چگونه با چند ایده ساده باغچه زیباتری داشته باشیم؟

بسیاری از افراد به پرورش و نگهداری از گل و گیاه علاقه دارند. اگر فضای مناسبی داشته باشید و به پرورش گیاهان نیز علاقه‌مند هستید، داشتن یک باغچه می‌تواند بسیار جذاب باشد و نشاط بخش زندگی‌تان شود. همان‌طور که کاشتن و نگهداری از گیاهان یا آنچه می‌کارید بسیار مهم است و مهارتی است که باید کسب کنید؛ داشتن ایده هایی برای زیباتر کردن آن و نظم دادن به باغچه‌تان می‌تواند زحمات شما را چندین برابر زیباتر نشان دهد و از طرفی شوق شما را برای نگهداری و رسیدگی به باغچه‌تان افزایش می‌دهد.

در این مقاله ایده هایی برای داشتن باغچه ای زیبا و جذاب به شما می‌دهیم به طوری که دیگر نخواهید از این حصار دوست داشتنی بیرون بیایید.

در این مقاله مروری بر سرفصل های زیر خواهیم داشت.:

  • مزیت‌های داشتن باغچه
  • چند ایده فانتزی برای تزیین باغچه‌تان
  • راهکارهایی برای رسیدگی به باغچه
  • چگونه از باغچه نگهداری کنیم؟

مزیت‌های داشتن باغچه

داشتن باغچه می‌تواند باعث سرگرمی و زیباتر شدن محیط زندگی‌تان شود. با این کار می‌توانید در روزهای پر استرس خود را آرام کنید. امروزه بیشتر ویلاها دارای یک باغچه و استخر هستند. داشتن باغچه تأثیر زیادی در زیبایی ویلا دارد. بیشتر کسانی که اهل پرورش گیاه و علاقه زیاد به گل و درخت دارند حتماً در خانه ی خود ی باغچه ی زیبا درست می‌کنند. بیشتر افراد فکر می‌کنند چون حیاط و خانه‌ی کوچکی دارند نمی‌توانند یک باغچه داشته باشند و باغچه حیاط ای که در یک حیاط کوچک درست می‌شود نمی‌تواند جای یک حیاط و باغچه بزرگ را بگیرد. درست کردن باغچه در حیاط به فضا بستگی ندارد اگر یک حیاط متوسط دارید که می‌توانید در آن چند گل و درخت بکارید یک فضای مناسب برای درست کردن باغچه هست. چون باغچه را در حیاط خود درست می‌کنید سعی کنید از گل‌ها و درخت‌های زیبا استفاده کنید تا باعث جذابیت خانه‌ی شما باشد.

باید در انتخاب گل و درخت‌ها نیز دقت کنید تا با توجه به آب و هوای مناطق خود گل و درخت را انتخاب کنید. یکی از خوبی ها و زیبایی‌های داشتن باغچه در حیاط این است که بیشتر روزها که هوا گرم است، به خاطر داشتن باغچه در حیاط می‌توانید زیر درخت‌ها و در باغچه ی خود در سایه بشینید.

باغچه در ویلا ها  تأثیر بسیار زیادی در زیبایی خانه دارد. اما باید بیشتر توجه کنید تا بهترین گل ها و درخت‌ها را در حیاط خود استفاده کنید. علاوه بر آن وجود گیاهان در محل زندگی، باعث کم شدن آلودگی شده و به سلامت شما کمک خواهد کرد.

ایران کشوری با چهار اقلیم متفاوت است. متفاوت بودن تغییرات آب و هوایی باعث می‌شود تا نیاز به دستورالعمل های متفاوتی برای تمیز کردن حیاط داشته باشیم. در اواسط اسفند به باغ و باغچه خود سر بزنید. قدری خاک بردارید اگر در دستانتان گلوله نشد یعنی رطوبت خاک، مناسب برای شخم و زیر ورو کردن است و درختان در انتظار حیاط تکانی هستند.

با درست کردن یک باغچه و نگهداری درست از آن می توانید نشاط و طراوت را به زندگی تان هدیه دهید.

