۲۰ توصیه‌ای که شما را در وبلاگ نویسی موفق می کند

بازاریابی اینترنتی - 20 توصیه‌ای که شما را در وبلاگ نویسی موفق می کند

در فضای اینترنت هزاران وبلاگ آموزشی، هنری، تفریحی و خلاقانه وجود دارد؛ شاید تصور کنید وبلاگ نویسی کار سختی است. چطور می توانیم وبلاگی داشته باشیم که توجه همگان را به خود جلب کند؟ چطور باید خوانندگان وبلاگ را جذب کنیم تا دوباره به صفحات ما سر بزنند؟ چطور باید مخاطبان وبلاگ را افزایش دهیم؟ برای ساخت وبلاگ و وبلاگ نویسی نکات و ترفندهای زیادی وجود دارد که به رونق کسب و کار شما کمک می کند. در ادامه با بلاگ دادزن همراه باشید تا چند نکته‌ی مهم را برای موفقیت در وبلاگ نویسی معرفی کنیم.

۱ . پلتفرم مناسبی برای وبلاگ نویسی انتخاب کنید

در اولین قدم باید یک پلتفرم برای وبلاگ نویسی انتخاب کنید. می توانید از پلتفرم‌هایی چون وردپرس، تامبلر، تایپ پد و بلاگر استفاده کنید که به صورت رایگان در اختیار وبلاگ نویسان هستند. تمام این پلتفرم‌ها، تم‌های آماده‌ی زیادی دارند که می‌توانید آن‌ها را برای اهداف خود شخصی سازی کنید و در مسیر وبلاگ نویسی قدم بردارید. اگر با کارکرد این پلتفرم‌ها آشنایی ندارید از ویدئوهای آموزشی موجود در اینترنت استفاده کنید. برای مثال، آموزش کار با وردپرس در سایت‌های مختلف موجود است.

۲ . وبلاگ و سایتتان یکپارچه باشند

وبلاگ و محتوایی که در آن درج می کنید، باید با وب سایت موردنظرتان هماهنگ و یکپارچه باشد تا بهینه سازی موتورهای جست و جو به خوبی انجام گیرد و محتوای وبلاگ توسط موتورهای جست و جو بالا بیاید. سئو یا بهینه سازی موتورهای جست و جو، به محتوای وبلاگتان وابسته است. اگر نمی‌توانید وبلاگی یکپارچه داشته باشید یا یک توسعه دهنده‌ی وب برای مدیریت آن استخدام کنید، به سراغ یک پلتفرم وبلاگ رایگان بروید و در میان محتوای خود، لینک‌هایی از وب سایت اصلی را بگنجانید.

۳ . یک موضوع خاص برای وبلاگ انتخاب کنید

وقتی به دنبال انتخاب موضوع وبلاگ هستید، سعی کنید موضوعی انتخاب کنید که خوانندگان و موتورهای جست و جو تمایل بیشتری به آن دارند؛ موضوعی که مورد علاقه هر دو طرف باشد. نباید مطالب وبلاگتان خیلی عمومی باشد. روی یک موضوع خاص متمرکز شوید و روی آن تأکید زیادی کنید. جایگاه خود را پیدا کنید و سعی کنید از موضوع اصلی منحرف نشوید.

۴ . درباره هر آنچه دوست دارید، بنویسید

یکی از نکاتی که در وبلاگ نویسی باید به آن توجه کنید این است درباره چیزی که به آن علاقه دارید بنویسید، در غیر این صورت، هیچ رغبتی به نوشتن نخواهید داشت. اگر علاقه و اشتیاق لازم را نداشته باشید، محتوای خوب و جذب کننده‌ای تولید نخواهد شد، پس به دنبال موضوعی باشید که با آن احساس صمیمیت دارید و تنها در مورد آن بنویسید. برای مثال، اگر موزه دار هستید، موضوع وبلاگتان درباره موزه داری، موزه‌های بزرگ دنیا و وسایل عتیقه باشد. اگر در حوزه تئاتر مشغول هستید، درباره تئاتر بنویسید و برنامه‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

