خبرهایی جدید از سهمیه‌ بندی بنزین

این روزها خبرهای ضد و نقیضی از سهمیه‌ بندی بنزین شنیده می‌شود.
بعد از اجرایی شدن طرح جدید ثبت نام کارت سوخت در سال ۹۷، حالا برای سال ۹۸ ظاهرا باید منتظر دومین مرحله از پازل « سهمیه بندی بنزین » باشیم.

با اینکه در اولین دوره سهمیه بندی بنزین -که 8 سال پابرجا بود- چیزی حدود ۷۵ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای کشور داشت اما علی‌رغم این موضوع، دولت و مجلس همچنان بدنبال سهمیه بندی بنزین نیستند.

حالا برخی رسانه‌ها می‌گویند از تابستان امسال بنزین هم سهمیه‌بندی می‌شود و هم دو نرخی. هرچند این رسانه‌ها، منبع خبرشان را شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا اعلام کرده‌اند، ولی شورای عالی انرژی مجلس و همچنین کمیسیون انرژی مجلس از هم‌اکنون مخالفت‌شان را با افزایش نرخ بنزین و همچنین سهیمه بندی آن در سال ۹۸ اعلام کرده‌اند.  

توصیه به وارداتی‌ها: بنزین یورو ۴ به جای سوپر

فروردین ۹۸: آقای بیژن حاج محمدرضا -رییس انجمن جایگاه‌داران سوخت- می‌گوید هرچند در دفترچه راهنمای برخی از خودروهای وارداتی گفته شده که باید از بنزین سوپر استفاده کرد، اما در ایران بهتر است چنین خودروهایی از بنزین یورو۴ استفاده کنند تا بنزین سوپر!

بنزین سوپر بدلیل سربی که دارد، راحت‌تر استارت می‌خورد اما واقعیت این است که اکتان بنزین سوپر ۸۴ تا ۸۶ است درحالیکه اکتان بنزین یورو۴ به ۹۴ تا ۹۶ می‌رسد.
بنزین یورو۴ هم‌اکنون فقط در کلانشهرهایی مانند تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، اهواز، شیراز و … عرضه شده و در مابقی جایگاه‌ها همچنان بنزین یورو۲ عرضه می‌شود.

پیش بینی مصرف بنزین در سال ۹۸

فروردین ۹۸: طبق پیش‌بینی‌های شرکت ملی پخش، مصرف روزانه بنزین در سال ۹۸ حدود ۱۰٫۲% بیشتر از سال ۹۷ می‌شود. اگر این رقم درست باشد، یعنی متوسط مصرف روزانه بنزین در سال ۹۸ به عدد ۱۰۰ میلیون لیتر می‌رسد.

ممنوعیت فروش مکمل اکتان

فروردین ۹۸: آقای محمدرضا موسوی‌خواه -مدیرعامل شرکت ملی پخش- می‌گوید عرضه و فروش هرگونه مکمل سوخت در جایگاه‌های عرضه سوخت ممنوع است و اگر رانندگان با چنین مواردی روبرو شدند می‌توانند از طریق شماره تلفن ۰۹۶۲۷ به شرکت ملی پخش اطلاع دهند.

البته مکمل‌های افزایش اکتان واقعا بی‌تاثیر نیستند! ولی از آنجایی که این مکمل‌ها به تاییدیه شرکت ملی پخش و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست (یا دیگر مراجع قانونی) نرسیده‌اند، فروش آنها نیز ممنوع شده است.

رکورد مصرف بنزین شکسته شد

اسفند ۹۷: درست در آخرین روز سال ۹۷ -یعنی در روز چهارشنبه ۲۹ اسفندماه- مصرف روزانه بنزین در ایران به رکورد جدیدی رسید.

طبق گزارش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مصرف روزانه بنزین در روز ۲۹ اسفندماه ۳۰٫۴% بیشتر از مدت مشابه سال ۹۶ شد و برای نخستین‌بار در تاریخ صنعت نفت کشور، به ۱۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر رسید.

طرح پیشنهادی: یارانه بنزین برای هر نفر

اسفند ۹۷: آقای قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، خبر داده که طرح پیشنهادی «۱ لیتر بنزین برای هر نفر» فعلا در مرحله بررسی است و هنوز نمی‌توان درباره آینده آن مطمئن بود.

یکی از مهم‌ترین ایراداتی که به این طرح پیشنهادی وارده شده، این است که در صورت اجرایی شدنش، باید قیمت سوخت به «دو نرخی» تبدیل شود در صورتیکه دولت تا پایان سال ۹۸ برنامه‌ای برای افزایش قیمت نداشته و حتی در بودجه سال آینده نیز آن را لحاظ نکرده است.

