پیشرفت و سقوط ماریسا مایر؛ داستان مدیر عاملی که نتوانست یاهو را نجات دهد

مدیریت - پیشرفت و سقوط ماریسا مایر؛ داستان مدیر عاملی که نتوانست یاهو را نجات دهد

بیشتر دهه شصتی های ایران یاهو را به عنوان یک نوستالژی بیاد می‌آورند، همه هم‌سن و سال‌های من اینترنت را با یاهو و یاهو مسنجر شناختند. پرسه زدن در چت روم های یاهو از سرگرمی‌های آن دوران بود. اما چه شد که یاهو، که زمانی می‌خواست گوگل را خریداری کند به این روز افتاد؟ علت هرچه که باشد، درس بزرگی به همراه دارد. در دنیای امروز کسب و کار اگر تغییر نکنی محکوم به نابودی هستی. در این مقاله به بررسی عملکرد مریسا میر مدیرعامل یاهو پیش از فروش آن به ورایزون می‌پردازیم. با بلاگ دادزن همراه باشید و این مقاله را بخوانید تا درباره پیشرفت و سقوط ماریسا مایر؛ مدیرعاملی که نتوانست یاهو را نجات دهد بیشتر بدانید. 

امید‌های یاهو زمانی که ماریسا مایر به عنوان مدیرعامل در سال ۲۰۱۲ استخدام شد بسیار بالا رفته بود. مردم فکر می‌کردند که او این غول  اینترنت ناکارآمد را بهتر خواهد کرد.

پنج سال بعد، رشد آرام و اختلاف نظر داخلی، منجر به کاهش روحیه کارکنان شد و همه خواستار استعفای مایر شدند. علاوه بر این، یاهو تحت نظر مایر، با نقض امنیتی رو به رو شد و میلیون‌ها مشتری را در معرض خطر قرار داد. 

با خرید ۴٫۴۸ میلیارد دلار یاهو توسط  Verizon دوران مایر به پایان ‌رسید. پس از این مایر به طور رسمی به عنوان مدیر عامل از شرکت خارج ‌شد. او به ترکیب یاهو / AOL که «oath» نامیده شد، نیز ملحق نگردید.

دوران کودکی و تحصیل ماریسا مایر

مایر در سال ۱۹۷۵ در شهری کوچک در ویسکانسین به نام واوسوا متولد شد. پدرش مهندس و مادرش معلم هنر بود.

مایر استعداد اولیه نسبت به ریاضیات و علوم از خود نشان داد و معلمانش او را دوست داشتند. هرچند او ارائه‌دهنده‌ی خوبی بود، دوستانش او را درون گرا می‌دانستند. او همیشه می‌گود در دوران کودکی به شدت خجالتی بوده است.

بعد از دوران مدرسه مایر برای ۱۰ دانشگاه درخواست پذیرش فرستاد و در همه‌ی آن‌ها از جمله هاروارد، ییل و استنفورد پذیرفته شد. او در نهایت استنفورد، جایی که دوره‌‌ی دبستان را‌ به امید دکتر شدن در آنجا گذرانده بود را انتخاب کرد.

زمانی که در کلاس مقدماتی کامپیوتر علمی به نام CS105 شرکت داشت در مسیر زندگی‌اش تغییر ایجاد شد. این کلاس باعث شد در سیستم‌های نمادین تخصص پیدا کند، رشته‌ی معروفی که فارغ التحصیلان آن شامل رید هافمن بنیانگذار LinkedIn، اسکات فورستال از Apple و مایک کریجر از Instagram می‌شوند.

زندگی شغلی ماریسا

مردم می‌گویند مایر در کالج زندگی اجتماعی خوبی نداشت. تا زمانی که فارغ التحصیل شود، ۱۲ موقعیت شغلی به او پیشنهاد شد. آخرین پیشنهاد از گوگل بود که در آن زمان یک استارتاپ کوچک محسوب می‌شد.

مایر در آن زمان در حال برنامه‌ریزی برای گرفتن شغلی در مشاوره مدیریت در McKinsey بود. به علاوه، زمانی که  تجزیه و تحلیل خود را درمورد گوگل انجام داد، تنها ۲٪ شانس زنده ماندن برای گوگل متصور بود. اما در مسیر استخدام توسط افراد گوگل شگفت زده شد و فکر ‌کرد می‌تواند بیشتر در آنجا یاد بگیرد. او پیشنهاد گوگل را پذیرفت و در آنجا برای ۱۳ سال کار کرد.

