همه چیز درباره طرح ساماندهی مشاغل خانگی وزارت کار ۱۳۹۸

همه چیز درباره طرح ساماندهی مشاغل خانگی وزارت کار ۱۳۹۸
راهنمای مصور دریافت مجوز و تسهیلات برای مشاغل خانگی

راهنمای مصور دریافت مجوز و تسهیلات برای مشاغل خانگی

مشاغل خانگی روز به روز در حال گسترش هستند و شمار فعالان این عرصه کارآفرینی، روند صعودی پیدا کرده است. دنیای کارآفرینی دیجیتال، مصداقی از انقلاب مشاغل خانگی در عصر جدید است. ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسئول حمایت از این حوزه کسب‌ و کار است. حمایت‌ها در ۳ فاز انجام می‌ شود و از متقاضیان واجد شرایط که طرح شغل خانگی آن‌ها به تأیید کارشناسان برسد، پشتیبانی مالی و تسهیلاتی می‌ شود. در ادامه درباره طرح ساماندهی مشاغل خانگی وزارت کار ۱۳۹۸ صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

از سال هزار و سیصد و نود تا سال هزار سیصد و نود و هفت، بیش از ۳ میلیون نفر از هموطنان در سامانه مشاغل خانگی ثبت‌ نام کرده‌ اند و ۵۰ درصد از این افراد، مجوز مشاغل خانگی دریافت کرده‌اند. اگر طرح شما، توجیه اقتصادی داشته باشد، وام ۲۰۰ میلیون ریالی با بهره کم به شما پرداخت می‌شود. سایت الگوی توسعه مشاغل خانگی وزارت تعاون نیز اطلاعات تکمیلی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

این مطلب، راهنمای مصور و جامع درباره ثبت‌ نام در طرح ساماندهی مشاغل خانگی است. اگر شما هم تجربه راه‌اندازی مشاغل خانگی را دارید، تجربه‌هایتان را از طریق بخش کامنت در اختیار کاربران سایت چطور قرار دهید.

سایت الگوی توسعه مشاغل خانگی

طرح ساماندهی مشاغل خانگی چیست؟

سال‌به‌سال با رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات، شاهد رشد روزافزون کسب‌وکارهای خانگی هستیم. کارهای خانگی یعنی کارهایی که در خانه و با ابزار و امکانات کم، انجام می‌شوند؛ مثل طراحی نقشه، آموزش زبان، ساخت صنایع دستی، طراحی پارچه و لباس، طراحی اپ، مشاوره فنی و مهندسی، مشاوره تغذیه، حسابداری، مدیریت پرتفو در بازار بورس، نظارت و بازرسی دوره‌ای و حوزه‌های مختلف دیگر که افراد با مهارت و سواد مختلف، می‌توانند آن را انجام دهند.

دنیای فریلسنرها (freelancer) یا دورکارها، دنیای مشاغل خانگی را با انقلاب ژرف و شگرف همراه کرده است. امروزه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با یک لپ‌تاپ دوربین‌دار، به میلیون‌ها نفر در هزاران کیلومتر آن طرف‌تر، خدمات فنی و مهندسی ارائه می‌کنند. بسیاری از کارها در دنیای عصر دیجیتال، نیازی به حضور شما ندارد؛ از آموزش گرفته تا مشاوره. همه این‌ها، مشاغل خانگی هستند که مصداق‌های کسب‌وکار اینترنتی (ICT ENABLED BUSINESS) یا کارآفرینی دیجیتالی (DIGITAL ENTREPRENEURSHIP)‌ محسوب می‌شوند که درآمد دلاری دارند.

