با انواع مختلف زنجیرچرخ آشنا شوید

رانندگی در جاده‌های برفی و یخ‌زده همواره نیازمند به همراه داشتن امکانات و تجهیزات مناسب است که بدون شک زنجیرچرخ یکی از مهم‌ترین این تجهیزات است. به هنگام تردد از محورهای برف‌گیر و همچنین در شرایطی که جاده یخ‌زده یا لغزنده است استفاده از زنجیر چرخ به‌منظور جلوگیری از حوادث احتمالی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین در فصول سرد و به‌خصوص در هنگام تردد در محورهای برف‌گیر همیشه زنجیرچرخ را به‌همراه داشته باشید. زنجیرچرخ انواع مختلفی دارد که ما در این مطلب به معرفی و نحوه استفاده از مدل‌های مختلف آن می‌پردازیم.

برای تهیه زنجیرچرخ باید بدانید که کدام مدل برای خودروی شما مناسب است. درنتیجه ابتدا باید از اندازه رینگ و نوع لاستیک خودروی خود آگاهی داشته باشید. این اطلاعات را می‌توانید به‌راحتی از اعدادی که روی دیواره لاستیک درج شده است بدست آورید. به‌عنوان مثال ترکیبی از اعداد مانند ۱۸۵/۶۵ R14 روی لاستیک درج شده است. سه عدد سمت چپ نشان‌دهنده پهنای لاستیک به میلی‌متر است. بلافاصله بعد از اسلش دو عدد دیگر دیده می‌شود که نشان‌دهنده ارتفاع دیواره جانبی لاستیک است. و در نهایت R14 به معنی رینگ سایز ۱۴ است. پس شما ابتدا باید اندازه لاستیک خودرویتان را به این صورت بخوانید و بعد از آن برای خرید زنجیر چرخ مناسب اقدام کنید.

انواع زنجیر چرخ
زنجیرچرخ‌های مختلفی در بازار وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پیش از اینکه اقدام به خرید زنجیرچرخ کنید، با انواع مختلف آن آشنا شوید.

زنجیرچرخ‌ معمولی
با اطمینان می‌توان گفت این نوع از زنجیرچرخ متداول‌ترین نوع زنجیرچرخی که مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس این زنجیرچرخ‌ها از فلز بوده و از مقاومت و ماندگار خوبی برخوردا هستند. همچنین قیمت این نوع از زنجیرچرخ‌ها نسبت به مدل‌های دیگر پایین‌تر است. طراحی این زنجیرچرخ به این شکل است که ۲ زنجیر طولی در طرفین وجود دارد و تعدادی زنجیرهای کوتاه‌تر به‌صورت عرضی این دو زنجیر را به هم متصل کرده‌اند و در انتهای دو زنجیر طولی قلاب‌هایی برای بستن زنجیر وجود دارد. (عکس اصلی مطلب مربوط به زنجیرچرخ معمولی است)

زنجیرچرخ ضربدری (زنبوری)
این نوع از زنجیرچرخ نیز از جنس فلز بوده و تاحدودی شبیه به زنجیرچرخ‌های معمولی است، با این تفاوت که طراحی آن اندکی با مدل معمولی متفاوت است. در این نوع از زنجیرچرخ، تکه‌های کوتاهی از زنجیر در وسط زنجیرچرخ، زنجیرهای عرضی را به هم متصل کرده است و به دلیل شکل ظاهری، به آن‌ها زنجیرچرخ‌های ضربدری گفته می‌شود. گفته می‌شود که این زنجیرچرخ به خاطر ظریف‌تر بودنش نسبت به زنجیرچرخ معمولی فشار کمتری را به جلوبندی خودرو وارد می‌کند.


زنجیر چرخ ضربدری (زنبوری ) رینگ 13

زنجیرچرخ تسمه‌ای یا کمربندی
نوع دیگری از زنجیرچرخ وجود دارد که به آن زنجیر چرخ تسمه‌‌ای می‌گویند. این نوع زنجیرچرخ به نسبت زنجیرچرخ پلیمری از استقبال کمتری برخوردار است. عملکرد آن هم به این صورت است که معمولا در تکه‌های دو یا سه‌تایی به دور لاستیک بسته می‌شوند.

زنجیر چرخ طسمه ای

زنجیرچرخ پلیمری یا ژله‌ای
این زنجیرچرخ‌ها نیز از استقبال نسبتا خوبی بین مردم برخوردار هستند و برای کسانی که حوصله بستن زنجیر چرخ‌های معمولی را ندارند گزینه مناسبی به نظر می‌رسند. البته زنجیرچرخ‌های پلیمری قیمت بالاتری نیز دارند. زنجیرچرخ‌های پلیمری در بسته‌بندی‌های بسیار شیکی در بازار موجود هستند و همین قضیه در فروش آن‌ها بی‌تأثیر نیست. بستن این نوع زنجیرچرخ هم بسیار راحت است و تنها کافیست آن‌ها را به دور لاستیک خودرو قرار داده و به وسیله بست‌هایی که دارد زنجیرچرخ را محکم کنید. بد نیست بدانید که نصب زنجیرچرخ‌های پلیمری بر روی رینگ‌های اسپرت بسیار راحت‌تر از رینگ‌های فولادی معمولی است. مزیت زنجیرچرخ‌های پلیمری نسبت به زنجیرچرخ‌های معمولی نیز در راحتی نصب و جلوگیری از آسیب احتمالی به لاستیک‌ها و گلگیر است.

زنجیرچرخ‌ پارچه‌ای
مدل دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد زنجیرچرخ پارچه‌ای است. در واقع به این مدل نمی‌توان زنجیر‌چرخ گفت ولی به واسطه عملکرد آن در این دسته قرار می‌گیرد. جنس این مدل از پارچه خاصی است که به نسبت کارایی‌اش قیمت بالایی دارد و البته محبوبیت چندانی نیز ندارد. همچنین این نوع زنجیرچرخ برای طی کردن مسافت‌های طولانی مناسب نیست و بیشتر برای مواقع اضطراری کاربرد دارد. پس اگر قرار است مسیری طولانی را طی کنید این زنجیر چندان به کارتان نمی‌آید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.