چطور وام خانه اول خود را به شهری دیگر منتقل کنیم و از آن شهر خانه بخریم؟

خانه‌دار شدن در روزگار ما برای خیلی‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر نیست، به همین دلیل افراد زیادی هستند که با کمک‌ وام‌های مختلف بانکی اقدام به خرید خانه می‌کنند.
وام خرید خانه بانک مسکن هم مهم‌ترین این تسهیلات محسوب می‌شود.
اما گاهی پیش می‌آید که شما برای گرفتن وام مسکن اقدام کرده‌اید، اما وقتی این تسهیلات به شما تعلق می‌گیرد مجبور می‌شوید شهر محل سکونت خود را عوض کنید یا به هر دلیل دیگری تصمیم می‌گیرد در شهری دیگر خانه بخرید.
خب در این مواقع تکلیف وام شما چه می‌شود؟ همین ابتدا باید بگوییم که بانک مسکن اواسط سال ۹۷ اعلام کرد که مردم به‌طور قانونی می‌توانند امتیاز تسهیلات بانک مسکن یکم خود را از شهری به شهر دیگر منتقل کنند، اما برای انجام این کار نکاتی وجود دارد که در این راهنما به آن اشاره کرده‌ایم.

چقدر وام به شما تعلق می‌گیرد؟

قبل از اینکه از شرایط انتقال وام مسکن یکم از شهری به شهر دیگر مطلع شوید باید با بدانید که در حال حاضر چه میزان تسهیلات توسط بانک مسکن به شما داده می‌شود.
جدول زیر میزان این تسهیلات را نشان می‌دهد:

شهر محل خرید خانهانفرادیزوجین
تهران۸۰ میلیون تومان۱۶۰ میلیون تومان
شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت۶۰ میلیون تومان۱۲۰ میلیون تومان
دیگر مناطق۴۰ میلیون تومان۸۰ میلیون تومان


انتقال وام از تهران به شهرهای دیگر
بیشترین میزان وام مسکن یکم در تهران به متقاضیان که قصد خرید خانه در این شهر را دارند داده می‌شود.
اگر کسی با سپرده‌گذاری شرایط دریافت این وام را پیدا کرده است و حالا قصد خرید خانه در شهری دیگر را دارد، باید بداند که طبق قانون، تسهیلات بر اساس سقف شهر مقصد به او پرداخت می‌شود.
یعنی اگر مثلاً در تهران ۸۰ میلیون تومان به او تعلق می‌گیرد وقتی بخواهد این وام را به شهرهای دیگر با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر مثل مشهد منتقل کند این وام به ۶۰ میلیون تومان کاهش می‌یابد.
یا اگر به شهرستان‌های کوچک زیر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت برود این تسهیلات به ۴۰ میلیون تومان می‌رسد.

انتقال وام از شهرهای دیگر به تهران

قانون کلی بانک مسکن این است: «شهر محل افتتاح حساب یا شهر محل خرید ملک، هر کدام میزان تسهیلاتش کمتر باشد به همان میزان وام به متقاضی پرداخت می‌شود» پس بر اساس این قاعده کلی وقتی شما از یک شهر دیگر به تهران می‌آیید، تسهیلات شما مشابه همان شهری خواهد بود که در آن حساب‌تان را افتتاح کرده‌اید، چون تهران بالاترین سقف تسهیلات مسکن یکم را دارد.
مثلاً اگر در مشهد به یک زوج ۱۲۰ میلیون تومان وام مسکن یکم تعلق گرفته، با آمدن به تهران این وام به ۱۶۰ میلیون تومان تبدیل نخواهد شد و همان ۱۲۰ میلیون تومان را می‌گیرند.
یا اگر از یک شهرستان کوچک که سقف وام زوجین در آن ۸۰ میلیون تومان است به یک شهر بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مثل تبریز بروید، همان ۸۰ میلیون تومان به شما پرداخت خواهد نشد، نه سقف وام شهر تبریز که ۱۲۰ میلیون تومان است.

مدرکی برای انتقال به کلانشهرها

یک نکته مهم در انتقال وام مسکن یکم به کلانشهرها این است که شما باید مدارکی مبنی به اثبات اینکه قصد خرید خانه در کلانشهر را دارید ارائه دهید.
یکی از این مدارک که مورد قبول بانک مسکن قرار می‌گیرد قولنامه یا همان مبایعه‌نامه رسمی است که در بنگاه‌های املاک آماده می‌شود.

ندانستن این نکات باعث می‌شود بسیاری از افراد هنگام انتقال وام مسکن خود برنامه‌ریزی مالی درستی نداشته باشند و با مشکل مواجه شوند، یعنی مثلا روی ۱۶۰ میلیون تومان وام مسکن حساب کرده‌اند، اما وقتی به بانک مراجعه می‌کنند متوجه می‌شوند که به دلیل انتقال وام از شهری به شهر دیگر، ۱۲۰ میلیون تومان به آن‌ها تعلق گرفته است. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.