کسب و کارهای خانگی، مزایای بسیاری برای فعالان این حوزه دارد که در زیر به بخشی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • در مشاغل خانگی، رئیس مستقیم ندارید.
  • در مشاغل خانگی، هزینه تمام‌شده کار و فعالیت روزانه کاهش می‌یابد.
  • مشاغل خانگی، حامی محیط‌زیست و توسعه پایدار است.
  • در مشاغل خانگی، امکان پاسخ‌ گویی به تعداد بیشتری از مخاطبان و مشتریان سازمان/مؤسسه/شرکت در طول روز وجود دارد.
  • درآمد زایی در برخی از مشاغل خانگی، ده‌ها برابر بیشتر از مشاغل غیر خانگی سنتی است.
  • بهره‌ وری منابع انسانی در مشاغل خانگی، معمولا کمتر از مشاغل غیر خانگی نیست.
  • زمان بندی و برنامه ریزی و سازماندهی فعالیت‌ ها در مشاغل خانگی، آسان‌تر و اثربخش‌تر است.
  • مشاغل خانگی، نقش بسیار حیاتی در ارتقا تولید ناخالص داخلی و ثروت ملی ایران دارد.
  • مشاغل خانگی سبب می‌شود تا نقش بانوان در اقتصاد دانش‌ بنیان ایران افزایش یابد.
  • مشاغل خانگی، موتور محرک اقتصاد در مناطق روستایی و کمترتوسعه‌یافته ۳۱ استان کشور است.
  • مشاغل خانگی ICT محور با هدایت حرفه‌ای بخش دولتی و خصوصی، می‌تواند میلیون‌ها جوان و میان‌سال ایرانی را وارد چرخه تولید در حوزه ارائه کالا و خدمات کند و مشکل بیکاری و رکود در ایران را ریشه‌کن کند.

مشاغل خانگی و وزارت کار

در ایران، مسئول حمایت از مشاغل خانگی، «معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» است. اگر شما شغل خانگی دارید و می‌خواهید تحت حمایت‌های مادی و معنوی این معاونت قرار بگیرید، باید فرم‌های مربوطه را در که در ادامه این گفتار معرفی می‌کنیم، تکمیل کنید تا نهادهای مسئول، آن‌ها را بررسی و در صورت تأیید، مجوز کسب‌وکار شما صادر شود. فهرست رشته‌های مشاغل خانگی مورد تأیید و حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۱۳۹۸ را در ادامه ارائه کرده‌ایم. موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • متقاضی مشاغل خانگی، باید مهارت و تخصصی کافی در حوزه مورد نظر کسب‌وکار خود را داشته باشد.
  • احراز صلاحیت متقاضیان دریافت مجوز راه‌اندازی مشاغل خانگی تحت حمایت وزارت تعاون انجام می‌شود.
  • اگر شغل خانگی مورد نظر شما، در فهرست مشاغل خانگی ارزشیابی‌ شده و مورد تأیید وزارت تعاون نیست، می‌ توانید مشخصات شغل را به صورت مکتوب، به اطلاع وزارت تعاون رسانده تا توسط کارشناسان بررسی و به فهرست مشاغل اضافه شود.
  • منظور از مشاغل خانگی، کارهایی است که می‌ توان آن‌ها را در خانه انجام داد و برای اهالی خانه و همسایه‌ها، دردسری ایجاد نمی‌کند. ضمنا بتوان، محصول یا خدمات را در بازار خارج از محل مسکونی عرضه کرد.
  • اگر شما به‌عنوان مشاغل خانگی تحت پوشش ثب ت‌نام می‌ کنید، تحت حمایت پشتیبانان رسمی قرار می‌گیرید. ثبت نام افراد تحت پوشش، به‌معنی اشتغال قطعی یا فوری فرد ثبت‌نام‌ کننده نیست.
  • فعالیت شخص حقیقی که متقاضی دریافت مجوز از طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی است، باید مورد تأیید همه اعضای خانواده باشد.
  • اگر می‌خواهید در قالب تعاونی تأمین نیاز مشاغل خانگی فعالیت کنید، باید در سامانه IRIMSLA گزینه تعاونی را انتخاب کنید.
  • مجوز متقاضی طرح مشاغل خانگی مجاز پس از بررسی فرم‌های متقاضیان واجد شرایط توسط کارشناسان وزارت تعاون، ظرف ۲ هفته صادر می‌شود.

راهنمای ثبت نام در طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی

برای ثبت نام در طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، باید به آدرس mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir بروید.

تصویر ایندکس طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
تصویر ایندکس طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

در بخش ثبت‌نام، ۳ گزینه با عنوان‌های ثبت‌نام متقاضی مستقل، ثبت‌نام متقاضی تحت پوشش و متقاضی پشتیبان در دسترس است. شما روی متقاضی مستقل کلیک کنید.

