گاهی برنده و گاهی بازنده

مقایسه برلیانس H220 با خودروهای هم‌سطح

بازار هاچ‌بک‌ها در ایران همیشه داغ بوده و این دسته از ماشین‌ها همواره طرفداران خاص خود را دارند. بنابراین هر هاچ‌بکی در ایران رقبای بسیاری دارد که باید در زمینه‌های مختلف فنی و ظاهری با آن‌رقابت کند؛رقابتی تنگاتنگ و سخت که پیروز آن قطعاً از ویژگی‌های خوبی برخوردار است. بنابراین برلیانس H220 نیز کار سختی در بازار ایران دارد. از رقبای نزدیک آن می‌توان به پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ هاچ‌بک، رنو ساندرو و MVM 315 اشاره کرد.برلیانس H220 را با برخی از این رقبا مقایسه کرده‌‌ایم. 

مقایسه با MVM315
در بخش طراحی ظاهری باید گفت برخلاف برلیانس H220 که ظاهری نامتناسب و ناهماهنگ دارد و به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند گروه مشتریان ویژه هاچ‌بک‌ها در ایران، یعنی جوانان، را به سمت خود جذب کند، MVM315 دارای ظاهری اسپرت و جذاب است. برخلاف چراغ‌های مخروطی عجیب برلیانس H220 که با فاصله زیادشان عجیب‌ترهم به‌نظر می‌آیند، چراغ‌های تیز و خوش‌فرم MVM315در کنار خطوط خشن بدنه، به‌خوبی هماهنگ شده‌اند تا این خودرو ظاهری اسپرت و جوان‌پسند به خود بگیرد.

اما درباره کیفیت متریال قطعات MVM 315 نیز باید گفت که مانند برلیانس H220 چندان قوی ظاهر نشده و ضعف همیشگی خودروهای چینی را دارد. درمورد راحتی داخل کابین و فضای آن باید گفت MVM315 با توجه به ابعادش اوضاع بهتری دارد، هرچند این خودرونیز عایق‌بندی خوبی در کابین ندارد و صدای موتور، مانند آنچه در برلیانس H220با آن مواجه هستیم، زیاد وارد کابین می‌شود. 

در بخش موتور باید گفت MVM315از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری بهره می‌برد که ماحصلش تولید قدرت ۱۰۷ اسب بخار است و درنتیجه قدرت بهتری نسبت به برلیانس H220 ایجاد می‌کند. اما هرچه عملکرد جعبه دنده دستی برلیانس H220 خوب و رضایت‌بخش است، در MVM315این بخش ضعیف ظاهر شده است؛درواقع عدم هماهنگی دنده با موتور موجب کاهش شتاب خودرو شده است.این ضعف و ناهماهنگی نه‌تنها در مقایسه مدل ‌دستی برلیانس H220 نمود دارد، که در جعبه دنده اتوماتیک برلیانس‌ها نیز این مشکل وجود داشته و شتاب خودرو تا حد زیادی بالا می‌رود. همچنین مصرف سوخت MVM315 برای یک هاچ‌بک زیاد است و در این قسمت نیز برلیانس H220پیش افتاده است.هندلینگ MVM315 هم،برخلاف برلیانس، خوب و رضایت‌بخش است و فرمان‌پذیری خودرو در حد انتظار ظاهر می‌شود و در پیچ‌ها انحرافی حس نمی‌شود. فرمان نرم و در کنترل است. سیستم تعلیق MVM315نیز بهتر از برلیانس H220 است. اما در بخش ترمزها عملکرد پدال ترمزش بسیار ضعیف است و برخلاف برلیانس H220 از سیستم ترمز خوبی بهره نمی‌برد.

مقایسه با پژو ۲۰۶ تیپ ۵
در بخش طراحی بدنه و ظاهر خودرو باید گفت که پژو ۲۰۶ با وجود قدمت طراحی و حضور طولانی در بازار ایران، اما همچنان از جذابیت‌های ظاهری خوبی برخوردار است. شاید به این علت که هماهنگی تمام بخش‌ها و قطعات به شکلی بسیار موزون صورت گرفته است و درنهایت با یک خودروی اسپرت و خشن مواجه هستیم. طراحی پژو ۲۰۶ به شکلی صورت گرفته که گویا تحت‌تأثیر گذر زمان قرار نمی‌گیرد و همیشه موردپسند قرار می‌گیرد و این آن چیزی است که در برلیانس H220 شاهدش نیستیم. باوجوداینکه این اتومبیل در سال ۲۰۱۳میلادی طراحی شده، باید گفت هیچ‌یک از اِلِمان‌های لازم برای پذیرفتن آن در میان خودروهای جذاب را ندارد.

کیفیت متریال به‌کاررفته در داخل کابین پژو ۲۰۶،مانند دیگر محصولات وطنی، شاید در حد عالی نباشد، اما قابل‌قبول است؛ به‌طوری‌که تمام مصرف‌کنندگان ایرانی می‌دانند که در صورت مدارا با آن، می‌توان برای طولانی‌مدت از این قطعات استفاده کرد. درواقع پژو ۲۰۶ یک خودروی کم‌استهلاک به‌شمار می‌رود. اما همان‌طور که پیشتر گفته شد، متریال ضعیف قطعات داخل کابین از ضعف‌های بزرگ برلیانس H220 است. از سوی دیگر، فضای داخل کابین پژو ۲۰۶ از ضعف‌های همیشگی آن است، اما باتوجه به هاچ‌بک بودن خودرو می‌توان با آن کنار آمد؛ اما همین فضای کم در برابر برلیانس H220 بسیار قابل‌قبول‌تر است.

اما موتور پژو۲۰۶ تیپ ۵ یک ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری است که ۱۱۰ اسب بخار تولید می‌کند. طی حضور طولانی این خودرو در کشور خصوصیات این موتور به‌خوبی شناخته شده است و شتاب و سرعت مناسب، در کنار مصرف سوخت کم، از مزیت‌هایش محسوب می‌شود. در بخش هندلینگ و تعلیق باید گفت شاید پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ضعف‌هایی داشته باشد، اما همچنان از برلیانس H220بهتر ظاهر شده است. همچنین سیستم ترمز پژو ۲۰۶ تیپ ۵ عملکرد بهتری دارد. اما در قسمت مصرف سوخت باید گفت هر دو خودرو در یک سطح هستند.وضعیت جعبه دنده‌ پژو ۲۰۶ چه در مدل اتومات و چه در مدل دستی، از برلیانس H220 بهتر است و هماهنگی بین موتور و جعبه دنده بیشتر و ضرایب دنده بهتر انتخاب شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.