دنا؛ تجربه‌ای دیگر

دنا؛ تجربه‌ای دیگر

ایران خودرو، خودروهای پرفروشی چون پیکان، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ و سمند را تولید کرده است و بعد هم تصمیم گرفت که نسخه به‌روز شده سمند را به بازار عرضه کند تا موفقیتی دیگر را رقم بزند. درواقع قرار بود دنا سومین محصول ملی ایران خودرو شود و جایگزینی مناسب برای دو نمونه موفق سمند و پژو ۴۰۵ باشد.

تولید در سال ۱۳۹۳

قرار بود XN7، اولین تولید دنا در سال ۱۳۹۱ باشد اما انتظار برای ملاقات دنا، دو سالی طول کشید و همین امر باعث شد افراد زیادی، حسابی عطش دیدار یک سدان خانوادگی و شیک را داشته باشند که عنوان ملی و ساخته شده در درون کشور را هم یدک می‌‌کشید. سرانجام در سال ۱۳۹۳ این سدان به‌روز شده و شیک، راهی بازارهای ایران شد.

یک سدان به‌روزتر

ایران خودرو طی سال‌های اخیر، تمرکز خاصی روی سدان‌های خانوادگی داشته و دنا نیز از این میان شکل گرفت تا به‌نوعی، سدانی به‌روز و شیک‌ باشد البته اگر زیاد روی آن تمرکز کنید، می‌توانید چهارچوب پژو ۴۰۵  را در طراحی‌ دنا مشاهده کنید. ضمن این‌که پلتفرمی که این خودرو روی آن سوار شده است، امکان تغییرات بیش از این را نداده است.

به‌زعم برخی از کارشناسان، هنوز هم می‌توان بخشی از اشکالات اسکلت‌بندی سمند مثل ستون A در خودرو که مانع دید کافی در جلوی آن می‌شود را مشاهده کرد.

شوک اول

دنا را بعد از سمند و رانا، باید سومین خودروی ملی از ایران خودرو بدانیم که با شعار «دنا، قله‌ای زیر پای شما» راهی بازارها شد. این خودرو با توجه به قیمت ۴۵ میلیون تومانی خودش (مهر ۹۷) در آن دوره، شوک بزرگی به بازار وارد کرد. این در حالی بود که سمند و پژو ۴۰۵ به‌عنوان خودروهای آزمایش پس داده و معرفی شده در بازار، بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان گران‌تر بود و این تفاوت قیمت کمی موجب عقب‌نشینی مخاطبان ایرانی نسبت به این خودرو شد.

رتبه هشتم پرفروش‌ها

در بازار خودرو، دنا با ۴۵ هزار دستگاه تولید سالانه و ‌درصد افزایش تیراژ، رتبه هشتم فروش و تولید را دارد. البته قیمت‌های کنونی این خودرو را هم نسبت به بازار ایران بالا می‌‌دانند، اما به هر حال این تعداد تیراژ در حال تولید است و قطعاً تا خریداری نباشد، تولیدی هم صورت نمی‌‌گیرد. در واقع خریداران دنا، به این خودرو به چشم جایگزینی برای پژو ۴۰۵، پارس و سمند نگاه می‌کنند.

مناسب برای استفاده شهری

دنا با توجه به این‌که به‌تازگی خط تولیدش راه افتاده است، امکاناتی قابل توجه دارد. علاوه بر امکانات معمولی که در سدان‌هایی هم‌سطح با این خودرو هم وجود دارد، می‌توان به آپشن‌هایی خاص‌تر چون مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو، ستون فرمان جمع شونده در تصادف، شیشه‌های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)، جابه‌جایی‌های صندلی‌های راننده و سرنشین جلو به‌صورت برقی، زیرآرنجی جلو و عقب و … اشاره کرد.

این سدان خانوادگی، مناسب رانندگی و استفاده در شهر است و برای کسانی که چندان دنبال قدرت و شتاب و شکل و شمایل اسپرت خودرو نیستند، می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد، گزینه‌ای که آن را باید فیس‌لیفت شده سمند بدانیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.