ثبت نام متقاضی مستقل از طریق فرم ثبت‌نام متقاضی مستقل ساماندهی مشاغل خانگی انجام می‌شود که نمونه آن را در تصویر زیر می بینید.

فرم اینترنتی ثبت نام متقاضی مستقل
فرم اینترنتی ثبت نام متقاضی مستقل در طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه و کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

در این فرم باید اطلاعات زیر را وارد کنید که شامل اطلاعات هویتی، وضعیت ایثارگری و نحوه انجام کار و تحصیلات است که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

همان‌طور که در عکس بالا می‌بینید برای ثبت نام به عنوان متقاضی مستقل، این اطلاعات را در بخش مشخصات فردی وارد کنید:

  • نام و نام خانوادگی بر اساس شناسنامه
  • تاریخ تولد
  • کد ملی ۱۰ رقمی
  • شماره شناسنامه
  • نام پدر
  • آدرس پست الکترونیکی معتبر
  • وضعیت تأهل
  • جنسیت
  • استان محل سکونت
  • شهرستان
  • کد پستی ۱۰ رقمی
  • تلفن منزل و موبایل

وضعیت ایثارگری و نحوه انجام کار هم دارای بخش‌هایی هستند که در عکس زیر می‌بینید.

فرم اینترنتی ثبت نام متقاضی مستقل

اگر ایثارگر و خانواده ایثارگر هستید، باید گزینه مربوط را انتخاب کنید. در مرحله نهایی، به‌منظور راستی‌آزمایی اطلاعات واردشده، باید اسناد مربوطه به اداره کار استان ارسال شود. اگر شغل خانگی موردنظرتان را سرپرست خانوار یا اعضای خانواده انجام می‌دهند، باید گزینه مربوط را انتخاب کنید.

بخشی که با مستطیل قرمز نشان داده‌ایم، اهمیت زیادی دارد. شما باید مشخص کنید که کار شما، تولید یا فروش محصولات خانگی است یا صرفا فروش محصولات خانگی در فضای مجازی.

درصورت انتخاب گزینه اول، دستگاه‌ های ذیربط طرح شما را بررسی و درصورت تأیید، مجوز مشاغل خانگی صادر خواهد شد. درصورت انتخاب گزینه دوم، برای عرضه محصول خود در فضای مجازی داشتن نماد اعتماد الکترونیکی و پروانه کسب‌ و کارهای مجازی ضروری است.

نماد اعتماد الکترونیکی

اگر دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستید، برای اخذ پروانه کسب‌وکار مجازی به سامانه ایرانیان اصناف متصل می‌شوید. ولی اگر فاقد نماد اعتماد الکترونیکی باشید، ابتدا به‌منظور دریافت نماد باید به سامانه نماد اعتماد الکترونیکی مراجعه کنید. سپس با اتصال به سامانه ایرانیان اصناف و گذراندن مراحل لازم، پروانه کسب‌ و کار مجازی برای شما صادر خواهد شد.

فرم اطلاعات وضعیت جسمانی، تحصیلات، وضعیت محل سکونت و اشتغال

همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می فرمایید، در بخش‌ های بعدی فرم، باید اطلاعات وضعیت جسمانی، تحصیلات، وضعیت محل سکونت و اشتغال را وارد کنید.

تحصیلات شما می‌ تواند از بی‌ سواد تا فوق دکتری باشد. لذا محدودیتی برای اعلام تحصیلات ندارید. وضعیت محل سکونت خود را از نظر مالکیت (استیجاری، رهن و…) مشخص کنید. علاوه‌ براین باید سایر قسمت‌ ها را نیز با توجه به وضعیت مسکن‌ تان تکمیل کنید.

در ادامه شما باید مشخص کنید که تحت پوشش کدام بیمه هستید.