ماریسا مایر و کار کردن در گوگل 

مایر کار کردن در گوگل را دوست داشت. در طول دو سال اولش، به طور منظم هفته‌ای ۱۰۰ ساعت کار می‌کرد. او همچنین در چند سال اول کار کردن در گوگل به درس دادن در استنفورد نیز ادامه داد.

مایر به سرعت در رتبه بندی گوگل صعود کرد. او به عنوان یک عضو نیمه وقت از تیم رابط کاربری شروع به کار کرد، اما به زودی مدیر محصول شد.

مایر در سال ۲۰۰۵ به عنوان سرپرست محصولات جستجو و تجربه کاربری انتخاب شد. او تا آن زمان در حال برنامه ریزی برای جلسات محصولاتی که تحت نظر لری پیج اداره می‌شد بود. طبق گفته استیون لووی، که یک کتاب در مورد گوگل نوشته است، مایر بخشی از یک گروه کوچک از مدیران برجسته به نام «secret cabal» بود.

او با مطبوعات رابطه‌ی خوبی داشت و رسانه‌ها نیز او را دوست داشتند. شایعاتی مبنی بر اینکه گوگل یک تیم PR جداگانه فقط برای مایر تشکیل داده، وجود داشت. این شایعه صحت نداشت، اما گوگل گروهی از افراد روابط عمومی را به ارتقای حرفه‌ی او اختصاص داده بود.

مایر حضور عمومی خود را با نشان دادن ثروتش افزایش داد. او پنت هاوس ۵ میلیون دلاری در سانفرانسیسکو خریداری کرد و یک خانه نزدیک به محوطه ی Google Mountain View خرید. مایر همچنین لباس‌های طراح معروف اسکار دلا رنتا را می‌پوشید.

اما توجه مبرم مایر به جزئیات و شیوه مدیریت مبتنی بر داده، باعث ایجاد دشمنانی  در گوگل شد. یک طراح معروف به نام داگ بوومن در این مورد گفته: «من از بحث در مورد این تصمیمات طراحی منحصر به فرد خسته شده‌ام. مشکلات طراحی هیجان انگیز دیگری نیز در این دنیا برای دست و پنجه نرم کردن وجود دارند.»
ناامیدی از درون شروع به رشد کرد. یکی از قوی‌ترین کارکنان گوگل که با مایر مشکل داشت، آمیت سینگهال، مسئول الگوریتم های قدرت موتور جستجو گوگل،شخصا پیش لری پیج رفت و از او خواست که مایر را از تیم جستجو حذف کند.

سینگهال در نهایت گوگل را به مقصد استارتاپ اوبر ترک کرد. در ماه فوریه سال ۲۰۱۷، سینگهال از سمتش در اوبر به دلیل مشکلاتی کناره گیری کرد.

مایر در نهایت به تیمی منتقل شد که مدیریت Google Maps و محصولات محلی را بر عهده داشت. او هنوز یکی از مدیران ارشد بود، اما بعضی افراد این انتقال را «پسرفت» در کار مایر به شمار می‌آوردند، زیرا او دیگر مسئولیت مهمترین محصول گوگل یعنی موتور جستجو را بر عهده نداشت.

ماریسا مایر و مدیرعاملی یاهو

تا سال ۲۰۱۱، عملکرد خوب مایر در گوگل به پایان خود نزدیک می‌شد. اما یک فرصت عالی دیگر برای او به وجود آمد: هیئت مدیره یاهو از او درخواست کرد تا مدیر عامل جدید یاهو باشد. افراد دیگری که برای این سمت در نظر گرفته شده بودند نیکش  آرورا، مدیر کسب و کار در گوگل و ادی کیو، معاون ارشد نرم‌افزار و خدمات اینترنت اپل بودند. شاید اگر به جای مایر یکی از این دو نفر انتخاب شده بود، یاهو شرایط بهتری پیدا می‌کرد.

برخی از افراد با استخدام مایر مخالفت کردند چرا که تجربه زیادی در مدیریت مالی کسب و کار نداشت. او بیشتر  مدیر محصول تا مدیر عامل اجرایی. با وجود این مخالفت‌ها هیئت مدیره به اتفاق آرا او را به عنوان مدیر عامل یاهو برگزید. 

