کوراندو ۲۰۱۸؛ بازنده جوان و خشن‌

مدتی است نسخه‌های در گمرک مانده «کوراندو نیو فیس پریمیوم پلاس» از انبار خارج شده و پای به خیابان‌های شهر گذاشته‌اند. خودرویی که درست در کلاس میتسوبیشی ASX قصد عرض اندام دارد آن هم با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان‌ اما آیا واقعا باید کوراندو ۲۰۱۸ را به سری ASX میتسوبیشی که هم‌اینک در مدل‌های تیپ۴ و ۲۰۱۸ نزدیک به ۵۶۰ میلیون قیمت دارند، ترجیح داد؟ خب اگر نمی‌دانید بد نیست خبردار شوید که ASX از بدو ورود به ایران توانسته بیش از هفت هزار دستگاه فروش کند. عددی که برای نسل فعلی کوراندو به زحمت به هزار دستگاه می‌رسد. بخشی از این فاصله به نام نازل سانگ‌یانگ و بخشی هم به طراحی متفاوت کوراندو برمی‌گردد.

کوراندو البته در گونه فیس‌لیفت هم در پس ASX قرار دارد گرچه برخی ویژگی‌هایش قابل تحسین است. این خودرو یکی از گزینه‌های متفاوت بازار است که قیمتی پایین‌تر دارد و ظاهرش خشن‌تر است. البته طراحی خودرو در گونه فیس‌لیفت زیاد تغییر نکرده اما مجموعه رخ خودرو به‌روز شده که نکته مناسبی است. در کوراندو جدید چراغ‌های جلو، پروژکتورهای جلو، سپر، جلوپنجره و کاپوت تغییر کرده است اما در دیگر قسمت‌ها مانند بخش عقبی همه‌ چیز بدون تغییر باقی‌مانده است. همچنین مجموعه‌ جدیدی از رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی هم در فهرست به‌روزرسانی‌های بیرونی این خودرو قرار دارند. در دیگر سو، میتسوبیشی ابدا هراسی از کوراندو ندارد. نسل سوم میتسوبیشی ای‌اس‌ایکس برای آن دسته از کسانی خلق شده که مایل نیستند مقولاتی چون فضا‌ و مقرون‌به‌صرفه بودن را در یک خودرو قربانی کنند. به‌روزرسانی‌هایی که در نسل فعلی ای‌اس‌ایکس صورت پذیرفته، ظاهر تهاجمی آن را به چراغ‌هایی شفاف‌تر و جلو پنجره‌ای پهن‌تر مجهز کرده است. ضمن آنکه، کاربرد ماهرانه کروم در جای‌جای بدنه ظاهر گیراتر و جذاب‌تری را برای آن به ارمغان آورده است. ‌ درون دهانه گلگیرها، رینگ‌های آلومینیومی ۱۸ اینچی جای گرفته‌اند که لاستیک‌هایی از جنس یوکوهاما و به ابعاد ۲۱۵/۶۰ آنها را پوشانده است و کاملاً نیز، با قد و قامت این کراس‌اوور ژاپنی تناسب دارند.

ممکن است ASX در بحث کابین قافیه را به کوراندو ببازد چرا که اتاق این کره‌ای جوان خطوط شاداب‌تری دارد. در داخل کوراندو ۲۰۱۸ صفحه آمپر از نو طراحی شده که امکان انتخاب شش رنگ مختلف را به راننده می‌دهد، غربیلک فرمان تغییر کرده و یک صفحه ‌نمایش ۷ اینچی هم برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو ارائه شده است. این در حالی است که فرم کابین ASX همچنان با نمونه ۲۰۱۲ یکسان است؛ گرچه در مجموع با توجه به دارا بودن مانیتور و سادگی طراحی، ارگونومی بهتری دارد.

در بخش موتور و فنی دو خودرو وضعیت مشابهی دارند گرچه وزن سبک‌تر و هماهنگی بیشتر باعث شده تا میتسو رقیب کره‌ای را از میدان به در کند. کوراندوی جدید با استفاده از یک موتور ۲۰۰۰ سی‌سی که توان تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و نیوتن‌متر گشتاور۱۹۷ را دارد در ایران عرضه می‌شود که قدرتی مشابه ASX را در اختیار راننده قرار می‌دهد. جعبه دنده شش سرعته اتومات سانگ‌یانگ که نوع تیپ ترونیک بوده قابلیت تعویض دنده به صورت دستی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد ولی راننده هرچقدر هم تلاش کند لذت سواری ای‌اس‌ایکس مخصوصا از طریق پدال‌شیفترها را تجربه نمی‌کند. در کنار سیستم چهار چرخ متحرک از این شاسی بلند کره‌ای خودرویی پر قدرت با رانندگی نرم و روان ساخته است. فرمان برقی و استارت دکمه‌ای از دیگر ویژگی‌های فنی نیوکوراندو به شمار می‌رود. در عین حال امکاناتی نظیر کروز کنترل، پوشش چرم صندلی و فرمان، سیستم پخش با شش بلندگو و آمپلی فایر، تنظیم برقی صندلی در شش حالت، گرم‌کن و سرد‌کن صندلی‌های جلو، گرم‌کن فرمان، نمایشگر پیشرفته با کامپیوتر سفری چندگانه، سانروف برقی و سیستم ورود بدون کلید به داخل خودرو برخوردار است.

به نظر می‌رسد خریداران ایرانی اگر بین آپشن و کیفیت سواری، روی مورد دوم تاکید کنند حتما سراغ ASX می‌روند ولی خب برخی‌ها هم هستند که آپشن را عزیزتر از جان می‌دانند. شما جزو کدام دسته‌اید؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.