برلیانس H320؛ هاچ‌بکِ نسبتاً موفق چینی

برلیانس جزو خودروسازان مطرح چینی است که سابقه همکاری با بزرگانی چون بی‌ام‌و، پورشه، ایتال دیزاین و پینین فارینا را دارد. محصولات برلیانس را سایپا وارد ایران کرد و مونتاژش را به پارس‌خودرو سپرد. ورود برلیانس به ایران از مدل H330 آغاز شده و پس از کسب موفقیت آن در بازار، با مدل H320 ختم یافت.

آشنایی برلیانس با بازار ایران سایپا قرارداد مشارکت با برلیانس را در سال ۹۲ امضا کرد. پس‌ازآن خط مونتاژ خودروهای این کمپانی در پارس‌خودرو شکل گرفت. در سال ۹۳ اولین برلیانس‌ها با مدل H330 به بازار ایران آمدند و در ادامه در سال ۹۴ برلیانس  H320 در ایران مونتاژ و عرضه شد. خودروهای سری H برلیانس از رده تولیدات اقتصادی این کمپانی بودند که با هدف جذب مخاطبان سطح متوسط چین و کشورهایی چون روسیه و کشورهای آفریقایی شکل گرفتند. این تولیدات اقتصادی در ایران نیز موفق بودند. چرا که خریداران ایرانی پس از سال‌ها مواجهه با تولیدات تکراری و خسته‌کننده در سگمنت اقتصادی و ناتوانی در خرید مدل‌های به روز و جدید به دلیل گرانی، این‌بار با محصولاتی جدیدتر و خاص‌تری مواجه بودند. محصولاتی که شاید در سطح تولیدات اروپایی و ژاپنی و کره‌ای نبودند، اما از نعمت تازگی و طراحی‌هایی مدرن‌تر برخوردار بودند.

چرا نسبتاً موفق بود؟برلیانس H320 مدل هاچ‌بک برلیانس H330 است. هاچبک‌ها همیشه در بازار ایران مورد توجه‌آند؛ با مشتریانی ثابت از قشر جوانان و بانوان. هرچه ظاهرشان اسپرت‌تر باشد، طرفداران‌شان هم در میان جوانان بیشتر است. برلیانس H320 تقریباً در هیچ جنبه‌ای با برادر بزرگتر خود اختلاف ندارد؛ به جز ظاهر. طراحانش تلاش کرده‌اند علاوه بر المان‌های یک خودروی هاچ‌بک ظاهری اسپرت‌تر نیز به آن ببخشند. همه اینها باعث شده تا این مدل از برلیانس در بازار ایران با فروش بهتری نسبت به دیگر مدل‌های دیگر این کمپانی روبه‌رو باشد. برلیانس H320 نیز مانند برادرش با موتوری ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپه وارد ایران شد. پس از نارضایتی‌های مطرح شده از قدرت موتور این مدل‌ها پارس‌خودرو آن‌ها را با موتوری ۱.۶ لیتری نیز تولید کرد. همچنین این هاچ‌بککوچک و اقتصادی نیز مانند دیگر محصولات برلیانس در ایران با دو مدل دنده‌ای و اتومات تولید می‌شود.

کاملاً اقتصادیموتور ۱.۵ لیتری برلیانس در قلب هاچ‌بکH320 توان تولید ۱۰۳ اسب بخار و حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر را دارد و شتاب صفر تا صدش ۱۳ ثانیه است. در قسمت مصرف سوخت کاملاً شرایط یک خودروی اقتصادی را حفظ کرده و ۶.۵ لیتر مصرف دارد. گیربکس در مدل‌های دستی ۵ سرعته و در مدل‌های اتومات ۴ سرعته است. شاید بتوان عامل موفقیت و فروش خودرو را در ظاهر آن دید؛ طراحی ظاهری خودرو به خصوص در بخش عقب به خوبی صورت گرفته و جذابیت‌های لازم را برای یک هاچ‌بکاسپرت و جوان‌پسند دارد.

بازار H320 در ایران
برلیانس H320 در بازار ایران میان خودروهای موفق جای می‌گیرد. چرا که با وجود رقبای بسیار در دسته خودروهای هاچ‌بک و همچنین رقبایی شناخته شده مانند پژو ۲۰۶، توانست آمار فروش خوبی داشته باشد. رقیبی مانند پژو ۲۰۶ با سالیان متمادی حضور در بازار ایران طرفداران خاص خود را داشت و جلب اعتماد این طرفداران از سوی یک محصول جدید کار راحتی نبود. همچنین خودروهای چینی در بازار ایران چندان خوش‌نام نبودند؛ امری که کار را برای یک هاچ‌بک چینی سخت‌تر می‌کرد. اما ظاهر خوب و مدرن برلیانس و همکاری و مشارکتش با کمپانی‌های معروف جهانی درهای موفقیت را به رویش گشود. هرچند که نباید از تأثیر قیمت‌گذاری مناسب سایپا و پارس‌خودرو نیز غافل شد. برلیانس H320 یک خودرو با طراحی به روز بود که هم‌قیمت خودروهای داخلی عرضه می‌شد؛ مزیتی که بسیار مهم بوده و مهم است. در آن دوره خودروی دیگری وجود نداشت که با قیمت‌های مدل اتومات این خودرو یارای رقابت داشته باشد.

هنوز هم به صرفه است
برلیانس H320 در سال ۹۴ با قیمتی در حدود ۴۲ میلیون تومان وارد بازار ایران شد که در مقایسه با رقبای داخلی اختلافی کمتر از ۱۰ میلیون تومان داشت. تا سال ۹۷ این قیمت تقریباً ثابت بود. تنها مشکل این خودرو در بازار کمبود قطعات یدکی و گران بودن آن‌ها و همچنین افت قیمت شدید مدل‌های دست دوم بود. در سال ۹۷، این خودرو نیز مانند دیگر خودروهای موجود در بازار کشور تحت تأثیر افزایش قیمت ارز قرار گرفت و قیمتش سیری صعودی پیدا کرد. در حال حاضر (تا ۱۰ آذر ۹۷) قیمت برلیانس H320 دنده‌ای ۱.۵ لیتری در بازار ایران ۸۵ میلیون تومان برای مدل‌های صفر و ۵۰ میلیون تومان برای مدل‌های کارکرده تخمین زده می‌شود؛ عددی که ثابت می‌کند این خودرو، نسبت به رقبایش به صرفه‌تر از آب در می‌آید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.