ماشین مونتاژی بخریم یا نخریم؟

انتخاب خودروی وارداتی برای خریداران ایرانی همیشه رضایت‏ بخش بوده زیرا از نظرکیفیت، سطح تجهیزات رفاهی و عملکرد فنی در سطح بالاتری از تولیدات داخل و اتومبیل های چینی هستند.

هیوندای i20

البته چند سالی است که برخی از این مدل ‏ها که بیشتر از محصولات کیا و هیوندای بوده، توسط خودروسازان داخلی هم مونتاژ و به خریداران عرضه می‏ شوند.
اکنون که ماه‏ ها از مونتاژ هیوندای i20 و کیا سراتو در کشورمان می ‏گذرد، به سراغ نمونه‏ های کم کارکرد این دو ماشین رفته و با توجه به اینکه هر دو قیمتی حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان دارند، آنها را آزموده تا دریابیم کدام یک را بخریم ؟ 
 کیا سراتو که یکی از سدان‏های کلاس C محسوب می‏شود، از سابقه خوبی در بازار خودروی ایران برخوردار است.
این مدل طراحی روان و متعادلی دارد و سادگی و پرهیز از شلوغی برگ برنده آن بوده که باوجود عمری برابر با ۱۰ سال، هنوز هم چندان قدیمی و کهنه نشده و به قول معروف در بورس است.
داخل کابین، کنسول وسط و تزئینات داخلی کمی رنگ و بوی کهنگی به خود گرفته و کیفیت چندان مناسبی ندارند، اما در کل مجموعه قابل قبولی را ارائه می‏دهند. 
کابین بزرگ و فضای مناسب در قسمت عقب و جلو به همراه ارگونومی خوب، از دیگر نقاط قوت سراتو به حساب می‏ آیند.
البته همه این موارد تا زمانی پر رنگ احساس می‏شوند که شما به بازه قیمتی، مونتاژ داخلی بودن و نسل خودرو فکر نکنید، اما برای قضاوت کمی زود است و بنابراین به سراغ i20 برویم.  
اولین برگ برنده هاچ‏بک کره‏ای، به روز بودن طراحی آن بوده که علاوه بر برخورداری از عناصر مدرن کمپانی، i20 مدل زیبایی هم محسوب می‏شود.
این خودرو نسبت به کلاسی که در آن قرار دارد، نسبتاً بزرگ بوده و وجود پف‏های متعدد در کنار خطوط روان روی بدنه کاملاً جلب توجه می‏کند.
مواردی که برای انتخاب شدن این نمونه و در لیست خرید قرار گرفتن، کاملاً حیاتی و مهم هستند.  
داخل کابین هیوندای ساده، شیک و نسبتاً مدرن است، برخلاف سراتو عناصر طراحی این بخش کاملاً جدید و به روز بوده که در این بین، کیفیت بهتر مونتاژ و سود بردن از رنگ‏های مناسب در تزئینات داخلی، روی داشبورد و کنسول وسط، حس و حالی متفاوت را برای i20 رقم زده است.
این نمونه از فضای مناسبی در بخش سرنشینان جلو و عقب برخوردار بوده، اما این موضوع برای صندوق بار منتفی است.     

