اسناد و مدارک را برای فروش خودرو آماده کنید

از زمان بازدید خودرو توسط خریدار احتمالی تا تنظیم سند قطعی مالکیت به نام خریدار، اسناد و مدارک متعددی برای طی کردن مراحل حقوقی معامله و نقل و انتقال خودرو لازم است که نقص یا فقدان هر کدام از این مدارک روند می‌تواند روند فروش خودرو را مختل یا به کل متوقف کند. بنابراین پیش از آگهی کردن خودرو از تکمیل بودن مدارک آن اطمینان حاصل کنید :

مدارک شناسایی مالک

شناسنامه و کارت ملی در واقع بدیهی‌ترین مدارکی هستند که فروشنده باید همراه خود داشته باشد. کپی این مدارک برای معامله خودرو به هیچ‌وجه کافی نیست. بنابراین اگر شناسنامه یا کارت ملی خود را گم کرده‌اید تا دریافت المثنی و کارت جدید باید منتظر بمانید.

برگ سبز

برگ سبز خودرو را نیروی انتظامی به صورت تک‌برگ به نام مالک خودرو صادر و به عنوان سند اصلی مالکیت خودرو تلقی می‌کند. در کنار اطلاعات شخصی مالک ، مشخصات و شناسه وسیله نقلیه (VIN) از جمله اطلاعاتی است که در برگ سبز درج شده است. در صورت مفقود شدن برگ سبز خودرو باید اقدام به دریافت برگ سبز المثنی کنید.

وکالت‌نامه

اگر مشخصات فروشنده با مشخصات برگه سبز خودرو مطابفت نداشته باشد به این معنی است که وی مالک خودرو نیست. در این صورت فروشنده باید وکالت تام محضری در امور معامله خودرو از جمله تعویض پلاک و تنظیم سند قطعی داشته باشد. اگر مالک خارج از ایران ساکن باشد، وکالت‌نامه حتما باید مهر تایید وزارت امور خارجه را نیز داشته باشد.

کارت خودرو

کارت خودرو به نام مالک خودرو و در واقع شناسنامه‌ای است که دارای اطلاعاتی مشابه با آنچه که در برگ سبز خودرو آمده، است. نه تنها به هنگام استفاده از خودرو، بلکه برای معامله هم در اختیار داشتن کارت خودرو ضروری است. در صورت مفقود شدن کارت خودرو باید برای دریافت المثنی اقدام کرد.

سند قطعی

برخلاف نیروی انتظامی، قوه قضائیه تنها سند قطعی خودرو را به عنوان سند مالکیت و دارای اعتبار در مراجع و محاکم قضایی به رسمیت می‌شناسد. قوه قضائیه تاکید دارد که بدون این سند هرگز معامله‌ای انجام نشود چرا که خریدار در آینده ممکن است دچار مشکل شود. برای اولین مالک که خودرو از شرکت سازنده خریداری کرده، چنین سندی وجود ندارد. اما برای معامله دوم و پس از آن وجود سند قطعی که با سربرگ قوه قضائیه و در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده الزامی است. یک مشاور حقوقی می‌گوید:«این یکی از اشتباهاتی است که از روی ناآگاهی افراد و یا برای پرداخت هزینه کم‌تر، به کرات رخ داده و مشکل ایجاد کرده است. در نظر داشته باشید که نیروی انتظامی مرجع قانونگذاری نیست و صلاحیت تنظیم سند را ندارد. بر طبق قانون سند قطعی مالکیت تنها در دفاتر اسناد رسمی قابل تنظیم است.»

برگه کمپانی

این برگه به نوعی فاکتور فروش خودرو است. در برگه کمپانی، نام شرکت سازنده خودرو، قیمت فروش خودرو، نام و مشخصات خریدار و مشخصات خودروی مورد نظر از شماره شاسی، شماره موتور و … درج شده است. اگر خودرو به صورت لیزینگ خریداری شده باشد، بر روی برگه کمپانی نوشته که سند در رهن کمپانی است به این معنی است که خودرو به صورت لیزینگ از شرکت خریداری شده و مالک تا تسویه حساب کامل با خودروساز، حق فروش ماشین را ندارد.

بیمه شخص ثالث

بدون بیمه‌نامه شخص ثالث، فروش خودرو به لحاظ قانونی ممنوع است. اگر مهلت کوتاهی از اعتبار بیمه‌نامه باقی مانده است بهتر است آن را پیش از فروش تمدید کنید. در میان آگهی‌های سایت دیوار ‌ فروشندگان عموما به مهلت بیمه اشاره کرده‌اند چرا که برای خریدار بسیار اهمیت دارد.

مفاصا حساب عوارض شهرداری

هر خودرو وابسته به نوع کاربری، هر سال باید مقداری عوارض تردد در شهر به شهرداری بدهد. خودروهای باری و تاکسی‌ها لازم است علاوه بر عوارض مالیات خودرو را هم بپردازند. پرداخت عوارض شهرداری بر عهده فروشنده است و باید تا پایان سال جاری پرداخت شود.

 

برگه عدم خلافی

مالک خودرو پیش از فروش باید تمامی جریمه‌هایش را پرداخت کند و برگه عدم خلافی بگیرد. پرداخت خلافی خودرو از طریق مراجعه به پلیس + ۱۰ یا از طریق اینترنتی و پیامک می‌تواند صورت بگیرد. اگر برگه عدم خلافی نداشته باشید، باید در محل تعویض پلاک، خلافی خودرو را بگیرید. در مراکز تعویض پلاک خلافی خودرو را تنها با کارت‌های عابربانک بانک‌های دولتی می‌توان پرداخت کرد.

 

مدارک احراز محل سکونت

احراز محل سکونت برای تعویض پلاک خودرو الزامی است. متقاضیان دریافت پلاک جدید یا تعویض پلاک خودرو باید مدارک لازم برای مشخص شدن محل سکونت خود را به مرکز تعویض پلاک خودرو ارائه کنند. جهت اطلاع از جزئیات بیشتر «برای احراز محل سکونت چه مدارکی لازم است؟» را مطالعه کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.