بررسی مهم‌ترین رخدادهای تاریخچه شرکت تسلا

قدمت خودروهای الکتریکی به اواخر قرن نوزدهم بازمی‌گردد. با این حال ایده استفاده از الکتریسیته برای نیروبخشیدن به خودروها تا اواخر دهه نود قرن بیستم زیر سایه سلطنت پیشرانه‌های درونسوز فراموش شد. با آن که خودروسازان قدیمی و برندهای نوظهور متعددی از اوایل این دهه به توسعه و تولید خودروهای الکتریکی و یا هیبریدی پاک مشغول شدند، هیچ نامی در طول سه دهه اخیر به اندازه تسلا در این عرصه شهرت نیافته‌ است. برندی که پیشرفتش ساخته و پرداخته ذهن کارآفرینی به نام ایلان ماسک است که پروژه‌های مهمی را از اواسط دهه نود میلادی در جهان تکنولوژی کلید زده است. با «دادزن» همراه باشید تا با مهم‌ترین رخدادهای تاریخچه نه چندان طولانی برند تسلا آشنا شوید.

۲۰۰۳

مارتین ابرهارد (تصویر مقابل) و مارک تارپنینگ تحت تاثیر شکست پروژه EV1 جنرال موتورز، تسلا را برای ساخت و توسعه تکنولوژی خودروهای الکتریکی تاسیس کردند.

۲۰۰۴

ایلان ماسک به عنوان سرمایه‌گذار اصلی شرکت نوظهور به تیم تسلا پیوست و از فورویه ۲۰۰۴، به عنوان عضو هیات مدیره مشغول به کار شد. چندی بعد پروژه ساخت اولین خودروی تسلا کلید می‌خورد.

۲۰۰۶

موج جدید سرمایه‌گذاری و تزریق سرمایه به شرکت توسط ایلان ماسک هدایت می‌شود و مدیران سابق شرکت‌هایی همانند گوگل و ای بی نیز در تسلا سرمایه گذاری می‌کنند.

۲۰۰۸

اولین محصول تسلا با نام رودستر عرضه شد. این خودروی تماماٌ الکتریکی بر روی پلتفرم نسل دوم لوتوس الیزه شکل گرفت و به لطف قدرتی معادل ۲۴۸ تا ۲۸۸ اسب‌بخار، توانایی شتابگیری از صفر تا صد کیلومتر برساعت را در ۳٫۹ ثانیه دارد. این خودرو اولین محصول تماماً الکتریکی با برد موثری بیش از ۳۲۰ کیلومتر است.

۲۰۰۹

مدل رودستر در اکتبر ۲۰۰۹ در استرالیا توانست رکورد طی مسافت ۵۰۱ کیلومتر با یک بار شارژ را ثبت کند.

۲۰۱۰

تیراژ رودستر به ۱۰۰۰ دستگاه می‌رسد و یک سری تغییرات کلی برای بهبود ظاهر و عملکرد این خودرو انجام می‌گیرد. رودستر تا سال ۲۰۱۲ در خط تولید می‌ماند. همکاری با مرسدس بنز برای توسعه مدل الکتریکی کلاس A با نام E-CELL به ثمر می‌نشیند و این مدل راهی بازار می‌شود. تسلا حالا درساخت موتورهای الکتریکی خودرو خودکفا شده است.

۲۰۱۲

اولین محصول تماماً جدید تسلا با نام مدل S معرفی می‌شود. این سدان لوکس اسپرت، با تلفیقی از تکنولوژی‌های جدید و طراحی آیرودینامیک بردی معادل ۵۳۹ کیلومتر دارد. از ابتدای عرضه تا کنون، نرم‌افزار و سخت‌افزار این مدل به‌روزرسانی شده و در بهترین مدل یعنی سری P90D و در حالت Ludicrous، شتاب صفر تا صدی بین ۲٫۳ تا ۲٫۸ ثانیه ثبت می‌شود. در این سال کانسپت مدل X نیز معرفی می‌شود.

۲۰۱۳

همکاری تسلا با تویوتا جهت عرضه نسل دو تویوتا RAV4 EV. همکاری با دایملر بنز نیز ادامه می‌یابد و مدل‌های الکتریکی کلاس B و اسمارت نیز عرضه می‌شوند.

۲۰۱۵

کراس اور جدید تسلا با نام مدل X معرفی می‌شود. درهای عقب مدل X رو به بالا باز می‌شوند و ایده کلی کابین این خودرو نیز در حقیقت ادامه دهنده راه مدل Sاست و بیشتر تنظیمات از طریق صفحه نمایشگر بزرگی که در مقابل راننده است انجام می‌گیرد. قابلیت پیمایش مدل X بین ۳۸۱ تا ۴۷۵ کیلومتر است و در سری P90D شتاب صفر تا صد در کمتر از ۲٫۹ ثانیه ثبت می‌شود. قیمت پایه این خودرو چیزی در حدود ۹۷ هزار دلار است.

۲۰۱۶

سومین محصول تسلا با نام مدل ۳ معرفی می‌شود و از همان روز حدود ۳۲۵ هزار نفر برای خرید این خودرو ثبت نام می‌کنند. این رقم تنها یک سال بعد به ۴۵۵ هزار دستگاه می‌رسد. تولید مدل ۳ به طور رسمی یک سال بعد آغاز می‌شود. این خودروی خانوادگی کوچک، قرار است تا قیمتی به مراتب ارزان‌تر از مدل S داشته باشد و به لطف برد ۵۰۰ کیلومتری، برای عامه مردم قابل استفاده باشد. در نهایت قیمت پایه این خودرو ۳۵ هزار دلار اعلام می‌شود.

۲۰۱۷

پیش نمونه محصول جدید تسلا با نام Semi معرفی می‌شود. این کشنده-کامیون براساس متعلقات فنی مدل ۳ شکل گرفته و قرار است با بردی بین ۴۸۰ تا ۸۰۵ کیلومتر در سال ۲۰۲۰ عرضه شود. علاوه‌براین، پیش نمونه مدل جدید رودستر همزمان با مدل Semiبه همگان معرفی می‌شود. خودرویی که قرار است شتاب صفر تا صدی زیر ۱٫۹ ثانیه داشته باشد و از نظر حداکثر سرعت نیز به بیش از ۴۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد.

۲۰۱۸

تسلا رودستر شخصی ایلان ماسک توسط موشکSpaceX Falcon در ماه فوریه به فضا فرستاده می‌شود تا در مدار زمین قرار گیرد.

۲۰۱۹

چهارمین محصول تسلا با نام مدل Y که یک کراس اور کوچک است معرفی می‌شود. پلتفرم این خودرو با مدل ۳ مشترک است و مدل پایه آن ۳۹ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است. رقبای اصلی مدل Yمحصولاتی همانند مرسدس بنز EQC و جگوار I-Paceهستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.