‌گذارد.
جاهای دیدنی لرستان عظمت خلقت و هنر آفرینش را در یک قاب جلوی چشم‌تان قرار می‌دهند و شما را به کشف باشکوه‌ترین و زیباترین تصویرهای ایران دعوت می‌کنند.
برای سفر به سرزمین اسرارآمیز و زیبای لرستان همسفر ما شوید تا با هم، همزیستی قدرت و لطافت طبیعت را نظاره‌گر باشیم.

۱. تنگه شیرز، سرزمینی اسرارآمیز در بین مکان‌های دیدنی لرستان

در جایی که کرمانشاه و لرستان و ایلام به هم می‌رسند، سرزمین ژوراسیکی جا خوش کرده که لطافت آسمان، سبزینگی گیاه و سرسختی صخره و سنگ را به هم پیوند داده است. تنگه شیرز نام این سرزمین عجایب است که در شهرستان کوهدشت واقع شده و از گنجینه‌های استان لرستان محسوب می‌شود. سقفی از آسمان آبی و ابرهای خامه‌ای، حصاری از صخره‌های تنومند که سبزینگی گیاه و زلالی آب را در آغوش گرفته‌اند، نمای کلی تنگه شیرز را می‌سازند. پا به این دره‌ی مرموز که بگذارید، دیوارهای عظیمی از جنس صخره‌های کهن چین‌خورده، شما را احاطه می‌کنند و در تمام مسیر همراه‌تان هستند.

دنیایی از عجایب و زیبایی‌های علم زمین‌شناسی در شیرز جمع شده‌اند تا هوش از سر گردشگران ببرند و در جغرافیای زیبای استان لرستان، بی‌بدیل‌ترین تصویرها را به نمایش بگذارند. طبیعت تنگه شیرز، در پناه صخره‌های خشن و همیشه‌استوار، زیبایی درختان بلوط و چنار خود را به نمایش می‌گذارد و گویی در کنار سرسختی سنگ، لطافت این سرسبزی زیباتر می‌شود. این زیبایی با وجود چشمه‌ها و آبشارهایی که بی‌هوا از دل سنگ سر برآورده‌اند و رود خروشانی که از میان دره می‌گذرد و به رود سمیره می‌پیوندد، دلفریب‌تر می‌شود. صدای طبیعت، تنها سمفونی این حوالی است که آرامش را به عاشقان خود هدیه می‌دهد. بهار و تابستان فرصت خوبی است که پا به این سرزمین رؤیایی بگذارید و این گشت ماجراجویانه را بین مکان‌های دیدنی لرستان در اولویت سفرتان بدانید.

۲. دره خزینه، زیبایی و عظمت هنر خلقت

گذر آب، یکی از هنرمندانه‌ترین فرسایش‌ها و زیباترین تراش‌ها را رقم می‌زند. از دیدنی‌ترین اثرهای هنرمندانه‌ این تراشکار طبیعی، دره خزینه لرستان است که در جاده‌ی پلدختر به اندیمشک جا خوش کرده است. این دره به‌شکلی دایره‌وار، در میان حصاری از صخره، با گذر رود کرخه، زیبایی‌اش را به رخ می‌کشد و با دره گرندکانیون آمریکا رقابت می‌کند. رود کرخه از میان دره، در پس صخره‌های تنومند و چین‌خورده عبور می‌کند و سبزینگی را به روی این صخره‌ها به یادگار می‌گذارد. با بنا شدن پل معلق کابلی در دره خزینه که به بلندترین پل معلق ایران مشهور است، زیبایی گردشگری و تماشای طبیعت بکر کوهستانی به اوج خود رسید و فرصت توریستی و گردشگری این منطقه افزون شد. این پل واصل دره با ایلام بود که متأسفانه در روزهای آغازین ۹۷، اشخاص ناشناسی آن را تخریب کردند.

