دلالان خودرو را شناسایی کنیم

بالا بودن عمر مصرف ماشین در ایران باعث می شود تعداد معاملات ماشین دست دوم به شدت بالا برود و خودروها به کرات دست به دست شوند و همین معاملات است که به دلال ها اجازه وارد شدن می دهد تا در این میان سود کسب کنند. دلالان بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم، ماشین را به قیمت حداقلی خریداری می‌کنند و به بالاترین قیمت ممکن می‌فروشند. بارها اتفاق افتاده که دلالانی که هدف‌ کلاه‌بردادی دارند، از طریق دستکاری کیلومترشمار، پنهان‌کاری رنگ‌شدگی و سابقه تصادف خودرو و راه‌های غیرقانونی دیگر مشتریان را فریب داده و  کسب سود کرده‌اند. یا اینکه حتی با بزرگ‌نمایی معایب یک خودرو، آن را بسیار زیر قیمت از مالک خریداری کرده‌اند.

به همین دلیل عموما به مردم توصیه می‌شود که با دلالان وارد معامله نشوند و حتی‌الامکان  خودرو را از دست مصرف‌کننده خریداری کنند. البته برخی دلالان حتی خودرو را نمی‌خرند. بلکه تنها از طریق ارتباطات در زمانی کوتاه اقدام معامله‌ای میان خریدار و فروشنده جوش می‌دهند و از این فعالیت کاذب، سور به دست می‌آورند. دلالی در بازار نسبت به  دیگر حوزه‌های اقتصادی عیان‌تر و بنابراین تا حدودی قابل شناسایی است.

از مواردی که باید به آن دقت شود، اسناد مالکیت و تعداد بنچاق‌های یک خودرو است. خودرویی که از کمپانی خریده می‌شود، فقط یک سند برگ سبز دارد. اما خودرویی که دست به دست چرخیده است دیگر سندش تک‌برگ نیست و چندین سند دارد و باید در هنگام خرید آن دقت بیشتری به خرج داد. هم‌چنین خودرویی که از آخرین معامله آن مدتی کوتاه گذشته یا خودروهای قولنامه‌ای را نیز خریداری نکنید چرا که احتمالا دست دلال بوده یا هستند.

 

اگر خودرو بسیار بالاتر از قیمت بازار و ارزش واقعی آن آگهی شده، احتمالا پای دلال در میان است. تمجیدهای اغراق‌آمیز، ناچیز و بی‌اهمیت شمردن معایب خودرو و تحت فشار قرار دادن خریدار از دیگر ترفندهای دلالان است. تصادفات منجر به ضرب‌دیدگی شاسی، چپ‌شدگی خودرو، حتی اگر بسیار واضح باشد، توسط دلال به‌عنوان یک لکه رنگ معرفی می‌شود تازه این در صورتی است که سابقه تصادف خودرو به طور کلی توسط دلال پنهان نشده باشد. اگر فروشنده بیش از اندازه از خودرو تعریف می‌کند، شک کنید. گاهی با همین تعاریف و ترفندها ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که برای یک خودروی کارکرده چیزی معادل قیمت صفر آن بپردازید.

 

در حالی که هنگام خرید خودرو رفتار دلال برعکس است. یعنی با بزرگ‌نمایی آثار تصادف و ایرادات، قیمت‌ بسیار پایین و بدون مبنای کارشناسی به فروشنده تحمیل میکند و زیر قیمت خودرو را می‌خرد. از دیگر موارد شایعی که در معامله با دلالان رخ داده است، انتخاب کارشناس هم‌دست برای فریب خریدار است. به این شکل که فردی با لباس صافکاری در اطراف حضور پیدا می‌کند و دلال او را برای کارشناسی خودرو به شما پیشنهاد می‌کند. در حالی که صافکار از قبل با وی هماهنگ است و گفته‌های او را تکرار می‌کند. بنابراین همیشه کارشناس مورد اعتماد خود را برای بررسی خودرو خبر کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.