تجربه رانندگی با برلیانس H230

کمی بالاتر از حد انتظار !

اولین تجربه شما در برخورد با یک اتومبیل، ظاهر و داخل کابین آن است. در مواجهه با برلیانس H230و در ابتدای ورود به کابین این خودرو، با یک تولید اقتصادی مواجه می‌شویم که با وجود طراحی داخلی قابل‌قبول، کیفیت متریال به‌کاررفته در آن به‌شدت پایین است، و تمام قطعات آن از پلاستیک خشک ساخته شده است. درواقع از همان ابتدا انتظار می‌رود بعد از کمی کار کردن خودرو،تمام قطعات داخل کابین به صدا بیفتد. درباره راحتی صندلی‌ها هم باید گفت که شاید کمی خشک به‌نظر برسند و نرمی لازم را نداشته باشند، اما در مقایسه با تولیدات داخلی در سطح قابل‌قبولی هستند. فضای داخل کابین نیز مناسب است و با وجود کوچکی ابعاد بدنه، جای سرنشینان به‌خوبی تامین شده است و آنها را به دردسر نمی‌اندازد. صندوق بار بزرگ برلیانس H230 از ویژگی‌های بسیار خوب آن و دلیلی دیگر بر خانوادگی بودن این خودرو است؛زیراتأمین‌کننده فضای بار لازم برای مسافرت‌های خانوادگی است. 

ویژگی‌های مثبت

–         عملکرد سیستم ترمزهای برلیانس H230، با وجود ترمزهای کاسه‌ای در عقب خودرو، خوب و بالاتر از سطح انتظار است.

–         هندلینگ و سیستم فرمان نیز اوضاع خوبی دارد و فرمان برقی خودرو به‌خوبی تحت کنترل راننده است.

–         این اتومبیل کیسه هوای راننده و سرنشین دارد که چنین امکانات ایمنی را در خودروهایی با قیمت مشابه در ایران نمی‌بینیم.همچنین، داشتن پنج ستاره ایمنی در تست تصادف کشور چین،حس اطمینان خاطر از رانندگی را نصیب سرنشینان و راننده می‌کند.

–         تجهیزات و امکانات رفاهی خوب خودرو از نکات مثبت آن بوده که در مدل‌های اتوماتیک بیشتر و قابل توجه‌تر است. درواقع این امکانات و تجهیزات فراتر از حد انتظار چنین خودرویی با چنین قیمتی است.

–         مصرف کم خودرو را باید از دیگر ویژگی‌های مثبت آن دانست.

ویژگی‌های منفی

–         داشتن توقع بالا از موتور ۱.۵ لیتری چینی موجود در قلب برلیانس H230 چندان منطقی نیست و نباید انتظار شتاب‌گیری بالا وسقف سرعت هیجان‌انگیزی از آن داشت؛ اما این موتور می‌تواند تمام نیازهای یک خانواده ایرانی علاقه‌مند به سفرهای برون‌شهری را تأمین کند.

–         عملکرد جعبه دنده از دیگر ضعف‌های خودرو است. در مدل‌ها اتوماتیک، هماهنگی لازم بین جعبه‌دنده و موتور دیده نمی‌شود. ضریب دنده‌ها به خوبی انتخاب نشده و در تعویض دنده کندی معمول خودروهای چینی را شاهدیم. در مدل‌های دستی وضعیت بهتری را شاهدیم، گرچه همچنان اوضاع چندان رضایت‌بخش نیست.

–         دید راننده هنگام رانندگی با این خودرو کافی نیست. طراحی ستون‌های خودرو به‌نوعی است که نقاط کور را افزایش می‌دهد. همچنین کوچک بودن اندازه پنجره‌های عقب و کنار، نیاز به استفاده از دوربین عقب را افزایش می‌دهد.

–         جنس تایرهای بی‌کیفیت چینی برلیانس و عدم تناسب آن با ابعاد خودرو، از دیگر نکات منفی آن است که شاید با تعویض لاستیک‌ها کمی از این مشکل کاسته است.

–         سیستم تعلیق خودرو (کنترل خودرو در پیچ‌ها) چنگی به دل نمی‌زند. درواقع انحراف خودرو و حرکت گهواره‌ای آن در پیچ‌ها طوری است که باز باید گفت رانندگی به سبک جوانان با برلیانس H230 امکان ندارد و باید به آن به چشم یک خودروی خانوادگی نگاه کرد.

–         دیگر ضعف خودرو را می‌توان انتقال ضربات ناشی از عبور از ناهمواری‌ها به داخل کابین دانست که از ضعف عملکرد کمک‌فنرها نشأت می‌گیرد.

–         نکته دیگر انتقال صدای موتور به داخل کابین است که البته در مقایسه با خودروهای وطنی، چندان آزاردهنده به‌نظر نمی‌رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.