چند ایده فانتزی برای تزیین باغچه تان

استفاده از لاستیک رنگ شده‌ای که با زنجیر از درخت آویزان شده است ایده جذاب و منحصر به فردی است که توجه هرکس را می تواند جلب کند. ضمن اینکه هزینه زیادی برایتان در پی نخواهد داشت.

استفاده از چکمه‌های رنگی پلاستیکی از آن دسته ایده‌های رنگی رنگی برای تزیین دکوراسیون باغچه است که روح و جان تازه ای به حیاط شما خواهد داد تا با هربار نگاه کردن به باغچه کوچک تان نهایت لذت را از زندگی ببرید.

درآوردن یک دوچرخه قدیمی از انبار و استفاده از آن به عنوان پایه ای برای نگهداری گل و گلدان هایتان هم‌زمان دو مزیت برایتان خواهد داشت؛ اول اینکه یادآور دوران خوش کودکی است، از سوی دیگر باغچه ای با طراوت را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

ساخت قفسه با الوارهای قدیمی یا جعبه‌های میوه که در کنار سایر وسایل دکوری مانند چراغ نفتی، زیبایی منحصر به فردی را پدید آورده‌اند. برخی گمان می‌کنند استفاده از بلوک‌های سیمانی محدود به ساخت دیوار می‌شود ولی شما می‌توانید با چیدمان آن‌ها مطابق شکل بالا با گرفتن کمترین فضا از حیاط کوچکتان زیبایی ویژه‌ای را به دکوراسیون باغچه خود تزریق کنید.

توجه کنید که چطور می‌توان از یک لوستر قدیمی به عنوان آویزی برای پیچک‌ها استفاده کرد. حقیقا طرح بی بدیلی برای تزیین دکوراسیون باغچه شما خواهد شد، فقط امتحانش کنید.

برای داشتن یک حیاط دل‌باز نیازی به داشتن چیزهای خاص نخواهید داشت. فقط کافی است از رنگ‌ها در فضای حیاط و باغچه استفاده  کنید و دکوراسیون باغچه خود کنید و از گیاهانی با گل‌های رنگارنگ استفاده کنید. برای گلدان هم نیازی به خرید نیست می‌توانید از سبد خالی گل‌هایی که برایتان هدیه آورده‌اند به عنوان گلدان استفاده کنید. فقط کافی است به اطرافتان بهتر و بیشتر دقت کنید.

شما به راحتی می‌توانید گل‌ها را در میان سنگ‌های کم‌عمق نیز پرورش دهید. شاید همین حالا هم چند سنگ در حیاط خانه داشته باشید که فضای خالی داخل آن‌ها برای کاشت کاکتوس یا گیاهان بیابانی کوچک کافی باشد، یا حتی می‌توانید چند سنگ یا صخره را در کنار هم قرار دهید تا یک باغ سنگی طبیعی کوچک ایجاد کنید.

اگر در حیاط منزل خود تنه بریده شده درخت دارید و می‌خواهید از دست آن راحت شوید، کافی است با ابزار مناسب سطح رویی تنه را به عمق مورد نیاز برداشته و فضای ایجاد شده را با خاک پر کنید. سپس گل مورد نظرتان را در آن قرار دهید. نکته مثبت این است وجود تنه باعث حفظ رطوبت می‌شود که این امر از آب دادن مکرر به گل هم جلوگیری می‌کند.

راهکارهایی برای رسیدگی به باغچه

هزینه‌های موجود برای زیباسازی کف باغچه نیز بسیار زیاد هستند. مثلاً می‌توانید از چمن‌های سبز روشن با قامت کوتاه استفاده کنید. یا از چمن‌های تیره تر با رشد سریع‌تر و قامتی بلندتر. همچنین بعضی از افراد ترجیح می‌دهند به جای چمن بیشتر کف باغچه را با سنگ یا چوب طبیعی بپوشانند که البته ظاهری نزدیک تر به طرح‌های مدرن دارد. برای رسیدگی و تزیین باغچه‌های مدرن حتماً لازم نیست به هرس همیشگی گل و گیاهانتان بپردازید یا چمن‌ها را مرتباً کوتاه کنید. این موضوع کاملاً بستگی به سلیقه و نظر شما دارد؛ اگر از باغچه‌ای پر حجم و شلوغ خوشتان می‌آید، اجازه بدهید چمن‌ها و گیاهان شما بیشتر رشد کنند. البته برای ایجاد ظاهری شیک در باغچه منزلتان از ترکیب دو گزینه نیز می‌توانید استفاده کنید. مثلاً قسمتی از باغچه‌ها را اصلاح کنید و قسمت دیگر را به حال خود رها کنید. خاصیت باغچه‌های مدرن در همین است که انعطاف پذیری بالایی در انتخاب شکل ظاهری باغچه دارند.

