چطور بفهمیم یک خانه اتلاف انرژی دارد یا نه؟

چطور بفهمیم یک خانه اتلاف انرژی دارد یا نه

وارد خانه جدیدتان می‌شوید و بعد از مدتی می‌بینید با وجود مصرف زیاد گاز، باز هم خانه‌تان سرد است یا در تابستان با وجود فعالیت مستمر کولر آبی یا گازی، باز هم احساس گرما می‌کنید. مشکل کجاست؟ مشکل اینجاست که شما هنگام بررسی و بازدید این خانه جدید، توجهی به عایق‌بندی آن نکرده‌اید و این خانه ایراداتی دارد که باعث اتلاف انرژی می‌شود. حالا هم باید هزینه زیادی برای قبوض گاز و برق بپردازید و هم احساس آرامش نداشته باشید.
شاید بپرسید هنگام بازدید از خانه باید به چه چیزهایی برای نداشتن اتلاف انرژی در خانه توجه می‌کردیم؟ ما در این مطلب به همین سوال پاسخ داده‌ایم.

به درز و شکاف در و پنجره توجه کنید
بیشترین گرمای تولید شده توسط وسایل گرمایشی و بیشترین سرمای تولید شده توسط وسایل سرمایشی از راه پنجره‌ها خارج می‌شود. اولین بازدید شما در این زمینه باید از این در و پنجره‌ها باشد که درز و شکاف نداشته باشند. اگر درزها و شکاف‌ها ناچیز باشد با وسایل درزگیری ساده می‌توانید مشکل را برطرف کنید، اما اگر این درزها و شکاف‌ها بزرگ باشند نیاز به تعمیر اساسی دارد.

 دو جداره بودن پنجره‌ها هم یکی از مزایای یک خانه در زمینه جلوگیری از اتلاف انرژی است. پس اگر پنجره‌های خانه‌ای دوجداره بود، آن را جزو نقاط قوتش به حساب بیاورید. این پنجره‌های دوجداره، عایق صوتی هم هستند. به فکر تعویض پنجره‌ها نباشید که کار سخت و پرهزینه‌ای است.

حواستان به شکاف‌های دور چارچوب باشد
دور محل نصب درهای خروجی خانه و در بالکن را هم بررسی کنید. ممکن است در محل نصب چارچوب‌ها، شکاف‌هایی وجود داشته باشد که همین شکاف‌ها باعث اتلاف انرژی می‌شود. یک گچ‌کار می‌تواند این مشکل را برطرف کند. همچنین باز بودن بیش از حد شکاف زیر در هم یک ایراد به حساب می‌آید که تقریبا چاره‌ای برای برطرف‌ کردن آن به غیر از تعویض در وجود ندارد.

شومینه وسیله تولید گرما یا اتلاف گرما؟
اگر خانه‌ای که بازدید می‌کنید شومینه دارد، بدانید که این وسیله گرمایشی هم باعث اتلاف انرژی می‌شود. یادتان باشد به طور کلی و بر اساس نظر کارشناسان ایمنی، شومینه به هیچ وجه وسیله گرمایشی خوبی برای خانه نیست. خوشبختانه برخلاف یک دهه قبل، این روزها در خانه‌های نوساز شهری، شومینه نمی‌سازند. به هر حال اگر خانه شومینه داشته باشد می‌توانید برای جلوگیری از اتلاف انرژی، دودکش آن را مسدود کنید.

تعمیرات درب و پنجره

اگر در طبقه آخر زندگی می‌کنید سری به پشت‌بام بزنید
اگر خانه در طبقه آخر ساختمان است حتما سری به پشت‌بام هم بزنید. حواستان باشد که یکی از راه‌های خروج گرما و اتلاف انرژی، پشت‌بام‌ها هستند. اگر پشت‌بام ایزوگام نداشته باشد نمی‌تواند از اتلاف انرژی جلوگیری کند، بماند که در باران‌های شدید هم می‌تواند دردسرساز شود.

جنس نمای ساختمان در اتلاف انرژی مؤثر است
بررسی نمای ساختمان کمی تخصصی است، ولی به‌طور‌کلی بدانید که یکی از راه‌های جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان‌ها، استفاده از نمای استاندارد با مصالح مقاوم است. این عایق بودن نمای ساختمان را جدی بگیرید و اگر می‌توانید از یک فروشنده سنگ‌های ساختمانی یا معمار بخواهید در این زمینه نظر بدهند.

عایق‌بندی دیوارها را بررسی کنید
عایق‌بندی دیوارها قابل مشاهده نیست، اما با مشاهده مدارک مربوط به پایان‌کار و ساخت و ساز خانه می‌توان فهمید که قوانین مربوط به جلوگیری از اتلاف انرژی در ساخت یک خانه رعایت شده است یا نه. عایق‌بندی دیوارها هنگام ساخت‌و‌ساز، هزینه خیلی زیادی ندارد، اما برخی‌ها برای سود بیشتر از آن گذر می‌کنند.

درست است که بیشتر منابع انرژی در صنعت، کشاورزی و حمل‌و‌نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد و درصد کمی از آن به مصارف خانگی اختصاص می‌یابد، اما اگر ما به عایق‌بندی یک خانه هنگام بازدید از آن توجه نداشته باشیم هم خودمان در آینده برای زندگی در این خانه آرامش نخواهیم داشت، هم هزینه‌هایمان بالاتر می‌رود و هم مصرف انرژی در کشور را افزایش می‌دهیم. پس نکات گفته شده را حتما به خاطر بسپارید و هنگام بازدید از یک خانه جدید حواستان به آن‌ها باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.