۵ . مطالب ارزشمند را در وبلاگتان درج کنید

اگر محتوای مورد علاقه مخاطبان را منتشر نکنید، هیچ موفقیتی درزمینهٔ ی وبلاگ نویسی نصیبتان نخواهد شد. مطالبی را در اختیار مخاطبان قرار دهید که به آن علاقه دارند و در جست و جوهای اینترنتی خود به دنبال آن هستند. انتشار مطالب ارزشمند از جمله نکاتی است که باید در تولید محتوا به آن توجه کنید. اگر محتوای تولیدی شما به قدر کافی برای مخاطب جذاب نباشد، دیگر تمایلی به دنبال کردن وبلاگ شما نخواهد داشت. در مورد مطالبی که ارائه می کنید، خوب فکر کنید و چیزی منتشر کنید که خوانندگان به دنبال آن هستند.

۶ . وبلاگ را تبلیغ کنید

نباید انتظار داشته باشید یک وبلاگ بسازید و بدون هیچ تبلیغ و بازاریابی، مخاطبان زیادی به دست آورد. باید برای معرفی و تبلیغ وبلاگ، تمام تلاش خود را به کار بگیرید و از راه‌های مختلف به دنبال جذب مخاطبان بیشتر باشید. می توانید با بلاگرها وارد رابطه شوید و از آن‌ها بخواهید شما را معرفی کنند یا با درج نظرات ارزشمند در دیگر وبلاگ‌ها، توجه مخاطبان و سایر بلاگرها را جلب کنید. می توانید برای شناساندن وبلاگ خود به سراغ موتورهای جست و جو هم بروید و درباره موضوعاتی بنویسید که مورد توجه مخاطبان است. از هر روشی می توانید استفاده کنید، مهم این است برای تبلیغ وبلاگ خود وقت بگذارید. هیچ بهانه‌ای برای تبلیغ نکردن وبلاگتان، قابل قبول نیست.

۷ . مخاطبان را به تعامل تشویق کنید

مخاطبان وبلاگتان را تشویق کنید با شما و دیگر خوانندگان، تعامل برقرار کنند و در بخش‌های مختلف وبلاگ مشارکت داشته باشند. از مخاطبان خود درخواست کنید نظراتشان را درباره مقالات مختلف بیان کنند. اگر امکان دارد، آن‌ها را به مشارکت و تعامل بیشتر مجاب کنید. سؤالات و نظرات آن‌ها را دریافت کنید و پاسخشان را بدهید. معمولاً افراد تمایل دارند نظرات خود را با دیگران مطرح کنند و با هم درباره یک موضوع، تعامل داشته باشند. سعی کنید رفتار دوستانه‌ای با آن‌ها داشته باشید و هیچ وقت از برقراری ارتباط با دیگران نترسید.

۸ . امکان درج نظر برای مخاطبان را فراهم کنید

باید امکانی فراهم کنید تا نظر دادن برای خوانندگان وبلاگ آسان شود. معمولاً مخاطبان به دلایل زیادی، برای درج نظر در وبلاگ رغبت ندارند. برای مثال، ثبت نام و لاگین در وبلاگ، دشوار و زمان بر است یا در مورد موضوعاتی می نویسید که مخاطبان تمایل ندارند درباره آن صحبت کنند. کامنت گذاشتن را برای مخاطبان آسان کنید و بخش مربوط به نظرات را در دسترس آن‌ها قرار دهید. در مورد موضوعاتی بنویسید که مردم تمایل دارند درباره آن نظر بدهند. وقتی مخاطبان بتوانند در وبلاگ شما با دیگران تعامل برقرار کنند، قطعاً دوباره به وبلاگتان سر می زنند.

