نکاتی که قبل از معامله کالای عتیقه و قدیمی باید بدانیم

آیا باید از جنس عتیقه ترسید؟

در سال‌های گذشته نگاه ما آدمها به وسایل قدیمی عوض شده ، اگر تا پیش از این نمیدونستیم با وسایل قدیمی چه کنیم . یا آن را به سمساری می‌سپردیم، یا بر حسب عادت در انباری خانه نگه می‌داشتیم یا خدای نکرده راهی سطل زباله می‌کردیم ، حالا میتونیم خیلی از این وسایل را تغییر کاربری بدیم و از آنها استفاده‌ای دیگر یکنیم یا با آنها خانه را به شیوه‌ای منحصر به فرد آراسته کنیم . در صفحه‌ی “لوازم و اثاثه” سایت دادزن می‎توانیم وسایل قدیمی را خرید و فروش کنیم و آگهی هر وسیله‌ای را در زیردسته مربوط به خود قرار بدیم یا جست‌وجو کنیم . اما برای خرید و فروش وسایل قدیمی و عیتقه‌جاتخوب است نکاتی رو رعایت کنیم که برای شما دوستان عزیز در بند های زیر توضیح میدهیم .

اگر دنبال وسیله‌ای قدیمی در دادزن هستید ، کافی است در بخش جست‌وجو عبارت عتیقه یا قدیمی را کنار وسیله مورد نظر بنویسید، مثلا سماور قدیمی یا بشقاب عتیقه . برای آگهی کردن این وسایل هم خوب است کلمه قدیمی و عتیقه را در عنوان و توضیحات آگهی خود بگنجانید و درباره میزان قدمت کالای خود توضیح دهید.

در تعریف خیلی از کشورها وسایلی را که ۱۰۰ سال یا بیشتر عمر دارند آنتیک یا عتیقه می‌دانند. این تعریف البته در هر کشوری ممکن است متغیر باشد.

اگر عتیقه بودن وسیله‌ای برای شما اهمیت فراوان دارد، حتما وقت دیدن وسیله مورد نظر با خود کارشناسی ببرید تا از اصیل بودن جنس مطمئن شوید اما توصیه ما این است که چنانچه کلکسیون‌دار و در کار خرید و فروش عتیقه‌جات هستید سراغ عتیقه بروید و اگر برای دکوراسیون خانه یا کاربردی متفاوت دنبال وسایل قدیمی می‌گردید به همان قدیمی بودن و از رده‌ی تولید خارج بودنش اکتفا کنید.

باید به موانع قانونی خرید و فروش عتیقه توجه داشته باشید. طبق قانون خرید و فروش اشیای بسیار قدیمی که میراث ملی محسوب می‌شوند جرم است و انتقال آنها قاچاق محسوب می‌شود. طبق ماده ۵۶۱ قانون مجازات اسلامی مرتکب علاوه‌بر استرداد اموال به حبس از یک سال تا سه سال و پرداخت جریمه معادل دو برابر قیمت اموال موضوع قاچاق محکوم می‌شود.

در مورد وسایل قدیمی کشورهای دیگر مثلا سماور روسی، سعی کنید از قبل مشخصات و ویژگی‌های محصول را از طریق جست‌وجو در اینترنت بیابید تا سماور معمولی تولید داخل را جای سماور روسی به شما نفروشند. مثلا سماور روسی معمولا گرد‌تر از سماور ایرانی است  و تفاوت‌های ظاهری فراوانی با آن دارد. در سایت دادزن مدل معمولی و دم دستی سماور روسی را ۲۵۰ هزار تومان و مدل قدیمی‌تر و عتیقه را تا ۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند.

از صندوقچه‌های قدیمی می‌توان به عنوان میز با کاربری‌های مختلف استفاده کرد، یا می‌شود تشکچه‌هایی روی صندوچه‌ها قرار داد که حکم نشیمن را پیدا کنند. از فرش‌ها و گلیم‌های کهنه هم می‌توان در کاربردهای متنوع استفاده کرد.

دیوارکوبی بشقاب در چندسال گذشته محبوب شده است، می‌توان از بشقاب‌های قدیمی برای تزئین خانه استفاده کرد، تنگ‌ها و قوری‌ها را به  گلدان تبدیل کرد و با ماهی‌تابه و قابلمه آشپزخانه‌ای زیبا ساخت. یا سینی قدیمی پر نقش و نگار را به کمک نجار تبدیل به میزی پرارزش کرد.

قبل از قیمت‌گذاری وسیله، نمونه‌هایی از آن را در دادزن جست و جو کرده و قیمت‌ها را از نظر بگذرانید و درمورد پیشنهاد قیمت معقول با چند آدم مطلع مشورت کنید. با قیمت‌گذاری غیرمنصفانه اشیای قدیمی شانس پیدا کردن خریدار خوب را از دست خواهید داد.

اگر دنبال سکه و تمبر قدیمی هستید باید با روش‌های حرفه‌ای از اصل بودن آنها مطلع شوید. یک شیوه خوب و آسان برای تشخیص سکه اصل از تقلبی، دیدن سکه‌های اصل و مقایسه آن با سکه تقلبی است. با دقیق شدن در جزئیات سکه اصل و مقایسه آن با سکه تقلبی به تفاوت‌های آن پی خواهید برد.

طبق آمارها ۹۵ درصد اشیای عتیقه موجود در بازار تقلبی است. بنابراین در مورد وسیله قدیمی جمله‌ اصل بر برائت است را باید فراموش کرد و از واقعی بودن جنس پیشنهادی مطمئن شد. برای هر وسیله روش‌های متفاوتی وجود دارد تا شما را نسبت به اصل بودن آن مطمئن کند، اما باید بدانید کلاهبرداران تمام تلاش خود را می‌کنند که با استفاده از معجون‌هایی که به وسیله می‌مالند یا روش‌های دیگر ظاهر جنس را قدیمی جلوه دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.