  • اگر تحت پوشش بیمه نیستید، گزینه اول را انتخاب کنید.
  • اگر کد بیمه تأمین اجتماعی دارید و بیمه اجباری یا اختیاری (خویش‌فرما) یا صاحبان حرف و مشاغل آزاد هستید، گزینه دوم را انتخاب کنید.
  • اگر بیمه روستایی و عشایری دارید و زیر نظر صندوق بازنشستگی روستایی و عشایری فعالیت دارید، گزینه سوم را انتخاب کنید.
  • اگر تحت پوشش بیمه بازنشستگی کشوری هستید، گزینه چهارم را انتخاب کنید.
  • اگر در طول روز، در نیروهای مسلح اشتغال دارید، گزینه پنجم را انتخاب کنید.
عنوان شغل خانگی مورد تقاضا را از منوی آبشاری انتخاب کنید. اگر در دوره های کارآفرینی شرکت کردید اعلام کنید. اگر برای انجام کار خانگی، مجوز یا کمک از نهادی دارید ارائه کنید
عنوان شغل خانگی مورد تقاضا را از منوی آبشاری انتخاب کنید. اگر در دوره های کارآفرینی شرکت کردید اعلام کنید. اگر برای انجام کار خانگی، مجوز یا کمک از نهادی دارید ارائه کنید

در ادامه باید اطلاعات شغل مورد تقاضا وارد شود.

اطلاعات شغل مورد تقاضا

برای این که شغل موردنظر خود را وارد کنید، باید روی گزینه جست‌وجو شغل، کلیک کنید تا صفحه‌ای که عکس آن را در تصویر می‌بینید، به نمایش درآید و شغل را انتخاب کنید. بیش از ۴۰۰ عنوان شغلی در این صفحه در دسترس شماست و طیف گسترده‌ای از مشاغل در صنوف و صنایع مختلف (از دامپروری گرفته تا فناوری اطلاعات) را شامل می‌شود.

در این قسمت، مشاغل با نام شغل، شاخه و قسمت، دسته‌بندی شده است.

همان‌طور که در عکس بالا شاهد هستید، گرایش‌های مختلف صنایع دستی از حکاکی روی سنگ گرفته تا نقاشی روی شیشه در شاخه صنایع‌دستی معرفی شده‌اند. امور مرتبط به این فعالیت‌ها، زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام می‌شود.

وقتی همه اطلاعات موردنظر را وارد کردید، روی بخش ثبت اطلاعات و ادامه کلیک کنید.

وقتی اطلاعات واردشده در فرم اینترنتی صحیح باشد، به شما کد رهگیری داده می‌شود. برای تکمیل فرایند ثبت نام باید روی دکمه ادامه، کلیک کنید. اگر خواستید فرم قبلی را ویرایش کنید، روی گزینه بازگشت به فرم کلیک کنید. در ادامه فرم باید اطلاعات زیر را وارد کنید.

  • شما باید شرح حالی از شغل خانگی مورد نظر خود بنویسید.
  • اگر سابقه فعالیت در این شغل را دارید، اعلام کنید.
  • اگر محصولی که تولید می‌کنید، حق مالکیت معنوی دارد یا محصول مشابه آن در بازار هست، اعلام کنید.
  • مشخص کنید که طبق مطالعات بازاریابی شما، محصول شما تحت چه شرایطی در بازار عرضه می‌شود.
  • مشخص کنید که جامعه هدف بالقوه و بالفعل مشتریان و مخاطبان شغل خانگی شما کیست.
  • مشخص کنید که شیوه بازاریابی و جذب مشتری شما چگونه است.
  • مشخص کنید که نحوه رساندن محصول به دست مشتریان چگونه است: عرضه عمومی، ارسال سفارشی.

در ادامه فرم، همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، باید به موارد زیر پاسخ دهید:

  • مشکلات و مخاطرات احتمالی فعالیت در این رشته و برنامه شما برای پیشگیری و مقابله با آن چگونه است.
  • سرمایه لازم برای شروع کار دارید؟ اگر دارید، سرمایه ثابت و سرمایه در گردش به ریال چقدر است.
  • میزان آورده نقدی و غیرنقدی شما برای این شغل خانگی چقدر است.
  • چه مقدار وام برای انجام کار خود نیاز دارید. شما باید حداکثر مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال را مشخص کنید تا در صورت تأیید کار خانگی شما، به شما تخصیص یابد. اگر به‌ منظور بازپرداخت تسهیلات، نیاز به تنفس دارید، اعلام کنید.
  • شما ترجیح می دهید از صندوق کارآفرینی امید، برای مشاغل خانگی تسهیلات دریافت کنید یا از بانک‌ های عامل کشور.
  • مدت زمان لازم برای راه‌اندازی کسب‌ و کار را اعلام کنید.
در بخشی از مراحل ثبت نام بایستی مشخصات تجهیزات خود را وارد کنید و سعی کنید واقعی باشد چون احتمال دارد که راستی آزمایی شود