اما از طرف دیگر، دولت دو مشکل اساسی درباره سوخت دارد؛ اول اینکه مصرف سوخت بیشتر شده و دوم اینکه به دلیل نوسانات ارزی، قاچاق سوخت به کشورهای همسایه نیز افزایش یافته است. حال باید دید که مجلسی‌ها در روزهای آینده چه راه حلی برای این موضوع پیدا می‌کنند.

بودجه ۹۸ بدون افزایش قیمت سوخت

دی ۹۷: در لایحه بودجه ۹۸، دولت افزایش قیمت بنزین را لحاظ نکرده است. پیش‌تر در مورد افزایش نرخ بنزین گمانه‌زنی‌هایی شده بود و کارشناسان از احتمال افزایش قیمت این سوخت در سال آینده خبر داده بودند.

حالا که بودجه سال ۹۸ منتشر شده می‌توان دید که دولت فعلاً برنامه‌ای برای افزایش نرخ بنزین ندارد. در همین باره شب گذشته محمدباقر نوبخت در یک برنامه تلویزیونی در مورد قیمت بنزین در سال آینده و همچنین رابطه‌اش با حقوق و دستمزد توضیحاتی ارائه کرد. به گفته رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در بودجه سال ۹۷ هیچ پیش‌بینی برای افزایش قیمت بنزین در نظر گرفته نشده است؛ نه در منابع درآمدی و نه در بند هدفمندی یارانه‌ها.

نوبخت در ادامه توضیح داد که افزایش قیمت بنزین مطالبه‌ عده‌ای برای جلوگیری از قاچاق سوخت است. چراکه نرخ بنزین در جهان ۴ برابر قیمت بنزین در ایران است. او درعین‌حال به آن‌سوی افزایش نرخ بنزین هم اشاره می‌کند که در صورت افزایش نرخ بنزین به قیمت جهانی، حقوق و دستمزد هم باید به‌اندازه متوسط جهانی افزایش یابد؛ این‌جایی است که تصمیم‌گیری سخت می‌شود. بنزین ارزان به معنی قاچاق است و بنزین گران به معنی افزایش حقوق. نوبخت به افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد در سال آینده هم اشاره کرد.

عدم افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸

آذر ۹۷: به دنبال طرح سناریوهای مختلف برای افزایش قیمت بنزین و شیوه پرداخت یارانه سوخت، عضو شورای عالی اقتصادی قوای سه گانه، تصمیم برای انجام این تغییرات در سال ۹۸ را رد کرد.

مصرف سوخت در دو سال آینده به روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر خواهد رسید که بسیار بیشتر از ظرفیت تولید کشور، باوجود اتمام فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است. «غلامرضا تاجگردون» با اشاره به گزارش «مرکز پژوهش‌های مجلس» معتقد است که ممکن است در سال آینده با کمبود شدید بنزین مواجه نشویم ولی این اتفاق برای سال ۱۴۰۰ بسیار محتمل است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه کنترل مصرف به معنای افزایش قیمت نیست، گفت: «شاید دولت کنترل مصرف را در اوایل سال آینده شروع کند، اما این موضوع به معنای افزایش قیمت نیست.»

پیش بینی مصرف بنزین تا سال ۱۴۰۰

آبان ۹۷: مرکز پژوهش‌های مجلس در آخرین گزارش خود به وضعیت مصرف بنزین در کشور پرداخته است. بر اساس این گزارش طبق اطلاعات منتشرشده توسط شرکت ملی پالایش و پخش ایران، مصرف میانگین بنزین در ۶ ماه اول سال ۱۳۹۷ حدود ۸۸ میلیون لیتر در روز است.

با اتمام فاز ۱ و ۲ پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، میانگین تولید شش‌ماهه ۱۳۹۷ به حدود ۸۸ میلیون لیتر در روز رسید. مصرف بنزین با سرعت رشد ۱۰ درصدی، شرایطی را پیش خواهد آورد که حتی فاز ۳ پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس هم جوابگوی تقاضا نخواهد بود.

بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در دو سال آینده مصرف بنزین بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر در روز و ظرفیت تولید داخل حدود ۱۰۵ میلیون لیتر در روز خواهد بود و در صورت ادامه روند فعلی در سال ۱۴۰۸ مصرف بنزین به ۲۵۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.