قوای فنی یا آپشن؟  

در i20 از ورود و استارت بدون کلید خبری نبوده و برای روشن شدن خودرو باید سوئیچ را بچرخانید.
خیلی نرم و بی‏صدا اتومبیل روشن شده و دسته دنده هم کمی سفت است.
این نمونه حس و حال رانندگی و رفتاری مانند سایر محصولات هیوندای داشته و کم هیجان بودن و نحوه شتاب‏گیری آن کمی به مدل اکسنت شباهت دارد.
i20 از نرمی خوبی برخوردار بوده و تعادل رانندگی در آن به شکل مناسب و رضایت‏بخشی وجود دارد، البته خودرو دست اندازها را تاحدوی به داخل انتقال داده و صدایی از ناحیه صندوق بار و طاقچه عقب به گوش می‏رسید.
اما فرمان‏پذیری مطلوب و راندن بی‏دردسر هاچ‏بک کره‏ای که بخشی از آن به واسطه تایرهای پیرلی و فرمان برقی خودرو حاصل شده، نظرتان را جلب خواهد کرد. 
انجام مانور با هیوندای راحت و بی‏دغدغه بوده و در این بین نقطه کور چندانی مشاهده نمی‏شود، به طور کلی می‏توان گفت که برآیند فنی قابل قبولی هم دارد، اما در سربالایی‏ها و مسیرهای شیب‏دار افت توان کاملاً مشهود بوده و قدرت ترمزگیری هم چنگی به دل نمی‏زند، چون پدال مربوطه نرم عمل کرده و نیاز است تا برای اطمینان فشار بیشتری روی آن وارد کنید.  
بنا بر گفته مالک و خیلی از صاحبان i20، عملکرد سامانه تهویه مطبوع در فصول گرم سال اصلاً رضایت‏بخش نیست و به جای باد خنک، دمش باد گرم به داخل کابین انجام شده که به طور حتم در ترافیک شهری کلافه کننده خواهد بود.
ضمن اینکه این ناهماهنگی باعث افت توان خودرو شده که در مسیر با شیب زیاد، از هیوندای ناامید خواهید شد، نتیجه اینکه به ناچار دور موتور را بالا برده که در نهایت مصرف سوخت چندان مناسبی نصیبتان نخواهد شد.  
i20 برای رانندگی در شهر و مانورها در کوچه‏ها و معابر باریک، خودروی خوش دستی بوده و سطح تجهیزاتی نسبتاً مناسبی دارد، ارگونومی آن خوب بوده و صندلی‏ها تا حدودی از بدن شما حمایت مناسبی به عمل می‏آورند. 

  کیا سراتو

خودرو در رده خود از قوای فنی مطلوبی سود برده و نرم و راحت است.
صندلی‏های بزرگ آن به خوبی شما را در بر گرفته و از تعادل و کنترل مناسبی هم برخوردار است. 
این مدل از سری آپشنال بوده و از امکاناتی مانند ورود بدون کلید و استارت دکمه‏ای و سانروف سود می‏برد، مواردیکه در i20 پیدا نخواهید کرد، اما از سوی دیگر، از فرمان برقی، سامانه کنترل پایداری (ESP) و ترمز دیسکی در چهار چرخ در سراتو خبری نبوده که این گزینه‏ها در هیوندای تعبیه شده است.  
مصرف سوخت، موضوعی است که امروزه اکثر خریداران به آن اهمیت می‏دهند و در این باره یکی از عواملی که باعث می‏شود تا در شهر و جاده خودرو مصرف سوخت معقولی داشته باشد، هماهنگی مناسب بین پیشرانه و گیربکس بوده که البته به روز بودن فناوری‏های مورداستفاده در اتومبیل هم در این خصوص تأثیرگذار است. 
در این بین، سراتو از پیشرانه و جعبه دنده هماهنگی سود برده و برای کسب سرعت‏های بالا و شتاب‏گیری، نیاز نیست تا دور موتور را چندان بالا ببرید، اما این مورد برای i20 منتفی است و گیربکس ۴ سرعته آن چندان عملکرد چندان درخشانی ندارد. 
البته در هیوندای حالت تعویض دستی وجود دارد، اما چندان کارآمد نبوده و دقت لازم در هماهنگی آن با پیشرانه را احساس نمی‏کنید، ولی در سراتو، پدال‏های تعویض دنده روی فرمان، نظر شما را جلب خواهند کرد، درست است که کمی سفت بوده و چندان فرقی نمی‏کند که با دسته دنده و حالت تیپ ترونیک دنده‏ها را عوض کنید، اما حداقل از لحاظ ذهنی، صرف انرژی کمتر و ایجاد تمرکز بیشتر، تأثیرگذار خواهند بود.  
سراتو از قدرت ترمزگیری خوبی برخوردار است، سواری اتومبیل نرم و بی‏دغدغه بوده و در مانورها هم خوب عمل می‏کند، اما کمی سبکی در قسمت جلوی خودرو احساس شده که در سرعت‏های بالا و هنگام ورود به پیچ چندان خوشایند نیست، مضاف بر اینکه با کمی بالا بردن دور موتور، صدای سراتو هم بالا و بالاتر می‏رود.  
هر چند، باتوجه به سال ساخت و مونتاژی آن هم از نوع داخل، اتومبیلی رضایت‏بخش و بدون ایراد خاصی محسوب می‏شود، اما نفوذ صدا به داخل کابین آزاردهنده بوده و حتی با تعویض لاستیک‏ها به نمونه خارجی این مشکل حل شدنی نیست.   