۹ . به نظرات و پیام‌های منفی توجه نکنید

شاید در وبلاگ خود، پیام منفی و ناخوشایندی از جانب مخاطبان دریافت کنید. نباید بگذارید این پیام‌ها باعث ناامیدی‌تان شود و شما را از وبلاگ نویسی دور کند. کامنت های منفی را به آسانی حذف کنید یا خیلی محترمانه به آن‌ها پاسخ دهید. خود را برای نظرات منفی آماده کنید و در مقابل آن‌ها رفتار صحیحی نشان دهید.

۱۰ . اعتماد به نفس داشته باشید

شاید وبلاگ شما به جایی برسد که هر ماه بیش از هزار مخاطب داشته باشید، در این شرایط اعتماد به نفس خود را برای نوشتن از دست ندهید. باید با این ترس و اضطراب مقابله کنید. قطعاً دلیل خاصی وجود دارد که شما مخاطبان زیادی دارید، پس به توانایی‌های خود اعتماد کنید و به نوشتن مطالب جذاب ادامه دهید.

۱۱ . از تصاویر جذاب استفاده کنید

معمولاً مخاطبان به تصاویر موجود در وبلاگ‌ها علاقه دارند. همیشه وبلاگ‌های خلاقانه و هنری در سراسر دنیا، در مطالب خود از تصاویر زیادی استفاده می کنند. دلیل علاقه‌ی خوانندگان به تصاویر این است که می‌خواهند به سرعت از مطالب وبلاگ سر در بیاورند. علاوه بر آن، به‌کارگیری تصاویر سبب می شود متن‌های بلند، خسته کننده به نظر نرسد. وقتی در وبلاگ به صورت خلاقانه مطلب می نویسید، تصاویر نقش برجسته‌ای در ارائه‌ی محتوا خواهند داشت، پس تا جای ممکن از تصاویر جذاب استفاده کنید تا توجه مخاطبان را جلب کنید.

۱۲ . خواندن مطالب را تسهیل کنید

مطالعات نشان می دهد خوانندگان وبلاگ و سایت‌ها پیش از خواندن سطر به سطرِ مطالب، آن را اسکن می کنند. پس اگر بتوانید خواندن مطالب را سریع‌تر و راحت‌تر کنید، توجه مخاطبان را جلب خواهید کرد. در هر جایی از مطلب، از فهرست‌ها، نقل قول‌ها و دیگر موارد استفاده کنید. مطالب شما از نظر بهینه سازی موتورهای جست و جو، باید ۲۵۰ کلمه داشته باشد. بهتر است همیشه مطالبتان همین تعداد کارکتر را داشته باشد، مگر این که نیاز به درج مطلبی جامع و طولانی باشد. البته باید در مطالب طولانی، با دسته بندی و به کارگرفتن عنوان‌های مناسب، خواندن مطالب را برای مخاطبان آسان‌تر کنید.

۱۳ . برای مطالب خود عناوین جذاب و مناسب انتخاب کنید

زمانی که به دنبال تولید محتوا هستید، عنوانی جذاب، مناسب و تأثیرگذار انتخاب کنید که بیشتر کاربران در موتورهای جست و جو به دنبال آن هستند. باید عنوانی انتخاب کنید که علاوه بر جلب توجه مخاطب، او را به خواندن ادامه مطلب ترغیب کند و کنجکاوی او را برانگیزد.

۱۴ . هر روز وبلاگتان را به‌روزرسانی کنید

وبلاگ همانند روزنامه یا مجله‌ی آنلاین است، به همین خاطر، مخاطبان انتظار دارند به‌طور منظم به‌روز شود و مطالب جدیدی در آن قرار گیرد. حداقل هر هفته دو مطلب در وبلاگتان قرار دهید. البته بهترین کار این است هر روز پست جدید بگذارید؛ خصوصاً اگر بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) و افزایش بازدید مخاطبان برایتان مهم است. در غیر این صورت، همیشه مطالب جدید داشته باشید و وبلاگ را برای مدت طولانی به حال خود نگذارید. اگر قصد سفر دارید، مطالب وبلاگتان را زمان بندی کنید تا در مدتی که نیستید هم وبلاگ به‌روزرسانی شود و مطالب در ساعت و روز مشخص منتشر شود.