او در ژوئن ۲۰۱۲ فعالیت خود در یاهو را آغاز کرد. انتظارات از او بسیار بالا بود.

مایر به سرعت مدیریت قبلی یاهو را تغییر داد و افراد را خود استخدام کرد. در طول سال اول، سهام یاهو از ۱۵٫۷۴ دلار به ازای هر سهم به ۲۸ دلار در ماه اوت ۲۰۱۳ رسید.
اما برخی از این موفقیت‌ها به دلیل مالکیت جزئی یاهو در alibaba بود. تا زمانی که alibaba در سال ۲۰۱۴ عمومی شد، مایر در یک نقطه‌ی امن قرار داشت، زیرا سهام یاهو یکی  از چند راه سرمایه گذاری در غول تجارت الکترونیک چینی بود. پس از اینکه alibaba عمومی شد، مایر و این شرکت طرح‌هایی برای فروش سهام باقی مانده یاهو ارائه دادند و امیدوار بودند از پرداخت مالیات در فروش اجتناب کنند.

با این حال، مایر بهبود قابل ملاحظه‌ای در برخی از طرح‌های محصولات یاهو و افزایش استفاده از برنامه‌های اصلی آن را داشته است. بعضی‌ها می‌گویند که فرهنگ اینترنتی یاهو را تغییر داده و موجب هیجان شده است.

اما سرمایه‌گذاری در کسب و کار اصلی یاهو هیچ رشدی نداشت که این امر مایر را مستقیما در خط آتش قرار داد.

بعضی از عملکردهای مایر در یاهو

در ماه سپتامبر ۲۰۱۵  IRS با درخواست یاهو برای فروش بدون مالیات alibaba مخالفت کرد، و همین امر سبب ترس سرمایه گذاران شد. این عدم اطمینان به وجود آمده باعث شد سهام یاهو ۴ درصد افت کند.

در طول راه، مایر کارمندانی کلیدی زیادی مانند کیسی سویت و جکی ریزز را از دست داد. برخی استراتژی او را زیر سوال بردند. او حدود ۳ میلیارد دلار برای خرید  استارتاپ‌هایی مانند Tumblr و Polyvore صرف کرد که هیچ کدام رشدی نداشتند.
اریک جکسون، مدیر صندوق بودجه، پاورپوینت ۹۹ صفحه ای را برای توضیح اینکه چرا یاهو نیاز به مدیریت جدید دارد را به هیئت مدیره فرستاد. او پیشنهاد کرد که به طور چشمگیری حجم شرکت را کاهش داده و کسب و کارهایی مانند جستجو را از کنار بگذارند. چند ماه بعد، سرمایه‌گذار فعال استاربورد، نامه ای فرستاد و خواستار تغییرات مهم در مدیریت، هیئت مدیره و استراتژی یاهو شد.

در اوایل سال ۲۰۱۶، ماه‌ها از شایعات و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه شرکت‌های زیادی از جمله Comcast، Disney، AT & T و شرکت های سهامی خصوصی قصد خرید یاهو را دارند وجود داشت. سرانجام، در ژوئیه ۲۰۱۶ اعلام شد که Verizon این شرکت را برای ۴٫۸۳ میلیارد دلار خریداری خواهد کرد.
 این معامله شامل ادغام هسته‌ی اصلی کسب و کار  یاهو، با AOL از Verizon  و تشکیل ترکیب جدیدی با نام «oath”» می‌شود. این شامل سهام یاهو در alibaba یا یاهو ژاپن نبود و قرار شد این شرکت‌ها در زیر مجموعه‌ای به نام «Altaba» قرار بگیرند.

در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۶، یاهو با دو معضل امنیتی گسترده رو به رو شد که ۵۰۰ میلیون و ۱ میلیارد حساب کاربر را به خطر انداخت. برای یک لحظه، نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه ممکن است Verizon از معامله خارج شود وجود داشت. در نهایت، قیمت معامله ۳۵۰ میلیون دلار کاهش یافت و به ۴٫۴۸ میلیارد دلار رسید.
درنهایت دوره مایر در یاهو پایان یافت، شاید هم مدیریت ضعیف مایر تیر خلاص را بر پیکره یاهو وارد کرد، سرمایه گذاران یاهو که از فروش آن به مایکروسافت به ارزش بیش از ۲۷ میلیارد دلار امتنا کردند، چند سال بعد مجبور شدند یاهو را به یک پنجم قیمت به ورایزون تقدیم کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.