پس از آن که اطلاعات بخش قبلی را وارد کردید، روی گزینه ادامه بزنید تا صفحه‌ای که عکس آن را در بالا می‌ بینید، به نمایش درآید. شما باید عنوان و مشخصات تجهیزات و مواد اولیه را وارد کنید. در صورت اطمینان از کامل بودن اطلاعات، روی گزینه تایید نهایی ثبت‌ نام کلیک کنید. پس از انتخاب این گزینه و کلیک روی دکمه پایان ثبت‌ نام، ثب‌نام شما کامل و قطعی شده و طرح به دستگاه اجرایی ارسال می‌گردد.

پیام تایید سیستم پس از ثبت نام متقاضی حقیقی در طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خاتگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
پیام تایید سیستم پس از ثبت نام متقاضی حقیقی در طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خاتگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

صفحه بالا زمانی نشان داده می‌شود که اطلاعات وارد شده شما بر اساس فیلد های مربوطه، به‌ درستی توسط سیستم ثبت شود. شما باید کد رهگیری را نزد خود نگه دارید تا در مراجعات بعدی برای بررسی و پیگیری پرونده دریافت مجوز مشاغل خانگی و دریافت وام مورد نظر از آن استفاده کنید.

اگر صفحه‌ ای هم چون عکس بالا در سیستم شما ظاهر شد، یعنی ثبت‌ نام متقاضی قطعی و طرح برای بررسی به دستگاه اجرایی ارسال شد. شما باید دو هفته منتظر بمانید تا نتایج بررسی اعلام شود.

شما باید بر اساس دستگاه اجرایی انتخاب‌ شده که فعالیت خانگی‌ تان در حوزه فعالیت‌ های آن سازمان است، با در دست داشتن رونوشت شناسنامه، کارت ملی، گواهی مهارت و کارت معافیت سربازی، به آن نهاد دولتی مراجعه کنید.

اگر در هر مرحله‌ای از کار بررسی پرونده، کد رهگیری را فراموش کردید، روی این لینک کلیک کنید.

اگر در سامانه طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، کد ملی خود را فراموش کردید، آن را در این صفحه وارد کنید تا کد را دریافت کنید

اگر شغل موردنظر شما برای راه‌اندازی کسب‌ و کار خانگی، در فهرست ۴۰۰ شغل پیشنهادی وزارت تعاون نبود، شغل‌ تان را از طریق این صفحه، به وزارت کار پیشنهاد کنید.

فرم دریافت رشته‌های جدید پیشنهادی مشاغل خانگی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

اطلاعاتی که باید در این فرم وارد کنید، به شرح زیر است:

  • استان محل سکونت شما؛
  • عنوان شغل؛
  • تعریف شغل؛
  • فهرست توانایی‌های شغلی موردنیاز؛
  • نیازمندی یا بی‌نیازی از گذراندن دوره آموزشی برای این شغل؛
  • مواد اولیه و ابزار کار موردنیاز شغل؛
  • حداقل فضای موردنیاز برحسب مترمربع؛
  • استان‌ها و شهرستان‌های مناسب برای این شغل؛
  • محل مناسب برای انجام فعالیت؛
  • نوع منزل مناسب برای انجام فعالیت‌ های مربوط به این شغل.

پاسخ به سوالات متداول

برای پیشنهاد عنوان شغلی جدید چه باید کرد؟

اگر شغل خانگی موردنظر شما در فهرست صدها شغل انتخابی سامانه طرح ساماندهی مشاغل خانگی قرار نداشت، شما باید حوصله کنید و از طریق بخش «پیشنهاد فرصت شغلی» شغل موردنظر را به کارشناسان این سامانه پیشنهاد کنید و اطلاعات دقیقی درباره آن را ارائه دهید. توجه داشته باشید که کارشناسان به اندازه شما، درباره شغل موردنظر اطلاعاتی ندارند؛ به‌ همین‌ خاطر، جزئیات شما باید مستند و مستدل باشد.

