با راه‌های اخذ اقامت ترکیه آشنایی دارید؟

برای اخذ اقامت در یک کشور شما باید ابتدا تصمیم بگیرید به چه نوع اقامتی نیاز دارید، اقامت تحصیلی، کاری یا اقامت شهروندی که هرکدام شرایط خاص خود را دارند.

ما در این مقاله قصد دریم تا شما را با راه‌های اخذ اقامت ترکیه قیمت ملک و هزینه‌های اقامت در آنجا آشنا کنیم.

انواع اقامت در ترکیه

اقامت تحصیلی
برای دریافت این نوع اقامت شما نیاز به دریافت مدرک تومر (این مدرک که چیزی شبیه به تافل و آیلتس است در واقع مدرکی است که پس از شرکت و قبولی در آزمونی که میزان توانایی شما را در زبان ترکی را می‌سنجد به شما اعطامی‌شود.)خواهید داشت. البته دوره‌های رایگان آموزش زبان ترکی برای دانشجویانی که این مدرک را ندارند، برگزار می‌شود.

علاوه بر مدرک تومر شما نیازمند اخذ سایر شرایط پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزشی این کشور هستید که معمولا شامل آزمون ورودی است و برای هر دانشگاه و موسسه متفاوت است.

دانشگاه‌های ترکیه تعهدی مبنی بر ارائه خوابگاه برای دانشجویان ندارند اما اخیرا تا حدودی این امکانات را برای دانشجویان خارجی فراهم کرده‌اند.

در مورد هزینه‌های زندگی در ترکیه نیز باید گفت که به جز قیمت لباس سایر قیمت‌ها نسبتا بالا هستند و هزینه متوسطی که برای یک سال تحصیل در این کشور برآورد می‌شود، چیزی بیش از ۱۵ هزار دلار است. اما دانشجویان ممتاز از بورسیه و وام‌های بانکی برخوردارمی‌شوند.

اگر قصد اقامت دائم در این کشور را دارید اخذ مجوز تحصیلی یک از بهترین راه‌های این کار است.

اقامت کاری
اقامت کاری در ترکیه معمولا به دو صورت کارگری و کارفرمایی اخذ می‌شود. اخذ اقامت ترکیه به عنوان کارفرما معمولا با ثبت شرکت و به مدت یک سال قابل دریافت است که بعدها در بازه‌های زمانی ۲ ساله قابل تمدید است. دریافت این نوع از اقامت پیش‌زمینه خوبی برای دریافت اقامت دائم در ترکیه است.

اقامت به عنوان کارگر نیز منوط به دریافت دعوت به همکاری از طرف یکی از شرکت‌های ترکی است که معمولا به ندرت اتفاق می‌افتد چراکه طبق قوانین ترکیه دعوت به همکاری از اتباع خارجی مستلزم نبود نیروی کار ترک بیکار در تخصص موردنظر و در زمان درخواست است.

اقامت توریستی
ایرانیان برای اقامت توریستی نیازی به ویزا یا اجازه اقامت ندارند و به راحتی و بدون هیچ مشکلی می‌توانند به مدت سه ماه یا ۹۰ روز در سال را در ترکیه اقامت داشته باشند. البته صرف داشتن اقامت توریستی شما مجاز به انجام کارهایی مانند دادوستد، کار یا تحصیل در ترکیه نیستید و تنها به عنوان یک گردشگر می‌توانید در این کشور حضور داشته باشید.

اقامت ترکیه با اجاره خانه
همان‌طور که اشاره شد اقامت ترکیه با شرایط یادشده (کاری، تحصیلی، توریستی وسرمایه‌گذاری) ممکن است اما یکی دیگر از راه‌هایی دریافت اقامت ترکیه با اجاره خانه است.

در واقع می‌توان گفت یکی از ساده‌ترین راه‌های دریافت اقامت ترکیه با اجاره خانه است. هرچند با این نوع اقامت شما حق تحصیل، کار و ثبت شرکت و … (فعالیت‌های اقتصادی) در این کشور را ندارید اما می‌توانید برای تمام آن‌ها درخواست بدهید.

اجاره خانه در ترکیه برای انواع اقامت امکان‌پذیر است اما باید دقت داشت که خانه‌ای که اجاره می‌کنید حتما مجوز اجاره داشته باشد چون طبق قوانین ترکیه املاکی که برای مدت کوتاه و به گردشگران اجاره داده می‌شود باید مجوز ویژه اجاره به گردشگران را داشته باشد همچنین برای اجاره سالانه نیز باید اجازه‌نامه محضری دریافت کرد.

راه‌های گرفتن سریع پاسپورت ترکیه (تابعیت)
پول چاره کار شما است! طبق قوانین مصوب سال ۲۰۱۸ اگر شخصی بتواند ملکی به ارزش ۲۵۰ هزار دلار در ترکیه بخرد (این مبلغ می‌تواند صرف خرید یک یا چند ملک شود و محدودیتی در تعداد ملک وجود ندارد فقط مبلغ کل باید ۲۵۰ هزار دلار باشد.) یا ۵۰۰ هزار دلار در بازارهای ترکیه سرمایه‌گذاری کند (سرمایه‌گذاری ثابت و طولانی‌مدت) طی سه ماه پاسپورت این کشور را دریافت خواهد کرد.

این سرمایه‌گذاری می‌تواند به شکل سپرده بانکی (به مدت سه سال) یا به شکل ثبت شرکت در این کشور باشد منوط به اینکه ثابت شود حداقل پنجاه کارگر در آن مشغول به کار هستند.

البته اگر قصد گرفتن اقامت موقت را دارید با مبالغ پایین‌تر نیز می‌توانید اقدام به خرید ملک کنید.

