۱۰ نکته کلیدی و مهم برای اجاره دادن خانه مبله

۱۰ نکته کلیدی و مهم برای اجاره دادن خانه مبله

امروز به‌واسطه تغییر سبک زندگی، مردم ترجیح می‌دهند سبک‌تر زندگی کنند و خودشان را از شر انبوه وسایل دست‌وپا گیر خلاص کنند تا راحت‌تر بتوانند جابجا شوند. از طرفی صاحبان خانه‌ها نیز سعی کرده‌اند در سال‌های اخیر عرضه را به تقاضا نزدیک کنند و خانه‌های خود را مبله اجاره دهند. همچنین تعداد بسیاری از افراد به دلایلی مانند مهاجرت، تغییر مکان زندگی، طلاق و… یک خانه با کلی وسیله روی دستشان می‌ماند و اینجاست که با اجاره دادن خانه به‌صورت مبله به فردی دیگر می‌توانند هم پرداخت هزینه برای اجاره انبار را حذف کنند و هم خانه خود را گران‌تر اجاره دهند. حال اگر آپارتمانتان را مدرن دکور کرده باشید، سود بیشتری از اجاره آن خواهید برد.

در این مطلب قصد داریم نکاتی را با شما در میان بگذاریم تا راحت‌تر بتوانید خانه خود را به‌صورت مبله اجاره دهید.

۱- یک آپارتمان مبله باید چه چیزهایی داشته باشد؟

یک آپارتمان مبله باید دست‌کم دارای موارد زیر باشد:

  • اتاق نشیمن مبله شده (حداقل یک مبل و میز)
  • موکت یا فرش
  • اتاق‌خوابِ دارای تختخواب
  • آشپزخانه مجهز به یخچال، اجاق‌گاز، آبگرمکن، ماشین لباسشویی و …
  • ظروف پخت‌وپز به تعداد کافی

۲- از مستأجر چه مدارکی بگیریم؟

اجاره‌دهندگان در زمان تحویل آپارتمان خود باید تمام مدارک شناسایی افراد را بررسی کنند و از هویت شخص مطمئن شوند.

۳- برای تعیین مبلغ اجاره چه چیزهایی را در نظر بگیریم؟

هزینه دریافت شده متناسب با مدت اقامت خواهد بود. پس در ابتدا مدت اقامت و هزینه‌ای که باید پرداخت شود را مشخص کنید تا مشکلی در ادامه نداشته باشید. با توجه به موقعیت آپارتمان و تجهیزات آن، رقم منصفانه‌ای به‌عنوان اجاره‌بها در نظر بگیرید. همچنین در برخی ایام که جابجایی‌ها  کمتر است مثل فصل زمستان، ناچار می‌شوید در قیمت‌ها تجدیدنظر کنید. انعطاف در تبدیل رهن و اجاره به هم باعث می‌شود که آپارتمانتان در همه فصول مستأجر داشته باشد. 

۴- قیمت‌ها را چطور پیدا کنیم؟

علاوه بر اینکه می‌توان به دفاتر مشاوران املاک مراجعه کرد، می‌توانید در سایت‌های مختلف شرایط اجاره آپارتمان و آپارتمان مبله را بررسی کنید و آن را با آپارتمان خودتان مقایسه کنید و قیمت‌گذاری کنید. منصف باشید و تخفیف بدهید.

۵- چطور خانه را تحویل مستأجر دهیم؟

شاید لازم باشد پیش از اجاره دادن آپارتمان از وسایل عکس بگیرید و این اسناد را به امضای دو طرف رسانده و ضمیمه  قرارداد کنید. لوله‌های آب و گاز و شیرآلات را بررسی کنید و مطمئن شوید نشتی ندارد. وضعیت در و پنجره‌ها را ببینید و برق‌کشی و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را دقیق بررسی کنید. وسایل موجود در خانه و آشپزخانه را بررسی کنید و از سلامت آن‌ها مطمئن شوید.

۶- آنچه ضروری نیست!

وجود تجهیزات صوتی همچنین لوازم‌خانگی مخصوص آشپزخانه مانند چرخ‌گوشت، میکسر، مخلوط‌کن یا توستر در آپارتمان ضروری نیست. بعضی از مستأجران اصلاً از وسایل آشپزخانه استفاده نمی‌کنند و خودشان وسایل پخت‌وپز مختصری همراه می‌آورند. بااین‌حال اگر وسایل اضافی دارید که در خانه به آن‌ها نیاز ندارید، مشکلی در ارائه این وسایل وجود ندارد.

۷- تنظیم قرارداد

معمولاً قراردادها از چند سال تا ۶ ماه قابل تنظیم است. امکان اجاره واحدها به‌صورت روزانه وجود ندارد. هنگام تنظیم قرارداد لازم است این موارد آورده شود:

  • تاریخ شروع و اتمام قرارداد؛
  • اطلاعات مکتوب درباره اجاره‌بها و پیش‌پرداخت؛
  • شرایط فسخ قرارداد از جانب صاحب‌خانه؛
  • شرایط جریمه مستأجر در صورت ترک زودتر از موعد خانه؛
  • وظایف و مسئولیت‌های مربوط به هزینه تعمیرات و خسارات

۸- کد رهگیری

برای اجاره دادن آپارتمان مبله،‌ در دفاتر مشاوره املاک قرارداد با کد رهگیری تنظیم کنید. در این قرارداد می‌توان لیست تجهیزات و ضمایم آپارتمان را هم آورد.

۹- درباره خسارت‌ها چطور با مستأجر به توافق برسیم؟

مبلغ اندکی را تا زمان تخلیه بابت ضمانت تأمین سلامت وسایل امانت نگه‌دارید. این پول اضافی کمک می‌کند آسیب بالقوه به اقلام متعلق به آپارتمان مبله پوشش داده شود. بهتر است آپارتمان خود را در برابر حوادث، آتش‌سوزی و … بیمه کنید.

به‌طورکلی، اگرچه هزینه‌های اجاره آپارتمان‌های مبله بیشتر است و قیمت‌ها شهر به شهر متفاوت است، اما برای بسیاری از افراد با توجه به مزایایی که خانه مبله با خود به‌همراه می‌آورد، ارزش پرداخت اجاره بیشتر را دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.