دست بالاتر در هاچ‌بک‌های همسایه

این یک اصل اقتصادی است که مردم دوست دارند ارزان‌تر بخرند، خوب‌‌تر بخرند و حتی اگر جا داشت، بیش‌تر هم بخرند. یعنی دوست دارند خودروهایی ارزان، ولی با کیفیت بالاتر بخرند. البته این منطق اقتصادی در مورد خودروسازها متفاوت است، آن‌ها دوست دارند کمی گران‌تر بفروشند، و البته با کیفیت کم‌تر، دراین‌صورت سود بیش‌تری نصیب‌شان خواهد شد. ترکیب این دو منطق، کمک می‌کند درک کامل‌تری از وضعیت خرید خودرو توسط مردم و فروش آن توسط خودروسازها داشته باشیم. در حوزه فروش و عرضه هاچ‌بک‌ها، این تقابل منطق‌های اقتصادی به‌شدت خودش را نشان می‌دهد، زیرا این خودروها جزو ارزان‌ترین‌ها در بازار هستند و طبقات متوسط و پایین جامعه، اقبال زیادی به این خودروها نشان می‌دهند. در این حوزه، تیبا۲ تبدیل به هاچ‌بکی شده است که با وجود قیمت نسبتاً مناسبی که دارد، رقبایی هم پیش روی خودش می‌بیند؛ پراید ۱۱۱، برلیانس H220 و ام‌وی‌ام ۱۱۰S.

مقایسه با پراید ۱۱۱
مقایسه تیبا ۲ با پراید ۱۱۱ را باید یک مقایسه خانوادگی در خود سایپا دانست. وقتی به بازار خرید و فروش خودروها می‌رویم، یکی از رقبای سنتی تیبای هاچ‌بک پراید ۱۱۱ است و یکی از سؤالات رایج این است که کدام‌یک بهتر است و کدام را بخرم.
اولین نکته آن است که تیبا۲ به‌نوعی ادامه و تقویت‌شده پراید است،‌ پس شباهت‌های زیادی به‌هم دارند. البته موتور تیبای هاچ‌بک ۸۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که در کنار گشتاور ۱۲۸ نیوتن‌متری آن، باعث می‌شود نسبت به پراید ۱۱۱، با تولید حدود ۷۰ اسب بخار قدرت، وضعیت بهتری داشته باشد. تیپ‌های نخستین پراید ۱۱۱ براساس وضعیت فرمان، ترمز و کیسه هوای راننده تقسیم‌بندی می‌شدند؛ مواردی که البته همگی در تیبا وجود دارد. به‌لحاظ دارا بودن این آپشن‌ها، شاید نزدیک‌ترین تیپ پراید به تیبا را بتوان تیپ SX  آن دانست. به‌طورکلی، از نظر وضعیت ظاهری، قدرت موتور،‌ فرمان‌پذیری و شتاب، باید امتیاز برتر را به تیبا۲ داد. تنها ویژگی مثبت پراید ۱۱۱ را باید قیمت پایین‌تر آن دانست. نباید فراموش کرد که تولید پراید ۱۱۱ مدت‌هاست پایان یافته است. هر دو خودرو نیز دسترسی به خدمات و قطعات خوبی دارند، چون فرزندان سایپا هستند.

مقایسه با MVM ۱۱۰
خودروهای چینی توانسته‌اند بازار خودرو در ایران را حسابی در اختیار بگیرند. ام‌وی‌ام نیز جزو برندهایی است که توانسته در بازار داخلی ایران برای خودش مشتری جذب کند. این محصول مدیران خودرو، به‌مدد ابعاد جمع‌وجور و قیمت مناسبش،‌ توانسته است که در کشور ما بازار خوبی به‌دست آورد. مدل S آن نیز به‌صورت اسپرت و خاص جوانان عرضه شده است. ام‌وی‌ام با رنگ دوگانه خود و مصرف کم، گزینه مناسب‌تری برای اسپرت‌بازان است. طراحی سپرها، چراغ‌های عمودی عقب، درِ شیشه‌ای صندوق بار و محل خاص قرارگیری دست‌گیره‌ها، این مدل ام‌وی‌ام را تبدیل به خودروهای منحصربه‌فردتر کرده است. در داخل کابین ام‌وی‌ام  ۱۱۰ نیز، اتفاقات مهم‌تری نسبت به تیبا۲ افتاده و شیک‌تر و خوش‌فرم‌تر است.
قدرت تولیدشده ام‌وی‌ام ۱۱۰، نزدیک به ۶۸ اسب بخار است. به‌نظر می‌رسد قدرت و شتاب ایجادشده برای تیبا۲ وضعیت بهتری نسبت به ام‌وی‌ام ۱۱۰ داشته باشد. از سوی دیگر، به این دلیل که تیبا محصول سایپاست، قطعاً‌ از نظر پشتیبانی قطعات و خدمات وضعیت بهتری داشته و دارد. نکته بعدی آن است که ظاهر اسپرت ام‌وی‌ام ۱۱۰ موردپسند هر کسی نیست. درست مثل این می‌ماند که به بعضی افراد، پیشنهاد پوشاک اسپرت بدهید، درحالی‌که آن‌ها دوست دارند ظاهری رسمی یا نیمه‌رسمی داشته باشند. وضعیت خرید و فروش تیبا۲ هم نسبت به ام‌وی‌ام ۱۱۰ بهتر است. جای بیش‌تری هم در قسمت سرنشینان و بار در اختیار شما می‌گذارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.