چند و چون خرید یک خودرو

روزانه ماشین دست دوم زیادی در دادزن آگهی شده و منجر به خرید و فروش می‌شود. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای خریدن ماشین نو، سراغِ ماشین‌های کارکرده بروند تا هم خرید ارزان‌تری داشته باشند، هم هنگام فروش به قول معروف «توی سر مالشان نخورد».

اما اگر قصد خرید ماشین دست دوم دارید به مواردی که در ادامه می‌آید توجه کنید و همیشه این ده نکته را مد نظر داشته باشید:

۱- به بودجه‌تان دقت کنید. خرید ماشین های دست دوم نیاز به بررسی دقیق دارد تا از بودجه‌ی شما کمترین هزینه را کسر کند. در کنار توجه به رنگ، لاستیک‌ها، سلامت فنی و … یک سری موارد دیگر نیز باید در بررسی شما دخیل باشد: هزینه بیمه سالیانه، مصرف سوخت، عوارض شهرداری، گارانتی.

۲- لیستی از ماشین های مدنظرتان تهیه کنید. بر کسی پوشیده نیست که خودروی ۲۰۷ یا تندر ۹۰ در بازار خودروهای داخلی جز ماشین‌های پر طرفدار و نسبتاً با کیفیت هستند، ولی وقتی بحث جیب مطرح است ماشین‌های قابل مقایسه‌ای مانند تیبا یا ۲۰۶ را نیز می‌توان در نظر گرفت. پیشنهاد ما این است که اگر به دنبال کاهش هزینه هستید، فقط روی یک برند یا مدل تمرکز نکنید. لیستی از خودروهایی که نیازهای شما را بر اساس وضعیت مالی‌تان برآورده می‌کند، تهیه کنید. اگر می‌خواهید ماشینی با عمر کمتر از ۵ سال بخرید یادتان باشد حتماً کارت گارانتی آن را به عنوان عامل قیمت‌گذاری مد نظر داشته باشد.

۳- قیمت‌ها را قبل از انتخاب هر نوع ماشینی بررسی کنید. برای اینکار پس از مشخص کردن برندها و مدل‌های مورد نظرتان، سراغ مقایسه‌ی آنها بروید.

مقایسه‌ی اقتصادی شما باید بر اساس اولویت نیازهایتان باشد.

۴- منطقه‌ی ماشین های دست دوم در حوالی خود را شناسایی کنید. با این روش شما با صرف کمترین زمان و انرژی به دامنه‌ی زیادی از ماشین های اطرافتان دسترسی دارید. در این مرحله چند ماشینی مورد پسندتان را علامت بزنید و شماره تلفن‌هایشان را بردارید.

۵- با صاحبان ماشین های علامت‌خورده تماس بگیرید و وضعیت ماشین را با آنها چک کنید. برای اینکار می‌توانید توضیحات فروشنده را مدنظر داشته باشید؛ اما یادتان باشد هیچ ماست‌بندی نمی‌گوید که ماستش ترش است.

۶-وقتی که ماشین مورد نظرتان را یافتید، از سر عجله برای بازدید آن نروید. با صاحب ماشین تماس بگیرید، اطلاعات ماشین را دوباره با او چک کنید. حالا که دسترسی به شبکه‌های مجازی به سهولت ممکن است از او بخواهید که گزارش‌های مراجعه به مراکز گارانتی را برایتان بفرستد. در بسیاری مواقع فروشنده مواردی را اضافه می‌کند که ممکن است تصمیم شما برای خرید آن ماشین را عوض کند. در این مورد از لیست موارد خرید ماشین بهره ببرید. قبل از بازدید هیچ چانه و بحثی درباره‌ی قیمت نداشته باشید، این یکی از مهمترین کلیدهای خرید ماشین دست دوم است.

۷- به بازدید ماشین بروید. یادتان نرود همه چیز فقط سلامت فنی و تمیز بودنِ ظاهر نیست. ماشین چیزی شبیه رفیق شما خواهد بود، پس آن را دقیق وارسی کنید.

– آیا به راحتی سوار و پیاده می‌شوید؟ قد ماشین برای سرتان مشکلی ایجاد نمی‌کند؟ نشیمنگاه و فضای پا مناسب و کافی‌ست؟ این موارد را برای سرنیشنان صندلی عقب هم بررسی کنید.

– آیا صندلی‌های راحت‌اند؟ آیا بر فضای پشت فرمان و کاپوت و سایز ماشین تسلط دارید؟

– آیا چراغ چک موتور روی صفحه‌ای که کیلومترشمار بر آن قرار دارد روشن است؟

– آینه‌های بغل و آینه‌ی وسط را چک کنید. آیا دید مناسبی را فراهم می‌کنند؟

– لاستیک‌ها را بررسی کنید و ببنید چقدر عمر کرده‌اند.

– از قوه‌ی بویایی‌تان بهره ببرید! آیا چیزی نظیر بوی دود، روغن یا بنزین به مشامتان می‌رسد؟ این مورد اصلاً نشانه‌ی خوبی نیست!

– کولر را چک کنید. آیا هوا را خنک می‌کند؟

– وسایل الکترونیکی خودرو را نگاهی بیندازید. از برف پاک کن‌ها و شیشه شورها تا سرویس تنظیم آینه.

۸- ویژگی فنی ماشین را تست کنید. در این مورد پس از تایید نهایی خودرو از لحاظ تجهیزات و ظاهر، به سراغ یک مکانیک بروید. هیچوقت نگذارید فروشنده به شما تعمیرکاری را معرفی کند و برای این مورد از فرد امین خودتان بهره ببرید. قبل از مراجعه به مکانیک خودتان نیز با ماشین دوری بزنید و مواردی که به نظرتان مناسب نیست را مدنظر داشته باشید تا از تعمیرکارتان بپرسید.

۹- چانه بزنید! پس از انتخاب ماشین وارد مبحث شیرین قیمت می‌شویم. هرگز فروشنده را از مبلغی که برای خرید کنار گذاشته‌اید مطلع نکنید. خودتان قیمتی را کمتر از حداکثر توان پرداختی‌تان مطرح کنید، اما یادتان باشد این مبلغ بر منطق منطبق باشد. یادتان باشد هنگام بحث بر سر قیمت باید رفتارشناس ماهری باشید. طوری صحبت کنید که فروشنده پذیرای کلامتان باشد، نه اینکه گمان کند سر کارش گذاشته‌اید یا می‌خواهید به اصطلاح «زرنگ بازی» در بیاورید.

۱۰- کاغذ بازی کنید. پس از پایان تمام مراحل فوق حال نوبت آن است که با نوشتن یک قولنامه و مبایعه نامه‌‌ی مناسب جلوی هرگونه غلط و اشتباه را بگیرید. برای اینکار مطمئن شوید که مالک اصلی ماشین روبرویتان ایستاده است. از اینکه مدارک شناسایی او را طلب کنید، اصلاً خجالت نکشید. تمام مواردی که درباره‌اش صحبت کرده‌اید را روی کاغذ بیاورید و قبل از امضا همه را از اول بخوانید. کمترین نقطه‌ای که گنگ است را از قولنامه پاک کرده و یا درباره‌اش سوال کنید. از یاد نبرید که فروشنده از شما طلب ندارد و شما قرار است پول پرداخت کنید، لذا نباید نقطه‌ی تاریکی در ذهن شما باشد. برای بهتر پیش رفتنِ این مرحله می‌توانید از نمونه‌های پیش فرض قولنامه استفاده کنید. وقتی که این مرحله تمام شد، وقت جشن گرفتنِ تصاحبِ ماشین جدید است: به سلامتی!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.