انتظار خریدار، مدل جدید و قیمت مناسب  

در بخش تحلیل بازار این دو خودرو، بهتر است ابتدا به انتظارات مصرف ‏کننده وطنی اشاره‏ای داشته باشیم، در هر صورت همان طور که در مقدمه مطلب هم گفته شد، مالکیت خودروی وارداتی اگر میسر نباشد و نمونه مونتاژی آن در کشور عرضه شود، انتظاراتی در این خصوص مطرح می‏شود.  
خریدار مایل است که نمونه به روز و نسل نو خودرو در کشور مونتاژ شده که چنین نمونه‏ای از سطح تجهیزاتی مناسبی هم باید برخوردار بوده ضمن اینکه کیفیت مونتاژ، خدمات فروش و پس از فروش هم باید در سطح مطلوبی باشد.
در خصوص کیا سراتو قبلاً هم اشاره کرده‏ایم که این خودرو بین سال‏های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ تولید می‏شده و اعتراض ما بر این اساس بوده که چرا مدل جدید آن را مونتاژ و عرضه نمی‏کنند؟  
اگر هم حالا مدل قدیمی مونتاژ می‏شود، چرا کیفیت آن مطلوب نبوده و خودروساز وطنی آپشن‏های سراتو را حذف کرده است؟
به طور حتم، مشاهده جای خالی اربگ‏ها در ستون وسط و عقب سراتو تجربه‏ای خوشایند نبوده و خریدار احساس می‏کند که گول خورده است، چون از طرفی، شیوه قیمت‏گذاری این مدل هم براساس سال ساخت و سطح تجهیزاتی اصلاً منطقی نیست.  
به خصوص آنکه نمونه آپشنال پس از مدتی با فاصله قیمتی بیشتر از مدل پایه ۲ لیتری ارائه شد و شاید برخی از مصرف‏کنندگان به این فکر کرده و می‏کنند که با افزایش بودجه به سراغ مدل‏های وارداتی در نسل‏های جدیدتر آن بروند.  
از طرفی نباید فراموش کرد که رقبای کیا سراتو در این بازه قیمتی کم نیستند و اتومبیل‏هایی مانند مزدا ۳ جدید، رنو سیمبل، برخی مدل‏های تویوتا یاریس هاچ‏بک و …. گزینه‏هایی بوده که برخی از آنها علاوه بر وارداتی بودن، کیفیت ساخت بهتری نسبت به سراتو داشته و در برخی موارد، ارزش بیشتری نسبت به رقم پرداختی ارائه می‏دهند.  
در خصوص i20 هم باید گفت که باتوجه به زیبایی این مدل، خریداران آن را همیشه در لیست خرید خود لحاظ کرده و خواهند کرد.
اما افزایش قیمت غیرمنطقی آن به همراه ناکارآمدی‏هایی که شرحش رفت، چندان تصویر درخشانی از آن ایجاد نخواهد کرد، به خصوص آنکه مالک آن تنها کسی نبوده که از مشکل ضعف ترمز و تاب برداشتن دیسک آن رنجیده بود و باوجود کارکرد پایین، به ناچار این بخش تعویض شده بود.  
نکته عجیب در مورد کیا سراتو، عدم تعبیه سینی زیر موتور بوده که بنابر گفته مالک، پس از مراجعه جهت سرویس اولیه این مورد توسط خود کارشناسان نمایندگی به وی گوشزد شده که در ادامه ایشان با پرداخت هزینه شخصاً به تهیه این قطعه مهم اقدام کرده‏اند، آیا سینی هم بخشی از آپشن‏ها بوده یا اصلاً قطعه مهمی نیست؟؟  
انتخاب از بین این دو هموطن مونتاژ داخلی، به سلیقه و انتظارات شما بر‏می‏گردد، اگر قوای فنی مطلوب و فضای بیشتر کابین و صندوق بار برایتان اهمیت داشته و به به روز بودن طراحی و تزئینات داخلی چندان فکر نمی‏کنید، به سراغ سراتو بروید. 
اما برای کسانیکه زیبایی اتومبیل و به روز بودن طراحی و سال ساخت برایشان اهمیت دارد و به فضای چندانی برای حمل بار نیاز ندارند، i20 گزینه مناسبی است، ضمن اینکه تردد آن در شهر هم راحت تر انجام می‏گیرد.
با این وجود، چندان به خدمات پس از فروش این دو نباید دل خوش کنید، هرچند این مورد برای i20 در موقعیت بهتری قرار دارد.  