۱۵ . وبلاگتان را خیلی شلوغ نکنید

از شلوغی و بهم ریختگی وبلاگتان جلوگیری کنید. وقتی وبلاگی می‌سازید، چه وبلاگ را از ابتدا طراحی کنید یا از پلتفرم‌های رایگان بهره ببرید، در هر صورت سادگی طراحی را مدنظر قرار دهید. وقتی صفحه وبلاگتان سرشار از متن و عکس و امکانات بدرد نخور باشد، تنها مخاطبان را سردرگم می کند. باید صفحه‌ی وبلاگ را به گونه‌ای طراحی کنید که برای مخاطب جالب و خوشایند باشد، این کار سبب می شود مخاطبان دوباره به وبلاگتان سر بزنند.

۱۶ . از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

می توانید از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ و پیشرفت وبلاگ خود استفاده کنید. لینک وبلاگتان را در شبکه‌های اجتماعی قرار دهید و دنبال کنندگان را از جدیدترین پست‌های وبلاگ مطلع کنید. در شبکه‌های اجتماعی ابزارهایی وجود دارد که با بهره‌مندی از آن‌ها می توانید پیام‌هایی برای مخاطبان ارسال کرده و آن‌ها را از به‌روزرسانی وبلاگ خود مطلع کنید.

۱۷ . به آمار بازدید وبلاگ توجه کنید

از طریق ابزارهای مختلف می توانید بفهمید مخاطبان، چطور به وبلاگ شما رسیده‌اند و از طریق جست و جوی چه کلماتی، مطالب شما را پیدا کرده‌اند. با استفاده از این آمار، می توانید محتوای وبلاگ را براساس نیازها و علایق مخاطبان، آماده کنید. بهتر است از منابع مختلفی استفاده کنید تا دریابید مخاطبان به دنبال چه موضوعاتی هستند. اگر برای معرفی وبلاگ در تبلیغات آنلاین هزینه کرده‌اید، استفاده از این آمار به شما کمک می کند میزان تأثیرگذاری تبلیغات و نرخ بازگشت سرمایه را پیدا کنید و به این نتیجه برسید تبلیغ برای شما مؤثر بوده یا نه. به این آمار و ارقام وب توجه کنید تا مطمئن شوید وبلاگتان به‌اندازه‌ی کافی قدرتمند است و در مسیر درستی قرار دارد.

۱۸ . دنبال کردن وبلاگ را آسان‌تر کنید

با اضافه کردن دکمه‌هایی برای دنبال کردن وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی، مخاطبان را تشویق کنید. اگر این دکمه‌ها و لینک‌ها در دسترس مخاطبان باشد، با احتمال بیشتری از آن استفاده خواهند کرد.

۱۹ . روابط صمیمانه‌ای برقرار کنید

در میان مطالب وبلاگ درباره خودتان هم بنویسید تا مخاطبان احساس صمیمیت بیشتری با شما کنند. اغلب مخاطبان تمایل دارند افراد را دنبال کنند نه شرکت‌ها و برندها. توصیه می کنیم بخشی با عنوان “درباره‌ی من” در وبلاگ قرار دهید و درباره‌ی خودتان توضیح دهید و عکسی هم از خود برای مخاطبان بگذارید. بدین ترتیب، روابط صمیمانه‌تری را تجربه خواهید کرد و احتمال وفاداری مخاطبان و این که دوباره به وبلاگتان سر بزنند، بیشتر می شود.

۲۰ . تمام مطالب را قبل از ارسال، ویرایش و بازبینی کنید

پیش از این که مطلب تولید شده را منتشر کنید، آن را چند بار بخوانید و غلط‌های املایی و نگارشی‌اش را تصحیح کنید. غلط‌های املایی باعث می شود از ارائه‌ی مطلب خلاقانه باز بمانید و از نظر بهینه سازی موتور جست و جو نیز دچار مشکل شوید. قبل از این که مطلبی منتشر کنید، آن را چندین بار بررسی کنید.

منبع: Theguardian

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.