چینی اما خوش‌چهره، جذاب و باکیفیت

معرفی بسترن B30 و بررسی بازار آن در ایران

گروه خودروسازی فاو (FAW) یک برند خودروساز چینی است که سهام‌دار عمده آن دولت چین محسوب می‌شود. این برند که در سال ۱۹۵۳ با سرمایه‌گذاری دولت چین بنیان‌گذاری شد، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین خودروساز چین است و شامل دو زیرمجموعه بزرگ بسترن و هونگ‌کی می‌شود. تولیدات هونگ‌کی که فعالیتش از همان دهه ۵۰ میلادی آغاز شد، بیش‌تر شامل کامیون و خودروهای سنگین می‌شود، اما بسترن که فقط به تولید خودروهای مدرن و شهری و خانوادگی می‌پردازد، در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد و تولیداتش تاکنون شامل چند مدل کراس‌اوور و سدان می‌شود. از میان سدان‌های بسترن B30 (Besturn B30)، B50 و B50F وارد ایران شده‌اند.
بسترن خلاف دیگر هم‌خانواده‌های خود هیچ‌ وجه اشتراکی با تولیدات مزدا و پلتفرم آن‌ها ندارد، و بر روی پلتفرم آشنای PQ4 یعنی همان پلتفرم فولکس‌واگن جتا و آئودی A3 تولید شده است. درواقع چینی‌ها با استفاده از یک پلتفرم موفق، بار دیگر توانستند در بازار خوب ظاهر شوند و آمار فروش خوبی را برای خود ثبت کنند. بسترن B30، که در سال ۲۰۱۶ به بازار معرفی شد، مانند دیگر تولیدات اخیر چینی، از مشخصه چهره زیبا و جذاب برخوردار است و به‌سختی می‌توان از چهره آن ایراد گرفت. خط تولید این خودرو، که از پرفروش‌های کمپانی تولیدکننده‌اش بوده است، همچنان فعال است و سالانه در آفریقا و امریکای جنوبی و روسیه و چین مشتری‌های بیش‌تری کسب می‌کند.

از مزدا ۳ تا بسترن B30محصولات بسترن توسط گروه خودروسازی بهمن به ایران معرفی و مونتاژش در ایران آغاز شد. این گروه، که با سابقه مونتاژ وانت‌های مزدا و عرضه مزدا ۳ در کشور شناخته شده و خوش‌نام و قابل‌اعتماد بود، برای اولین بار اوایل سال ۹۶ شمسی در همایش سالانه خود، از تولیدات بسترن رونمایی و در تیرماه همان سال اعلام آمادگی برای ثبت سفارش کرد. البته B30 سومین محصول معرفی و عرضه‌شده از بسترن توسط گروه بهمن بود. درواقع این گروه داخلی پس از استقبال از دو مدل قبلی اقدام به معرفی و مونتاژ محصول موفق دیگری از بسترن کرد. درنهایت همکاری یک خودروساز قدیمی چینی و شرکت خوش‌نام ایرانی نتیجه خوبی در کشور داشت و بسترن را تبدیل به رقیبی جدی برای تولیدات داخلی کرد.

تولید شده فقط با یک نوع موتوربسترن B30 در تمام دنیا فقط با یک موتور ارائه می‌شود، چون اصولاً این خودرو با همین یک موتور ساخته می‌شود. این موتور ۱۶۰۰ سی‌سی که تنفس طبیعی است، توان تولید ۱۰۷ اسب‌بخار با گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متر را دارد و به‌طور کامل در چین طراحی و ساخته می‌شود. بسترن B30 در چین با جعبه‌دنده دستی ارائه می‌شود، اما در کشور ما با جعبه‌دنده‌ ۶ سرعته و اتوماتیک عرضه می‌شود که به‌نظر می‌رسد این جعبه‌دنده کمی باعث کندی خودرو شده و نتیجه آن شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۱۴ ثانیه‌ای است. گرچه برند ژاپنی این جعبه‌دنده اتوماتیک، که تولید آیسین است، می‌تواند جذابیت خاص خود را برای خریدار ایرانی داشته باشد. سقف سرعت بسترن B30 نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است، البته به‌دلیل کند بودن شتاب‌گیری اولیه و ثانویه، زمان زیادی لازم دارد تا به این سقف سرعت برسد.

بررسی بازار خودرو در ایراناز ورود اولین بسترن‌های ‌B30 به ایران کمی بیش از ۱ سال می‌گذرد. ثبت سفارش این خودرو در شهریور ۹۶ با مبلغ ۵۸ میلیون تومان در سایت بهمن‌ خودرو آغاز شد و تحویل اولین سفارش‌ها در آبان و آذر همان سال صورت گرفت. در آن زمان گرچه موتور کمی ضعیف بسترن برایش نقص محسوب می‌شد، اما قیمت مناسب در کنار جعبه‌دنده اتوماتیک و آپشن‌های رفاهی قابل‌‌قبول آن باعث شد کم‌رقیب ظاهر شود و با استقبال خوبی هم مواجه شود. رقبای هم‌قیمت بسترن ‌B30 معمولاً فاقد جعبه‌دنده اتوماتیک بودند یا امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی آن را نداشتند. اگر خودرویی هم دارای این خصوصیات بود، قیمتی حدود ۲۰ میلیون تومان بالاتر داشت. این سیاست شرکت واردکننده باعث موفقیت محصول در کشور شد، اما موفقیتی که چندان طولانی نبود. کم‌تر از شش ماه بعد، متشنج شدن جو بازار کشور در سال ۹۷ شمسی، در اثر شروع دوباره تحریم‌ها منجر به آشفتگی بازار خودرو و البته خریدوفروش و ثبت سفارش بسترن شد.

درنتیجه این آشفتگی افزایش قیمت بسترن B30 از ثبت سفارش‌های فروردین و اردیبهشت با افزایش کم‌تر از ۱۰ میلیون تومان آغاز شد و با هربار اطلاعیه آغاز دوباره ثبت سفارش، این افزایش بیش‌تر می‌شد. در آخرین اعلانی که از سوی گروه بهمن صورت گرفت، فروش اقساطی این خودرو با پیش‌پرداخت ۷۵ میلیون تومانی و اقساط ۱۲، ۲۴ و  ۳۶ ماهه انجام می‌شود. نتیجه این فروش قیمت تمام‌شده از ۱۵۰ میلیون تا ۱۶۰ میلیون تومان است. گفتنی است خریدوفروش این خودرو در بازار دست‌دوم بسیار کم است و با مبالغی مختلف از ۸۰ میلیون تا ۱۲۰ میلیون تومان انجام می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.