یکی از راه حل‌ها برای ایجاد فضای سبزی دلپذیر و دوست داشتنی در حیاط منزل، مشخص کردن دقیق خواسته‌تان از یک محیط باز و سرسبز است. برای این کار باید بدانید که چگونه می‌خواهید از فضای بیرونی منزلتان استفاده کنید. روش جذاب دیگر برای تزیین دکوراسیون حیاط با فضای سبز استفاده از رنگ‌های چیره و غالب است. این کار را هم می‌شود با گل و گیاه رنگارنگ کرد و هم با مبلمان راحتی مخصوص حیاط خانه. اگر مبلمان ساده برای حیاط دارید قرار دادن کوسن‌ها و بالشتک‌های رنگارنگ نیز می‌تواند این کار را به نحو احسنت برای شما انجام دهد. البته مسلماً بهترین روش برای داشتن حیاطی رنگارنگ استفاده از گل و گیاهان شکوفه دار و زیبا است. اما شاید تاثیرگذارترین روش برای تزیین باغچه حیاط، ایجاد راهروهایی باریک و جذاب از درب ورودی تا محل مورد نظر است. این کار مسلماً هر فردی را که برای اولین بار به خانه شما قدم می‌گذارد با شگفتی و هیجان بسیاری روبرو خواهد کرد. این کار یک مزیت بزرگ دیگر هم دارد که برای آن‌هایی که حیاط کوچکی دارند بسیار مناسب است. وقتی شخصی وارد حیاط منزلتان می‌شود بجای اینکه محیط را برانداز کرده و تصمیم به کوچکی و دلگیری حیاط منزلتان بگیرد، سریعاً جذب راهروی سبز ایجاد شده توسط شما می‌افتد و به طور کل موضوعات دیگر را فراموش می‌کند.

به یاد داشته باشید استفاده از اشکال مربعی و مستطیلی در دکوراسیون باغچه‌های مدرن لازم و ضروری است. توجه داشته باشید که حضور اشکال و محیط‌های مربعی و گوشه دار در باغچه های مدرن عامل اصلی در نامیدن یک سبک به اسم مدرن است. پس سعی کنید حتماً این موضوع را در طراحی باغچه‌تان عملی کنید. مؤثرترین روش برای تزیین حیاط‌های کوچک با عناصر طبیعی استفاده از سبک مدرن است. برای این کار کافی است همه چیز را در حالت کمینه نگه دارید و از دکوری‌ها و گیاهان رنگارنگ زیاد در اطراف باغچه‌تان استفاده نکنید. اگر خلاف این موضوع عمل کنید خیلی سریع محیط اطرافتان شلوغ و به هم ریخته به نظر خواهد آمد در نتیجه هر چه هزینه و وقت برای زیباسازی باغچه و حیاط خود انجام داده‌اید تلف خواهد شد. عوض آن باید تا می‌توانید به گیاهان قرار گرفته در باغچه خود رسیدگی کنید تا همیشه سرزنده، مرتب و زیبا به نظر آیند.

 چگونه از باغچه نگهداری کنیم؟

ابتدا از گیاهان بوته ای شروع می‌کنیم. در زمینه باغداری و پرورش گل و گیاه هیچ‌چیزی زیباتر از حیاطی تزیین شده با گیاهان استوایی وجود ندارد، بخصوص زمانی که از باغچه‌های عمودی استفاده می‌کنید به‌طوری‌که تمام دیوار توسط این گیاهان پوشش داده می‌شود. گیاهانی که در زیر مشاهده خواهید علاوه بر محیط‌های استوایی در آب و هوای مناطق معتدل مانند ایران نیز به خوبی پرورش می‌یابند. گیاهانی مانند آکوروس، کارکس (زنبق استوایی) ، گل شیپوری و بگونیا از جمله گیاهان مقاوم استوایی هستند و در برابر سرمای هوای مناطق کم ارتفاع ایران به زیستن خود ادامه می‌دهند. البته این گیاهان به آب زیادی برای رشد کردن نیاز دارند پس به این نکته نیز توجه داشته باشید.

