محاسبه رهن و اجاره خانه ، از روند تخمین آن خبر دارید ؟!

برای همه ما تا الان حتما پیش آمده است که در زمان جست و جوی خانه و بررسی قیمت های آن ندانیم که چگونه می توانیم رهن و اجاره را تبدیل کنیم . برای مثال خیلی از افراد نمی دانند که با اطلاع از قیمت یک ملک و خانه چگونه می توان تخمین زد که رهن کامل آن تقریبا چقدر است ؟ یا اینکه چگونه می توان اجاره یک ملک را به صورت منصفانه و قابل باور برای رهن با اجاره آن محاسبه کرد .
در این مطلب بلاگ دادزن تصمیم داریم به این موضوع بپردازیم و شما را با راهکارهای محاسبه رهن و اجاره خانه آشنا کنیم. پس تا انتهای این مطلب کاربردی همراه ما باشید.

تخمین و محاسبه رهن کامل یک خانه

به طور کلی می توان گفت که بر اساس عرفی که امروزه در بازار مسکن وجود دارد رهن کامل یک خانه و ملک با توجه به مدت زمانی که از ساخت و بنای آن می گذرد چیزی در حدود بین یک ششم تا تقریبا یک چهارم قیمت فروش آن خانه محاسبه خواهد شد. حالا باید به این مسئله نیز اشاره کرد که در صورتی که آن خانه نوساز باشد این مبلغ چیزی در حدود یک چهارم و به هر میزانی که عمر آن خانه بیشتر بوده و بالاتر برود این ضریب به یک ششم نزدیک تر خواهد شد.

تخمین و محاسبه رهن و اجاره خانه

در نحوه محاسبه رهن و اجاره خانه باید دانست که در بسیاری از مواقع و موارد مالکان خانه میلی ندارند که ملک خود را رهن کامل بدهند و به همین دلیل نیز ترجیح می دهند که به سراغ گزینه رهن و اجاره به طور همزمان بروند. با توجه به این موضوع چگونه می توان فهمید که اجاره و رهنی که آن فرد مالک پیشنهاد می دهد منصفانه و درست است و می توان آن را پذیرفت؟

به طور کلی می توان گفت که برای تبدیل رهن و اجاره در شکلی که عرف بازار است به گونه ای است که برای هر یک میلیون تومان چیزی در حدود سی هزار تومان اجاره در نظر گرفته می شود. بنابراین شما می توانید با یک محاسبه ساده میزان رهن و اجاره منطقی و منصفانه ای را تخمین بزنید و یا از درست بودن میزان رهن و اجاره فرد مالک اطمینان خاطر حاصل نمایید.

در کنار این موضوع می توان اشاره کرد که در صورتی که مستاجر قصد و تصمیم آن را داشته باشد که مقداری پول پیش پرداخت نماید باید به میزان ما به التفاوت پرداختی با رهن کامل را تبدیل به اجاره نماید. به همین دلیل نیز فرد مستاجر می تواند میزان اجاره و رهن مورد نظر را تا جای ممکن تغییر داده و یا برای آن چانه بزند!

در زمان تبدیل رهن و اجاره این نکات را در نظر داشته باشید!

منابع حقوقی بسیاری هستند که به ارائه نکاتی در زمینه تبدیل و محاسبه رهن و اجاره خانه می پردازند، بر اساس این منابع:

  • هر چند مبناهایی که در این مطلب به آن اشاره شد عرف فعلی بازار است، اما باید به این توجه داشته باشید که ممکن است این نسبت ‌ها منطقه به منطقه و شهر به شهر با هم تفاوت داشته باشد. مثلا ممکن است در محله‌ های خوب، نرخ تبدیل رهن و اجاره به جای هر یک میلیون ۳۰ هزار تومان، هر یک میلیون ۳۵ هزار تومان باشد.
  • نکته‌ بعد این است که نرخ محاسبه رهن و اجاره خانه به نرخ سود بانکی وابسته است. مثلا اگر نرخ سود بانکی افزایش پیدا کند مالک با توجه به اینکه سود دریافتی‌ اش از خواباندن پول رهن در بانک بیشتر می ‌شود، می ‌تواند نرخ تبدیل رهن و اجاره را بالاتر در نظر بگیرد.
  • در کنار این موضوع مد نظر داشته باشید گاهی اوقات ممکن است هرچقدر هم که چانه بزنید مبلغ پیشنهادی مالک به اندازه‌ عرف بازار کم نشود. در این صورت پایتان را در یک کفش نکنید که حتما باید اجاره یا رهن را تا عرف بازار کاهش دهید. گاهی اوقات شرایط شما یا خانه به گونه‌ ای است که پرداخت مبلغی بیشتر به چیزی که تحویل می‌ گیرید می ‌ارزد. پس همیشه به جز قیمت ‌های معمول بازار، شرایط خودتان و ملک را هم در نظر بگیرید.
  • در قرارداد‌های تنظیمی باید در دو نسخه و یا سه نسخه نظیم شود و در اختیار اشخاص قرار گیرد.
  •  در متن قرار داد اجاره آپارتمان باید نشانی کامل طرفین مالک و مستاجر و محل اقامت قانونی آنها ثبت شود.
  • در صورتی که مالک قصد داشته باشد از طریق چک و سفته مبلغ خود را به مستاجر پرداخت کند و اگر تاخیری در آن باشد؛ امکان مطالبه آن از طریق اعلام نرخ قانونی از طرف بانک مرکزی قابل اجرا است.

حالا شما به ما بگویید:

اگر شما هم تجربه و اطلاعات مفیدی از نحوه محاسبه رهن و اجاره خانه دارید برای غنی تر شدن هر چه بیشتر این مطلب آن را از طریق دیدگاه های پایین همین مطلب با ما و سایر مخاطبان دادزن در میان بگذارید. بیش از بیش منتظر نظرات و پیشنهادات توسعه دهنده ی شما برای راهنمای معاملات مسکن هستم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.