چرا فشار تایرها مهم است

چرا فشار تایرها مهم است

اصلاً به نظر نمی‌آید که وسیله خاصی باشد؛ اما تا زمانی که خودروهای پرنده بالای سرمان رژه نرفته‌اند، اینجا روی زمین به تایرها نیاز داریم. این روزها تمام شرکت‌های خودروسازی به دنبال تغییر و تحول در مفهوم ایمنی خودروها هستند. از سیستم‌های هوشمند ترمزگیری خودکار گرفته تا رادارهای صوتی و لیزری. این‌که خودروی شما چند کیسه هوا دارد و در تست تصادف چند ستاره می‌گیرد، مهم است اما نه به اندازه تایرها.

این دایرهای سیاه‌رنگ در خط مقدم ایمنی خودرو هستند. آن‌ها مدام با سطح زیرین در تماس هستند، اصطکاک ایجاد می‌کنند و باعث توقف خودرو در شرایط اضطراری می‌شوند. تایرها هستند که در کلیه مسیرهای بارانی، برفی، خاکی، شنزار و گل و لای باید از پس وزن و سرعت خودرو بربیایند. هدایت خودرویی که با سرعت می‌پیچید و جلوگیری از انحراف آن از وظایف پنهان تایرها محسوب می‌شود. بنابراین مهم است که چگونه از آن‌ها مراقبت کنیم.

یکی از راه‌های نگهداری از تایر خودرو، کنترل میزان هوای موجود در آن است. اولین دلیل حساسیت بیش از حد روی این موضوع، بحث ایمنی است. وجود هوای بیش از حد مشکلاتی را ایجاد می‌کند و متاسفانه اغلب مشکلات نیز ناشی از کاهش میزان هوای درون تایرهاست. تایرها می‌توانند تا قبل از اینکه کاملاً خالی شوند و به عبارتی از نظر فیزیکی بخوابند و یا به زمین بچسبند، بخش عمده‌ای از هوای خود را از دست بدهند. در واقع کمبود شدید هوای موجود در تایرها را در بیشتر مواقع نمی‌توان با چشم تشخیص داد.

تایرها به شدت تحت فشار هستند. از یک سو توسط وزن خودرو و از سوی دیگر تحت فشار ناشی از حرکت و شتاب. درست در چنین مواقعی است که طبق اصول فیزیکی تمایل بیشتری برای تغییر شکل در زیر خودرو دارند. به عنوان مثال در تغییر جهت‌های ناگهانی، تایرهای کم‌باد توانایی کمتری برای حفاظت از خود و چرخ در مقابل آسیب‌های ناشی از دست‌اندازها، لبه‌های تیز و فرورفتگی‌ها دارند. حفظ میزان فشار درون تایرها باعث افزایش عمل پوشش بیرونی آن می‌شوند. این یعنی دیگر نیازی به تعویض زودهنگام تایرها ندارید و در نتیجه در زمینه اقتصادی صرفه‌جویی کرده‌اید. این را هم بدانید بد نیست که تایرها اغلب در طول زمان بخشی از هوای خود را از دست می‌دهند که دلیل اصلی آن تغییرات ناگهانی دماست.

تجربه نشان می‌دهد تایرها معمولاً حدود یک پوند فشار هوا را برای هر ۱۰ درجه افت دما از دست می‌دهند. بنابراین توصیه می‌شود با هر تغییر فصل نسبت به تنظیم باد تایرها اقدام شود. تمام آنچه شما باید انجام دهید این است که میزان باد درون تایرها را مطابق با استانداردها رعایت کنید. حفظ میزان صحیح باد درون تایر با علم به این‌که دیر یا زود نیاز به اضافه یا کم کردن هوای آن‌ها دارید، رابطه مستقیمی با افزایش طول عمر تایرها دارد. با تمام این تفاسیر کارشناسان توصیه می‌کنند که گام اول برای حفظ باد تایر، استفاده از ابزارهای فشارسنج البته برای خودتان است. دستگاه‌های سنجش فشار تایرها که احتمالاً در هر محله‌ای وجود داشته باشد.

در بیشتر مواقع بخشی از میزان هوای درون تایرها به دلیل سهل‌انگاری در نحوه اتصال دریچه به سوپاپ تایر، از آن خارج می‌شود. گاهی هم خواندن میزان دقیق باد به دلیل وجود گرد و خاک و کثیفی عملاً غیرممکن است. داشتن دستگاه فشارسنج شخصی هم استفاده سریع از آن‌ها را ممکن می‌کند و هم اینکه دقت کار را افزایش می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.