رستاخیز دوباره فولکس پس از ۸۱ سال

فولکس‌واگن در حالی با خودرو تمام برقی و ارزان ID3 به نقطه کانونی نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۹ تبدیل شده که شواهد موجود نشان می‌دهد بزرگ‌ترین خودروساز جهان در تولید محصول تازه خود انقلابی عمل کرده است. فولکس‌واگن برای اینکه اهمیت محصول تمام برقی تازه‌اش را نشان دهد حتی لوگو تازه‌‌ای هم برای خود تدارک دیده تا اعلام کند در روند برقی‌سازی محصولاتش بسیار جدی است. اتفاقی که خبر از عرضه یک «خودرو مردمی» برقی برای تداوم قبضه بازارهای جهانی می‌دهد. کاری که ۸۱ سال پیش هیتلر پیشوای نازی از آنها خواست و حالا آنگلا مرکل در خلال سخنرانی در نمایشگاه فرانکفورت، روی اجرای آن تاکید کرده است.

خب باید دید فولکس چقدر برای موفقیت در این عملیات مهیج تلاش کرده است؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد عملکرد فولکس برای شروع بد نبوده و گرچه مثل تسلا درخشان کار نکرده ولی جسارتش تحسین‌برانگیز است. هاچ‌بک متوسط و پنج نفره فولکس که نام ID3 روی آن گویای حرکت الکتریکی است، طبق اعلام فولکس در بهترین نمونه قادر است با یک بار شارژ تا ۵۵۰ کیلومتر حرکت کند. خودرویی با طول ۴.۳ متر که وزنی سنگین معادل ۱۷۲۰ کیلوگرم داشته و در مدل پایه ۳۳ هزار دلار (حدود ۴۰۰ میلیون تومان) قیمت دارد.
خریداران برای انتخاب باتری فولکس‌واگن آی‌دی۳ سه گزینه مختلف خواهند داشت که مستقیماً بر میزان شعاع حرکتی خودرو تاثیرگذار است. مدل پایه به باتری با ظرفیت ۴۵ کیلووات ساعت مجهز شده که با یک بار شارژ باتری و براساس استاندارد WLTP، شعاع حرکتی ۳۳۰ کیلومتر را برای آن فراهم می‌سازد. علاوه‌ براین دو گزینه ۵۸ و ۷۷ کیلووات ساعت نیز قابل انتخاب هستند که به ترتیب امکان حرکت تا شعاع ۴۲۰ و ۵۵۰ کیلومتر مسافت را به این خودرو هدیه خواهند داد. در صورت استفاده از شارژر سریع ۱۰۰ کیلوواتی می‌توان ظرف ۳۰ دقیقه انرژی مورد نیاز باتری برای پیمودن ۲۹۰ کیلومتر مسافت را تامین کرد.

این خودرو که به مدد یک پیشرانه الکتریکی جدید ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند، تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت سرعت داشته و یک خودرو شهری بسیار مناسب و کم‌مصرف است. به لطف طراحی خاص پنل‌های بدنه، ‌آی‌دی۳ خودرو جاداری است در حالی که طراحان با طراحی دقیق بدنه، ضریب پسار خودرو را تا ۰.۲۶ که عدد بسیار مناسبی است، پایین آورده‌اند. این مورد کمک می‌کند تا نه‌تنها تعادل خودرو در سرعت‌های بالا و مانورهای سریع حفظ شود که میزان مصرف برق هم با توجه به سیال بودن بدنه تا مقادیر مناسبی کاهش یابد.

فولکس‌واگن که در بدو معرفی این خودرو به بازارهای اروپایی ۳۰ هزار سفارش خرید دریافت کرده، نسخه اولیه ID3 را با تجهیزاتی چون سیستم رهیاب ماهواره‌ای، صندلی‌های جلو و فرمان مجهز به گرمکن و رینگ‌های ۱۸ اینچی عرضه می‌کند. در نسخه‌های بالاتر هم دوربین پارک، کروز کنترل تطبیق‌پذیر، ورود و روشن کردن بدون کلید، شیشه‌های تیره، چراغ‌های LED جلو با آرایش ماتریکس هم به لیست تجهیزات اضافه می‌شوند تا در کنار آپشن‌های سفارشی جالبی نظیر هداپ دیسپلی، سیستم صوتی بیتس (Beats)، سقف پانورامیک و رینگ‌های ۲۰ اینچی، سطح امکانات این هاچ‌بک الکتریکی قابل قبول باشد. البته گروه آلمانی فولکس‌واگن مدعی شده که تجهیزات این خودرو می‌تواند به راحتی با خودروهای مجهز سگمنت کامپکت در بازار اروپا رقابت کند. چیزی که از ظاهر اتاق و کیفیت طراحی و ساخت کابین هم مشخص است. فولکس در کابین با حذف تمامی نشانه‌های خودروهای معمول درونسوز، دست به یک حرکت انقلابی زده و کابینی تمام دیجیتال را به خریداران ارائه کرده است.

نکته عجیب پایانی درباره ID3 این است که به‌رغم عطش بالای بازار آمریکا به محصولات جدید الکتریکی، فعلا در آمریکای شمالی عرضه نخواهد شد و تنها مختص بازار اروپا است. مشخص نیست چرا خودروساز بزرگ آلمانی که از سوی تسلا در این کلاس به شدت تحت فشار است، خودرو جذاب خود را در آمریکا عرضه نمی‌کند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.