اگر علاقه دارید در باغچه حیاط خود بیشتر از گیاهان درختی استفاده کنید به‌طوری که ارتفاع چندان بلندی هم نداشته باشند، بامبو بهترین گزینه پیش روی شما خواهد بود. بامبو گیاه تهاجمی نیست به این معنی که به محیط‌های اطراف خود پخش نمی‌شود بنابراین به داخل حیاط نفوذ نمی‌کند. در شکل زیر مشاهده می‌کنید که گیاه بامبو چقدر زیبا در زمینه دیوارهای سفید رنگ خود را بنمایش می‌گذارد. حتماً در اواخر پاییز یا اوایل زمستان یک بار برگ‌های پاییزی و شاخه‌های مرده را جمع‌آوری و تبدیل به مالچ یا کمپوست کرده اید، لازم است یک بار دیگر این کار را انجام دهید.

شاید متوجه نباشید اما در هر زمستان تعدادی از شاخه‌ها بر اثر سرما یا خشکی می‌میرند ولی سرپا می‌ایستند تا گیاه را در برابر سرما محافظت کنند. با گرم‌تر شدن هوا این شاخه‌ها نمایان‌تر و به زمین نزدیک‌تر می‌شوند یا می‌افتند. این شاخه‌ها را نیز قبل از شروع رشد و دیده شدن اولین جوانه‌ها باید هرس کنید.

اگر شما هم از این دسته علف‌ها یا بوته‌های وحشی و کوهی مقاوم به سرما در حیاطتان دارید و برای حفظ زیبایی منظر زمستانی خود کوتاهشان نکردید، بهتر است در حیاط تکانی این کار را انجام دهید. مطمئن باشید پس از مدت کوتاهی دوباره شروع به رشد خواهند کرد.

درختان کاج هرچند که زیبا هستند و همیشه‌سبز؛ اما کاشت بی‌رویه آن‌ها در محوطه، حیاط و باغچه باعث یکنواختی می‌شود. بهتر است در روز درخت کاری اگر قصد کاشت درختان جدید در محوطه را دارید کاج نباشند یا کاج به همراه دیگر درختان بومی منطقه خودتان باشند که خزان می‌کنند و پاییز زیباتری را به نمایش می‌گذارند.

بهار فصل رشد اکثر گیاهان است. گیاهان برای رشد سریع نیاز به مواد غذایی بیش‌تر و آبیاری بیشتری دارند. قبل از اضافه کردن هر نوع کود طبیعی یا شیمیایی بهتر است کمی از خاک را آزمایش کنید یا دوره‌های کود دهی خود را بررسی کنید. بهتر است از کمپوست های طبیعی ساخت خودتان استفاده کنید و سمت مواد شیمیایی نروید.

به شما پیشنهاد می‌کنم که عنصر آب را در طراحی محوطه آپارتمان تان فراموش نکنید. آب حس طراوت، تازگی و آرامش را برای ساکنان ساختمان شما به ارمغان خواهد آورد. انتخاب اینکه می‌خواهید به چه شکلی این کار را انجام دهید با شماست؛ یک حوض کوچک یا یک استخر یا حتی یک آب‌نمای جذاب و زیبا. صدای حرکت آب در جوی‌های روان در محوطه حیاط هم گزینه بسیار خوبی است. با توجه به سبک طراحی و مساحت فضایی که در اختیار دارید، یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کرده و تأثیر باورنکردنی آن را تجربه کنید.

استفاده از رنگ و المان های خاص و زیبا در باغچه، فضای بصری خوبی را ایجاد می کند.

در حفظ و نگهداری گیاهانتان دقت کنید و استفاده از المان‌های زیبایی را دست کم نگیرید، اگر با حوصله و دقت به نکات و اطلاعات اشاره شده عمل کنید، باغچه‌ای خیره کننده خواهید داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.