جدول امتیازدهی دو خودروی موردآزمایش

پارامتر (امتیاز از ۱۰)کیا سراتوهیوندایi20
قابل دسترس بودن برای اقشار مختلف۶۶
ارزش در مقابل قیمت۴۵
بهره‏مندی از تکنولوژی روز۵۷
خدمات پس از فروش۴۶
کیفیت ساخت۵۷
توانائی‏های حرکتی در کلاس خود۷۵
امکانات و راحتی۵۶
به روز بودن طراحی۵۸
عامه پسند بودن طراحی۵۸
هزینه‏های نگهداری۶۶
موقعیت در بازار جهانی۴۸
افت قیمت و بازار فروش دست دوم۶۷
مجموع امتیاز از ۱۲۰۶۲۷۹

مشخصات فنی خودروهای مورد آزمایش

مدل خودروکیا سراتو مدل ۱۳۹۶هیوندای i20 مدل ۱۳۹۶
تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه۴/ خطی،۴/ خطی،
حجم پیشرانه (سی‏سی)۲۰۰۰۱۳۶۸
حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)۶۲۰۰/۱۵۶۶۰۰۰/۹۹
حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)۴۳۰۰/۱۹۴۴۰۰۰/۱۳۴
وزن خالص (کیلوگرم)۱۳۱۰۱۱۹۷
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه)۵/۱۰۶/۷
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)۱۹۰۱۷۰
نوع جعبه دنده۶ سرعته تیپ ترونیک۴ سرعته تیپ ترونیک
طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)۱۴۶۰×۱۷۷۵×۴۵۳۰۱۴۷۴×۱۷۳۴×۴۰۳۵
فاصله محوری (میلی‏متر)۲۵۶۰۲۵۷۰
وضعیت انتقال قدرتچرخ‏های جلوچرخ‏های جلو
ابعاد لاستیک‏ها جلو-عقب۲۰۵/۵۵R16195/55R16
حجم صندوق بار (لیتر)۴۱۵۳۰۱
حجم مخزن سوخت (لیتر)۵۲۵۰
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)۱/۷۶/۵
کارکرد خودرو (هزار کیلومتر)۱۵۱۸
حدود قیمت کارکرده (میلیون تومان)۱۹۰-۱۸۰۱۸۵-۱۸۰

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.