۳. دره نی گاه، همزیستی صخره و سبزه و رود

دره‌های سرسخت سنگی از جاذبه‌هایی است که در بین مکان‌های دیدنی لرستان اهمیت زیادی دارد که یکی از زیباترین آن‌ها، منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی دره نی گاه در شهرستان درود است. این سرزمین منحصربه‌فرد به‌شکل چشم‌نوازی دارای طبیعت بکر است و ردپای بشر نتوانسته تغییری در آن به‌وجود آورد و زیبایی‌اش را تخریب کند. مثل دیگر دره‌های لرستان، نی گاه هم مزین به دیواره‌های عظیم سنگی و صخره‌های خشن است که در دل خود دنیایی از سرسبزی، طراوت رودخانه و حیات وحش را پناه داده است. این دره در مسیر رسیدن به قله‌ی اشترانکوه که رشته کوه آن به آلپ ایران معروف است، واقع شده و مورد علاقه‌ی کوهنوردان و طبیعت‌شناس‌های حرفه‌ای است تا با گذر از سرزمینی خوش‌رنگ، لذت صعود را دوچندان کنند.

۴. تنگه هلت، طراوت رود در آغوش صخره‌های صیقلی

تنگه هلت در شهرستان پلدختر، یکی دیگر از دره‌های بی‌نظیر لرستان است که شما را به رودخانه‌نوردی دعوت می‌کند. رود زال برای رسیدن به رود سیمره، تنگه هلت را انتخاب کرده و طی سالیان طولانی، به زیبایی صخره‌های تنومند و خوش‌قد و بالای این دره را تراش داده است. تفاوت بزرگ این دره با دیگر تنگه‌های لرستان، نبود پوشش گیاهی در میان دیواره‌های آن است و جذابیت تنگه هلت را جنگ آب و صخره می‌سازد.

۵. آبشار بیشه لرستان، هیاهوی گیسوان نقره‌ای زاگرس

یکی دیگر از پدیده‌های زیبای طبیعت زاگرس که باید آن را از گنجینه‌های لرستان دانست، آبشار بیشه است که در روستایی به همین نام در شهرستان خرم‌آباد واقع شده است. لرستان به داشتن آبشارهای متعدد و زیبا مشهور است و آبشار بیشه زیباترین و به‌نام‌ترین از مجموعه‌ی آبشارهای این استان است. این آبشار خوش‌قدوقامت، با ارتفاعی در حدود ۴۸ متر در دل صخره‌ای از رشته‌کوه زاگرس، همچون گیسوان پریشان و نقره‌‌ای کوه، خودنمایی می‌کند و مثل تابلوی نقاشی هنرمندانه‌ای، بر تن صخره جا خوش کرده است.

طبیعت و طراوت سبزینگی، دیوار آبشار را رنگ بخشیده و قاب بیشه را دیدنی‌تر کرده است. چشمه‌های حیات‌بخش حوالی آبشار آب آن را تأمین می‌کنند و جریان آب بعد از سقوط و پیمودن چند کیلومتر، به رود سزار می‌پیوندد. بیشه و سایر آبشارهایی که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد، نقاط خاص و منحصربه‌فردی در بین مکان‌های دیدنی لرستان هستند و تنوع جاذبه‌های گردشگری این استان، با این پدیده‌های زیبای طبیعت، خوش‌رنگ‌ولعاب شده‌اند. گشت‌وگذار در طبیعت زیبای لرستان و تماشای خانواده‌ی آبشارهای آن را از دست ندهید.

۶. آبشار آب سفید، جذابیتی خاص در جاهای دیدنی لرستان

در منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی قالی‌کوه در شهرستان الیگودرز، یکی از اعجاب‌برانگیزترین آبشارهای لرستان بر تن صخره جلوه‌گری می‌کند. جریان آبشار آب سفید به‌شکل منحصربه‌فردی از کانالی طبیعی در دل صخره می‌گذرد و بعد از پیمودن این مسیر بر دیواره‌های کوه جاری می‌شود. طراوت آبشار آب سفید به اطراف آن هم ارث رسیده و طبیعت سبز و دلچسبی را در این منطقه منتشر کرده است. این آبشار سالم‌ترین و گواراترین آب معدنی ایران را دارد و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌ها برای گشت‌وگذار در طبیعت استان لرستان است.

۷. آبشار برنجه شول آباد، یکی از بلندترین آبشارهای ایران

در منطقه‌ی شول آباد لرستان، از توابع شهرستان الیگودرز، آبشار بلندبالای برنجه بر تن کوه جا خوش کرده است. این آبشار سه طبقه از بلندترین آبشارهای ایران است و با نام تاف هم شناخته می‌شود. سفر به منطقه‌ی بهشتی اطراف این آبشار، در فصل بهار و تابستان، یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین سفرهای داخلی برای هر گردشگری خواهد بود.