چه نوع فعالیت‌هایی در حوزه مشاغل خانگی قرار می‌ گیرند؟

این سؤال متداولی است که برخی از علاقه ‌مندان به راه‌اندازی و مدیریت مشاغل خانگی مطرح می‌ کنند. توجه داشته باشید که فعالیت مشاغل خانگی طبق تعریفات این طرح، به ۳ دسته تقسیم می‌شود:

  • فعالیت خانگی به صورت کارمزدی یعنی برای کارفرمای حقیقی یا حقوقی خارج از محیط مسکونی که این فعالیت را مشاغل خانگی متقاضی تحت پوشش می‌نامند.
  • فعالیت خانگی به صورت مستقل یعنی شما مسئول تأمین مواد اولیه تا عرضه کالا و خدمات به محیط خارج از محل مسکونی هستید که این فعالیت را فعالیت مشاغل خانگی مستقل می‌نامند.
  • فعالیت خانگی به صورت تعاونی یا مشارکتی با بنگاه‌ های اقتصادی بالادست تأمین‌ کننده مواد اولیه و عرضه محصول و خدمات در بازار که این نوع فعالیت‌ ها بیشتر در کسب‌ و کارهای خوشه‌ای وجود دارد.

آیا شاغلین کسب‌وکار خانگی مشمول حمایت بیمه‌ای می‌شوند؟

مشمولین قانون، با ارائه مجوز کسب‌ و کار خانگی می‌ توانند به صورت خویش‌ فرما خودشان را بیمه کنند و از مزایای آن برخوردار شوند. مشمولین صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر نیز تابع قوانین و مقررات مربوطه خواهند بود.

شما برای آغاز پرداخت حق بیمه به‌ صورت خویش‌ فرما، کافی است که به یکی از شعب سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور مراجعه و کد بیمه دریافت کنید. بر اساس مبلغ تعیین‌ شده، حق بیمه ماهانه خود را پرداخت و از همه تسهیلات بیمه اختیاری استفاده کنید. فرق اصلی بیمه اختیاری با بیمه اجباری، بیمه بیکاری است.

از شاغلین خانگی چه حمایت‌ هایی می‌شود؟

متقاضیان مشاغل خانگی اگر واجد شرایط باشند، می‌ توانند از حمایت‌ هایی مانند بیمه خویش‌ فرما، تسهیلات، حضور در بازارچه‌ های محلی جهت عرضه محصولات خانگی و… برخوردار شوند. همان‌ طور که می‌ دانید، تمرکز طرح ساماندهی مشاغل خانگی، روی کسب‌ و کارهای سنتی است و برای کسب‌ و کار های مجازی خانگی، هنوز برنامه جامعی وجود ندارد.

عرضه و فروش محصولات خانگی به چه صورت است؟

مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، عرضه محصول، فقط باید در بازار خارج از محیط مسکونی انجام شود و عرضه و فروش محصول (کالا و خدمات) در منزل مسکونی ممنوع است. به همین منظور، متناسب با محصول، به شاغلین کسب‌ و کار های خانگی، بازار های محلی اختصاص داده می‌ شود تا محصولات‌ شان را عرضه کنند.

شیوه نظارت بر مشاغل خانگی به چه صورت است؟

نظارت در حوزه مشاغل خانگی به سه مرحله قبل از پرداخت، حین پرداخت و پس از پرداخت تسهیلات تقسیم‌ بندی می‌ شود. جهت اطلاع از چگونگی نظارت، به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قسمت مشاغل خانگی مراجعه کنید.

آیا امکان فعالیت همزمان در چند حوزه کاریِ مشاغل خانگی وجود دارد؟

انجام فعالیت همزمان در چند شغل خانگی در صورت تأیید دستگاه اجرایی ذیربط و چنان چه مجموع ساعات کار خانگی یک از فرد، از ۴۴ ساعت کار در هفته، بیشتر نشود، بلامانع است. البته این قانون در حوزه کسب‌ و کار اینترنتی و کارآفرینی دیجیتالی در منزل که نیازمند کاری بیست‌ و چهارساعته است کمی تناقض دارد که باید در قانون جدید، به آن توجه شود.