(هرچند تا قبل از سال ۲۰۱۲ اتباع خارجی اجازه خریدوفروش املاک در این کشور را نداشتند و تنها راه دریافت تابعیت ثبت شرکت در این کشور بود اما پس از این تاریخ تمام خارجیان از هر کشور و از هر نژادی که باشند، اجازه خرید ملک در ترکیه را دارند.)

هزینه اقامت در ترکیه
یکی از مهم‌ترین مسائل در مورد اقامت در ترکیه هزینه‌های مربوط به اقامت است. هزینه‌های زندگی در هر محلی معمولا شامل مواردی همچون اجاره یا خرید ملک، خودرو و حمل‌ونقل، خوراک، پوشاک و … می‌شود و در شهرهای مختلف متفاوت است در این بخش به بررسی هزینه‌ها در شهر استانبول می‌پردازیم.

هزینه اجاره خانه در ترکیه
هزینه اجاره خانه به عوامل متعددی مانند شهر محل سکونت، متراژ، امکانات، عمر بنا، فاصله با مرکز شهر و … بستگی دارد. به طور کلی اجاره خانه یا خرید ملک مهم‌ترین هزینه اقامت در ترکیه محسوب می‌شود.

هزینه اجاره یک خانه با متراژ متوسط (حدود ۷۰ متر با یک اتاق‌خواب) بسته به شرایطی که اشاره شد از ۱۵۰۰ لیر شروع می‌شود. اما با حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ لیر بیشتر می‌توان خانه‌ای با همین شرایط در مرکز شهر یا خانه‌ای با امکانات بیشتر اما دورتر از مرکز شهر اجاره کرد. البته این امکانات رفاهی رایگان نیستند و ماهیانه حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیر به عنوان حق شارژ هزینه دارند.(خانه‌های مرکز شهر اغلب قدیمی و خانه‌های اطراف اکثرا نوساز و آپارتمانی هستند.)

هزینه خرید خانه ـ قیمت ملک در ترکیه
اگر تمکن مالی برای خرید خانه را دارید بهتر است قبل از خرید از قیمت‌ها آگاه شوید. آپارتمان‌های لوکس نوساز با متراژ ۷۰ متر در ترکیه با قیمت‌های بالای ۵۰۰ میلیون تومان معامله می‌شوند اما به طور کلی قیمت یک مترمربع آپارتمان در مرکز شهر استانبول به طور متوسط بالای ۵۰۰ لیر و دور از مرکز شهر حدود ۳۰۰ لیر است. با این حساب قیمت ملک در ترکیه برای یک آپارتمان۷۰ متری چیز حدود ۲۱۰۰ تا ۳۵۰۰ لیر است.

حمل‌ونقل
حمل‌ونقل با خودرو شخصی در ترکیه بسیار گران است؛ چراکه قیمت خودروهای نو بالا است و علاوه بر آن استفاده از آن مستلزم پرداخت مالیات است. از طرفی هزینه‌های جانبی از قبیل بنزین و هزینه تعمیر و نگهداری نیز نسبتا بالا است و به طورکلی برای خانواده‌هایی که زیر ۷ هزار لیر درآمد دارند چندان به‌صرفه نیست.

با توجه به تنوع وسایل حمل‌ونقل عمومی و البته قیمت‌های پایین‌تر آن‌ها (هرچند نرخ تاکسی در این کشور بسیار بالا است اما نرخ سایر وسایل نقلیه عمومی مانند مترو، اتوبوس، مینی‌بوس و ون نسبتا مناسب‌تر هستند.) این گزینه نسبت به خودرو شخصی مناسب‌تر است.

خوراک
به طور کلی هزینه خوراک در ترکیه با مقداری تفاوت با ایران کمی گران‌تر محسوب می‌شود و یکی از هزینه‌های اصلی خانواده به حساب می‌آید.

پوشاک
پوشاک نیز پس از هزینه خانه، حمل‌ونقل و خوراک یکی از اصلی‌ترین هزینه‌ها به حساب می‌آید. اما قیمت لباس در ترکیه نسبت به سایر لوازم ضروری ارزان‌تر است. به ویژه در فصول حراج شما می‌توانید به صورت کلی و با قیمت‌های مناسب‌تر و هزینه کمتر خرید کنید.

سایر هزینه‌ها
علاوه بر آنچه گفته شد، هزینه‌هایی از قبیل آب و برق و گاز و البته تفریح نیز وجود دارد که هزینه گاز در میان آن‌ها از همه بالاتر است. البته سایر هزینه‌ها ارزان نیستند اما نسبتا مناسب‌تر هستند.

خرید ملک در ترکیه با وام بانکی
همان‌طور که اشاره شد اگر تمکن مالی دارید، خرید خانه بهتر از اجاره است اما اگر پول کافی ندارید، امکان خرید ملک در ترکیه با وام بانکی تا ۷۵ درصد ارزش ملک با بازپرداخت ۱۰ تا ۱۵ ساله نیز وجود دارد اما مستلزم احراز شرایطی خاص است.

برای مجاب کردن بانک برای اعطای وام دو راه وجود دارد. اولین راه ثبت شرکت و راه‌اندازی یک کسب‌وکار سودده است به طوری که در پایان سال اول میزان سوددهی پس از کسر مالیات به قدری باشد که بانک آن را برای دریافت وام بپذیرد.

راه دوم دریافت اقامت کاری ( به عنوان کارمند یا کارگر) و ارائه مدارک مربوط به حقوق دریافتی و … به بانک است که باید از طرف بانک بررسی و در صورت احراز صلاحیت برای دریافت وام اقدام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.