۸. آبشار نوژیان، پدیده‌ طبیعی دیگر در استان لرستان

آبشار نوژیان در منطقه‌ای جنگلی و دلچسب، در حدود ۴۰ کیلومتری جنوب شرق خرم آباد بر تن کوه واقع شده و در میان این تفرجگاه پرطرفدار خودنمایی می‌کند. این آبشار بلندترین آبشار لرستان شناخته شده و آب آن از چشمه‌های حیات‌بخش اطرافش تأمین می‌شود و بعد از سقوط و پیمودن مسافتی بر دل زمین، به رود سزار می‌ریزد.

۹. دریاچه کیو، نگینی خوش‌رنگ در دل شهر

در دل فضای شهری خرم آباد، دریاچه‌ای طبیعی واقع شده که اطراف آن، از جذاب‌ترین مکان‌های تفریحی مردم شهر است. این دریاچه، کیو نام دارد و تنها دریاچه در ایران است که بی‌پروا در فضای شهری جا خوش کرده است. نزدیکی به امکانات شهر و موقعیت قرارگیری دریاچه کیو در خرم آباد، از امتیازاتی است که این دریاچه دارد و همین امر سبب افزایش گردشگر در این ناحیه شده است. در کنار این دریاچه می‌توانید در بعضی از فصول سال به تماشای پرنده‌های مهاجر بنشینید و از این تصویر خاص طبیعت لذت ببرید. با قایق‌سواری، جت اسکی، اسکی در آب و… می‌توانید لحظه‌های شیرینی را در دریاچه کیو بسازید.

۱۰. قلعه فلک‌‌ الافلاک، یادگاری از زمان ساسانیان

قلعه فلک ‌الافلاک در خرم آباد لرستان، یکی از دیدنی‌های خارق‌العاده‌ی هنر و طراحی در معماری است که از زمان ساسانیان به ما ارث رسیده است. این قلعه مثل الماسی در شهر می‌درخشد و روایتگر فرهنگ و تاریخ لرستان است. خشت، آجر، سنگ و ملات، مصالح این دژ استوار هستند. قلعه فلک ‌الافلاک تا به امروز کاربردهای متفاوتی همچون پادگان نظامی و زندان سیاسی داشته است، اما درحال‌حاضر به‌عنوان موزه‌ی مردم‌شناسی، موزه‌ی باستان‌شناسی، آزمایشگاه مرمت اشیا و مرکز فروش تولیدات فرهنگی کاربرد دارد.

در موزه‌ی مردم شناسی این قلعه، مجسمه‌ها و ماکت‌هایی از مرد و زن لرستان می‌بینید که نماینده‌ی فرهنگ و شیوه‌ی زندگی و معیشتی مردمان لرستان را نشان می‌دهند. قسمت‌های دیگر این موزه، شامل سالن عشایر، گالری عکس، سالن بافته‌های مردم محلی و سالن موسیقی است. در موزه‌‌ باستان‌شناسی هم، آثاری به رنگ تاریخ، همچون سفال و اشیای سنگی جا خوش کرده‌اند و قدمت اصالت زندگی در دیار لرستان را نشان می‌دهند.

۱۱. پیش به‌سوی طبیعت روح‌بخش لرستان

سفر به لرستان و تماشای زیبایی‌های آن، تجربه‌ای منحصربه‌فردی خواهد بود که با کشف طبیعت اعجاب‌انگیزش، تبدیل به سفری ژوراسیک خواهد شد. مناظر طبیعی سرسبز و باطراوت، حیات وحش دیدنی، تنوع آبشارها و دیوارهای سرسخت صخره‌ای تنگه‌ها، جاهای دیدنی لرستان را به مجموعه‌ای خوش‌آب‌ورنگ مبدل کرده است. ردپای تاریخ و فرهنگ هم به قدرت طبیعت افزوده و لرستان را روح بخشیده است. اگر مسافر استان لرستان شدید، در کنار لذت از تفرجگاه‌های طبیعی آن، ثبت تصاویر روح‌نواز آن را فراموش نکنید.

درمورد تجربه‌ها و حس‌و‌حال‌تان از این سفر جذاب برای ما بنویسید تا شما هم در شناساندن این سرزمین جادویی، به‌عنوان قطب گردشگری داخلی سهیم باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.