شرایط انجام کسب‌ و کار خانگی چیست؟

کار را باید عضو یا اعضاء خانواده در واحد مسکونی انجام بدهند. همچ نین باید حجم تولید با شرایط و فضای واحد مسکونی تناسب داشته باشد. آلودگی‌ های زیست‌ محیطی، صوتی و بصری ایجاد نکند. حقوق همسایگان به طور کامل رعایت شود. عرضه و فروش محصول (کالا و خدمات) در خارج از واحد مسکونی صورت گیرد.

آیا دریافت نماد اعتماد الکترونیک برای کسب‌وکار اینترنتی خانگی الزامی است؟

اگر قصد دارید تا کسب و کار شما، جنبه رسمی و حرفه‌ای داشته باشد و از خدمات پرداخت مجازی ریالی (PSP های مورد‌ تأیید بانک مرکزی) استفاده کنید، دریافت نماد اعتماد الکترونیک الزامی است. در غیر این صورت، اجباری برای این کار نیست. اما عضویت در طرح ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توصیه می‌ شود. برای کسب اطلاعات بیش تر به طرح «پنجره واحد ارشاد» رجوع کنید که زیر نظر مرکز رسانه‌ های دیجیتال وزارت ارشاد فعالیت دارد و ربطی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارد.

راه ارتباط با کارشناسان طرح ساماندهی مشاغل خانگی وزارت تعاون چیست؟

علاوه بر فرم ارتباط اینترنتی در سایت ساماندهی، توصیه می‌ شود که برای آشنایی با کارشناسان طرح در استان محل سکونت، از اطلاعات مندرج در فایل تلفن کارشناسان ادارات کار و امور اجتماعی استان ها استفاده کنید.

چگونه متوجه بشویم که طرح ما پذیرفته شده است؟

همان‌ طور که گفتیم، با کد رهگیری که سیستم در زمان تأیید فرم ثبت‌ نام شما صادر کرده، وارد سامانه شوید. بعد کد ملی را وارد کنید و نظر کارشناسان را ببینید.

تصویر پیام اگر طرح خانگی مورد نظر شما تایید شود
تصویر پیام اگر طرح خانگی مورد نظر شما تایید شود
تصویر پیام اگر طرح خانگی مورد نظر شما تایید نشود
تصویر پیام اگر طرح خانگی مورد نظر شما تایید نشود

در چه حالتی طرح خانگی تأیید نمی‌شود؟

اگر کار شما شاخص‌ های یک طرح خانگی را نداشته باشد. مهم‌ ترین شاخص یک کسب‌ و کار خانگی آن است که هیچ ضرر و آسیبی به خانه و آرامش اعضای خانه و همسایه‌ ها نزند. بنابراین، تعمیر ژنراتور و اره‌ب رقی و لوازم برقی یا هر کالایی که ساخت و تعمیر آن، با صدا و آلودگی صوتی همراه است، در زمره کسب‌ و کار خانگی نیست. شما نمی‌ توانید به‌عنوان پزشک، خواستار مشاوره پزشکی یا طبابت در منزل شوید. این طرح در فهرستی نیست که مجوز انجام آن در حیطه وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد و به همین خاطر، چنین طرح‌ هایی مردود می‌ شود.

تصویر بخش ثبت نام پشتیبانان در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که برای تکمیل مراحل ثبت نام در راستانی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی الزامی است
تصویر بخش ثبت نام پشتیبانان در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که برای تکمیل مراحل ثبت نام در راستانی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی الزامی است

الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چیست؟

در الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی دستگاه‌ های مجری طرح و از جمله جهاد دانشگاهی، مکلف به شناسایی و توانمند سازی اشخاص حقیقی و حقوقی است. برای اطلاعات تکمیلی، این الگوی جدید توسعه را در صفحه اختصاصیاینستاگرام الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی دنبال کنید. برای ثبت‌ نام در طرح الگوی نوین مشاغل خانگی، به نشانی www.inhb.ir رجوع کنید.

همراهان گرامی؛ اگر برای ثبت‌ نام در طرح مشاغل خانگی، با سؤالی روبرو شدید، آن را در بخش کامنت مطرح کنید. هم چنین اگر تجربه و سابقه را ه‌اندازی مشاغل خانگی را دارید، از شما می‌ خواهیم که دیدگاه‌ ها و نظرات خود را با کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.