خوش‌ظاهر اما کم‌کیفیت

مقایسه بسترن  Besturn B50 با خودروهای هم‌ رده

معمولاً نسل اول خودروهای چینی وارداتی به ایران، که با ظاهری متفاوت و عامه‌پسندتر نسبت به تولیدات قدیمی داخلی وارد کشور شدند، به‌دلیل قیمت مناسب در ابتدا مورد استقبال قرار گرفتند. اما پس از مدتی کارکرد با مشخص شدن کیفیت پایین مونتاژ و موتور ضعیف، بازار خود را از دست دادند. این مسئله باعث شد حتی نسل بعدی این محصولات نیز در ایران چندان مورد توجه قرار نگیرد و زمان زیادی را صرف جلب اعتماد مجدد مشتریان ایرانی کند. بسترن B50 نیز جزو نسل اولی‌های چینی واردشده به ایران است که بازار چندان موفقی را تجربه نکرد و حتی مونتاژ آن توسط بهمن‌ خودروی خوش‌نام نیز تأثیری در فروش بهترش نداشت. اما چرا؟ نکات منفی این خودرو چه چیزهایی بود که نکات مثبتش را پوشاند و باعث بازخورد منفی نسبت به آن شد؟

ویژگی‌های مثبت

  • این خودرو طراحی ظاهری خوبی دارد. درواقع نمی‌توان طراحی بسترن B50 را بدون نقص دانست، اما این طراحی در برابر تولیدات داخلی کاملاً قابل‌قبول است و می‌توان نمره معقولی به آن داد.
  • فضای داخلی بزرگ و جادار و راحت در کنار صندوق‌ بار بزرگ، این خودرو را، با وجود کوچکی و عنوان سدان متوسط، یک خودروی خانوادگی مناسب می‌سازد.
  • بسترن B50 امکانات رفاهی مناسبی در سطح خود دارد. این امکانات شاید در برابر تولیدات به‌روز دنیا به‌چشم نیاید، اما در ایران که هنوز شیشه بالابر برقی از آپشن‌های محصولات ایران‌ خودرو و سایپاست، وجود سان‌روف و آینه‌های فتوکرومیک امکانات خوبی به‌شمار می‌رود.
  • قیمت بسترن B50 نسبت به رقبایش مناسب است.
  • در این خودرو رانندگی نرمی را تجربه خواهید کرد و صندلی‌های آن راحت است. در واقع هم فرمان نرمی دارد و هم نشیمن دربرگیرنده و مناسب.
  • این خودرو مجهز به سیستم کنترل کشش است که در نمونه‌های هم‌سطح و هم‌قیمتش در بازار کم‌تر دیده می‌شود.

ویژگی‌های منفی

  • استهلاک بالای خودرو دردسر بزرگی برای صاحبانش ایجاد می‌کند. این مشکل با قرار گرفتن خودرو در فهرست توقف تولید و همچنین به‌دلیل تیراژ پایین تولیدش بزرگ‌تر هم شده است، چون این عوامل دست در دست هم دادند تا مسئله تأمین قطعات یدکی خودرو به‌شدت مشکل‌ساز باشد. بهمن‌ خودرو نیز پاسخ‌گویی مناسبی از خود نشان نداد. حتی برخی صاحبان بسترن B50 معترض‌اند که هنگام خرابی خودرو و مراجعه به نمایندگی، تعمیرکاران قادر به رفع مشکل خودرو نبودند و اطلاعات کافی برای تعمیرش نداشتند. تصور کنید خدمات جاده‌ای برای این نمونه خودروها چه‌قدر می‌تواند ضعیف و مشکل‌ساز باشد.
  • مصرف بالای آن نسبت به حجم موتور و اندازه خودرو نشان از قدیمی بودن و ضعف آن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.